• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آزمون ورودی دانشگاه جامعه المصطفی برای واحد کابل برگزار شد

 آزمون ورودی دانشگاه جامعه المصطفی برای واحد کابل برگزار شد

800 تن از شهروندان کشورمان روز پنجشنبه 24 حوت برای ادامه تحصیل در پنج رشته درسی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه «جامعة المصطفی» واحد کابل در آزمون ورودی آن شرکت کردند.
شرکت کنندگان در آزمون ورودی امروز اعم از زن و مرد و پیرو مذهب جعفری و حنفی باهم به رقابت پرداختند تا پس از قبولی در سال 1397 تحصیل خویش را در این دانشگاه شروع کنند.
دانشگاه جامعة المصطفی در رشته های حقوق، جرم شناسی، تفسیر، مدیریت دولتی و فقه قضایی در بخش کارشناسی ارشد و در بخش کارشناسی نیز در رشته های علوم قرآنی و حدیث، معارف اسلامی و حقوق، معارف اسلامی و اقتصاد، فقه و معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشجو می گیرد.
«مجید عبادی» رئیس واحد کابل دانشگاه جامعة المصطفی به خبرنگار ایرنا گفت که در بخش کارشناسی ارشد 150 دانشجو پذیرفته خواهند شد و در مقطع کارشناسی محدودیت پذیرش وجود ندارد و داوطلبان با کسب حد نصاب نمرات می توانند مشغول به تحصیل شوند.
وی گفت که مدارک فراغت از تحصیل این دانشگاه تحت نظر وزارت آموزش عالی افغانستان صادر می شود و مدارک با تائید این نهاد مسئول به دانشجویان تحویل می شود.
به گفته دکتر عبادی ، در این دانشگاه معارف اسلامی به عنوان مبنا همراه با هر رشته های تحصیلی آموزش داده می شود و همچنین برای زنان و مردان کلاس های جداگانه و با رعایت حد استاندارد های ملی برگزار می شود و این مزیتی برای دانشجویان جامعة المصطفی است.
عبادی گفت که جامعة المصطفی برای دانشجویان برتر و نخبگان خود، امکان دوره آموزش در مقاطع بالاتر را در داخل ایران فراهم می کند زیرا تاکنون مجوز فعالیت در مقطع دکترا برای واحد کابل صادر نشده است.
به گفته او برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت با هدف آشنایی و تکمیل آموزش های فنی در رشته های مختلف برای دانشجویانی که از تحصیل فارغ شده اند در ایران برگزار می شود.
وی از دیگر مزیت های فعالیت دانشگاه تحت مدیریت خود را هزینه تحصیل کمتر نسبت به دیگر دانشگاه های خصوصی فعال دانست و گفت که آنها حداقل هزینه را از دانشجویان می گیرند و جدای آن نیز توان مالی هر دانشجوی به تنهایی نیز مد نظر قرار می گیرد و مساعدت های لازم انجام می شود.
عبادی هدف غایی فعالیت واحد آموزش عالی خود را تلاش برای ارتقای سطح دانش عمومی و افزایش تعداد زنان و مردان با تحصیلات عالی فارغ از قوم ، زبان و مذهب برشمرد و تحقق این هدف را پیش نیاز بهبود وضعیت افغانستان دانست.
به گفته رئیس این دانشگاه اگر مردم افغانسان سطح سوادشان افزایش یابد می توانند باعث تقویت صلح و امنیت شوند و با تأمین صلح و امنیت امنیت منطقه و ایران نیز تقویت و تامین می شود و در عین حال ارتقا سطح سواد افغان ها باعث تقویت فرهنگی و استحکام روابط دو کشور دوست و همسایه می شود که این کار خود برای دو کشور و منطقه مفید است .
عبادی رئیس دانشگاه جامعة المصطفی واحد کابل همچنین گفت که هدف فعالیت در افغانستان اقتصادی نیست و اولویت اهداف آموزشی است و استناد کرد که اگر هدف کار تجاری باشد، دانشگاه باید دنبال جذب اساتید با دستمز کمتر و تشکیل کلاس هایی با تعداد دانشجویان بیشتر باشد که این دانشگاه در عمل ثابت کرده کیفیت اولویت است.
بخش زیادی از استادان واحد کابل دانشگاه جامعة المصطفی از داخل افغانستان استخدام شده اند اما اساتیدی هم از ایران برای برگزاری دوره ای آموزشی دانشجویان به کابل می آیند.
دانشگاه جامعه المصطفی در سال 1390 فعالیت خود را در افغانستان آغاز کرد و تاکنون در سه دوره در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد 600 زن و مرد در رشته های مختلف از این واحد فارغ التحصیل شده اند.
در افغانستان سال تحصیلی از نیمه اول حمل/فروردین ماه آغاز می شود و به مدت 9 تا نیمه جدی/دی ادامه دارد و دانش آموزان و دانشجویان به جای تعطیلات تابستانی به تعطیلات زمستانی می روند.

  پربازدید ترین