• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

ما نمی توانیم هویت های یک جامعه را در هم ادغام و یا برخی هویت ها را حذف کنیم

ما نمی توانیم هویت های یک جامعه را در هم ادغام و یا برخی هویت ها را حذف کنیم

معاون دوم ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی گفت: "ما نمی‌توانیم هویت‌های یک جامعه را در هم ادغام و یا برخی هویت‌ها را حذف کنیم، بلکه باید به هویت‌های مختلف احترام بگذاریم و آن‌ها را بشناسیم. مزاری شناخت هویت اقوام و مذاهب در افغانستان و احترام به آن‌ها را یک ضرورت اساسی می‌دانست".

محمد محقق که در مراسم گرامی‌داشت از 23مین سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری در تهران سخن می‌گفت، تأکید کرد که رمز ماندگاری شهدا در افغانستان به شمول شهید مزاری، پایبندی آن‌ها به اسلام و ارزش‌های اسلامی است.

وی با طرح این سوال که چرا از شهدا تجلیل می‌کنیم، گفت: گرامی‌داشت از شهدا در متون دینی و سیره عملی پیشوایان دینی ما نهفته است.

معاون دوم ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی با بیان این‌که امسال 23مین سال گرامی‌داشت از شهید مزاری است، خاطرنشان کرد که گرامی‌داشت از مزاری و سایر شهدای افغانستان، یادآوری حوادث پرافتخار ما، بررسی پیامدها و جوانب مختلف رویدادها و باز کردن ابعاد ناشناخته شخصیت شهداست.

وی تجلیل و تحلیل از شخصیت مزاری را نیاز جامعه امروز خواند و از جمهوری اسلامی ایران برای فراهم کردن زمینه تجلیل گسترده از شهید مزاری تقدیر نمود.

محقق در مورد ابعاد شخصیتی شهید مزاری گفت که مزاری وحدت ملی را اساسی‌ترین مسأله در افغانستان و راه‌حل مشکلات کشور می‌دانست.

از سوی دیگر، به گفته وی، مزاری مشارکت ملی را به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه داشت. بر این اساس محقق تصریح کرد: "در کشوری که در آن اقوام متعدد زندگی می‌کنند، نباید جامعه تک‌صدایی و تک‌حرفی باشد، بلکه هر فرد باید حضور خود در جامعه حس کند".

وی خاطرنشان کرد که به باور شهید مزاری، کثرت اقوام، مذاهب و گروه‌ها در یک کشور عامل تفرقه نیست، مگر این‌که حقوق این گروه‌ها و اقوام ضایع شود.

معاون دوم ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی تصریح کرد: "ما نمی‌توانیم هویت‌های یک جامعه را در هم ادغام و یا برخی هویت‌ها را حذف کنیم، بلکه باید به هویت‌های مختلف احترام بگذاریم و آن‌ها را بشناسیم. مزاری شناخت هویت اقوام و مذاهب در افغانستان و احترام به آن‌ها را یک ضرورت اساسی می‌دانست".

وی گفت که پذیرفتنی نیست یک ملیت در افغانستان به صورت قاچاقی زندگی کند و ملیت، مذهب و زبان او به رسمیت شناخته نشود، بلکه اساس پیشرفت یک ملت در هویت آن ملت است.

محقق با تأکید بر ضرورت حفظ هویت افغانی، رمز موفقیت مهاجرین در ایران را نیز حفظ هویت افغانی دانست و خطاب به مهاجرین تأکید کرد: "افغانیت و اسلامیت خود را حفظ کنید".

بر این اساس، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان از سفیر افغانستان در ایران خواست تا روند صدور تذکره و پاسپورت در این کشور را سهل‌تر و سریع‌تر بسازند و وعده داد در برگشت به کابل، این مسأله را در شورای امنیت ملی نیز مطرح خواهد کرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود تأکید کرد که شهید مزاری به دنبال تحقق عدالت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بود؛ عدالت سیاسی به این مفهوم که هیچ کس شهروند درجه یک و درجه دو نباشد، عدالت اقتصادی به این معنا که بودجه و منابع طبیعی یک سرزمین به صورت یکسان در میان تمام مناطق و مردم توزیع شود و عدالت اجتماعی به این مفهوم که در جامعه تبعیض وجود نداشته و هزاره، ازبک، تاجیک و ترکمن بودن جرم نباشد.

معاون دوم ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی افزود که شهید مزاری به عدالت جنسیتی نیز باور داشت و در شرایطی که بردن نام زنان مشکل بود، او پس از تشکیل حزب وحدت، یک کمیته را به نام کمیته زنان تشکیل داد و به این باور بود که زنان نیمی از پیکر جامعه‌ اند و باید حق مشارکت در تمام عرصه‌ها را داشته باشند.

این چندمین مراسم گرامی‌داشت از سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری در جمهوری اسلامی ایران و به خصوص در تهران بود که با حضور محمد محقق، شریفی بلخابی و محمد عبده از نمایندگان مجلس، احمد محمدی فر، مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور/ داخله ایران و صدها تن از مهاجرین افغانستانی مقیم تهران و اطراف آن، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته بود.

  پربازدید ترین