• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

هوش کودک پشتون، زندگی او را تغییر داد (عکس)

در دو روز گذشته، داستانی از یک کودک یا به عبارت دیگر، از یک نوجوان با هوش در شبکه‌های اجتماعی پشتوزبان دست‌به‌دست می‌شود که حیفم آمد آن را به فارسی برنگردانم و با دوستانم شریک نکنم.

خُب ماجرای ما به روز سه‌شنبه 22 حوت برمی‌گردد. سمیر 11 ساله در یکی از خیابان‌های شهر خوست منتظر بود تا شاید کسی برای حمل بار، به او مراجعه کند. سمیر مدتی است که به خاطر گذران زندگی خود و خانواده‌اش، با گادی دستی، بار بری می‌کند. سرانجام پس از ساعتی انتظار، یک چوپان در لباس مردم کوچی، گوسفند بیمار خود را از یک موتر پایین کرد و از سمیر خواست تا در قبال 10 افغانی، گوسفند را به محله قصاب‌ها برای ذبح ببرد.

سمیر در آن لحظه متوجه نبود که این آخرین محموله او خواهد بود. به هر حال سمیر به سوی دُکان‌های قصابی با معیت صاحب گوسفند، حرکت کرد. این کودک با هوش در مسیر، متوجه بیماری گوسفند شد و ناگهان تکانی خورد و تصمیم گرفت که نباید هموطنانش با خوردن گوشت گوسفند مریض، دچار بیماری شوند. او موقع فروش این گوسفند، قصاب‌ها را در جریان مریضی گوسفند قرار می‌داد تا از خریدن آن صرف نظر کنند اما چوپان هربار به قصاب دیگری مراجعه می‌کرد.

وقتی سمیر اصرار چوپان را برای فروش گوسفند مشاهده کرد، تصمیم دیگری گرفت و یک راست به سوی پلیس رفت. سمیر، پولیس را در جریان فروش گوسفند بیمار قرار داد. پولیس نیز سمیر، گوسفند و چوپان را به شهرداری خوست معرفی کرد تا شهردار دراین باره تصمیم بگیرد. وقتی شهردار از قضیه اطلاع یافت، دامپزشک یا داکتر حیوانات را برای معاینه گوسفند فراخواند و از سمیر نیز بابت هوشیاری، دیانت و ذکاوتش، تشکر کرد و مبلغی پول نقد به او کمک نمود.

سمیر هنوز ساختمان شهرداری خوست را ترک نکرده بود که یک نهاد خیریه نیز از ماجرا اطلاع یافت. نمایندگان این نهاد، در همان لحظه 8 هزار افغانی پول نقد به سمیر هدیه دادند و متعهد شدند که هر ماه به او 8 هزار افغانی کمک خواهند کرد؛ البته به شرط آن که سمیر درس بخواند. همچنین نمایندگان این نهاد خیریه در مقابل شهردار خوست قول دادند که تمام هزینه‌های تحصیل خصوصی سمیر را تا صنف دوازدهم پرداخت کنند.

سمیر از روز چهارشنبه، گادی دستی خود را کنار گذاشته و اکنون در آستانه ورود به یکی از آموزشگاه‌های خصوصی شهر خوست است. تصویر زیر، سمیر را نشان می‌دهد که با گوسفند بیمار، در محوطه شهرداری خوست ایستاده است.

  پربازدید ترین