• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نوروز فارسی حرام است و اتن پشتون ها حلال؟

خاستگاه اصلی جشن نوروز مشخص نیست در کدام نقطه حوزه زبان فارسی بوده است اما زادگاه آن همین منطقه زبان فارسی است که از آن به جشن عجم یا فارسی نیز یاده می شده است.

در افسانه های مردم باستان آمده است خداوند در این روز عالم را آفرید و حضرت آدم را در چنین روزی خلق کرد. از نوروز در دوره هخامنشیان اطلاعات دقیق در دست نیست اما از آداب نوروز در عهد ساسانیان چنین برآمده است که پادشاه لباس رنگی برتن و همراه زینتی آلات در اول نوروز در جمع مردم ظاهر می شده است. شیر تازه و پنیر پیش پادشاه حاضر می کردند و باکوزه آهنین که به دور کوزه با زنجیری زرین از یاقوت سبز و مهره ها رنگین شده بود توسط دختران آب آورده می شد.

آمادگی ها قبل از رسیدن سال جدید گرفته می شد و دوازده خشت خام ستون می زدند و در کنار هریک از آنها گندم، جو، برنج، باقلی، کاجیله، ارزن، ذرت، لوبیا، نخود، کنجد و ماش اعتقاد داشتند و هریک بیشتر بارورتر می شد آن سال همان بیشتر محصول می داد. آهنگ های مخصوص نوروز نواخته می شد.

اما بعد از ورود اسلام در حوزه نوروز در زمان خلفای راشدین به علت عدم دریافت هدایای گرانبها توسط خلفای راشدین مورد توجه نبود و بعدها حجاج بن یوسف آن را رواج داد و عمر بن عبدالعزیز هدایا را قبول نمی کرد اما در بسیاری از سرزمین پارس جشن برپا می شد و در زمان ابو مسلم خراسانی و خلافت عباسیان، طاهریان و صفاریان جشن های نوروز دوباره رونق یافت.

رودکی
چون سپرم نه به میان بزم به نوروز
درمه بهمن بتاز و جان عدو سوز

فردوسی
چوخورشید برزد سر ازپشت زاغ
جهان شد از او همچو نوروز باغ

خیام
برچهره گل نوروز نسیم خوش است
درصحن چمن روی دل افروز خوش است

سعدی
آدمی نیست که عاشق نشود فصل بهار
هرگیاهی به نوروز نجنبد حطب است

گفته شده است زمان پیامبر یکی از سرزمین پارس در نوروز شیر یخ به پیامبر اسلام داد و از نوروز یادآوری کرد و حضرت محمد نوروز را به او تبریک گفت جایی گفته نشده است پیامبر اسلام بر منع شدن جشن نوروز در فراتر مرزهای تحت کنترل خود دستور داده باشد اما در زمان خلفای راشدین به علت مشکلات اقتصادی مردم از دریافت هدایا اجتناب می کردند. یکی از عواملی که توجه حاکمان را به جشن ها جلب می کرد بعد اقتصادی آن بود که هدایای زیادی نصیب حاکمان می شد.

دین اسلام با خرافات، بت پرستی و رونق فحشا، فساد، ظلم و ستم بر درماندگان، قتل، کشتار، ناامنی و... مخالف است نه به جشن های طبیعت که قبل از اسلام هم وجود داشته است. چرا پشتونیست خواهان که خود را بانیان و حافظان اسلام می دانند در خراسان زمین به مخالفت با یک جشن تاریخی برخواسته اند و آن را با تیر دین و مذهب توسط عالمان خود می زنند؟

این مخالفت ها ریشه سیاسی دارد نه دینی آنها بیش از اینکه نگران اسلام باشند نگران افغان ها هستند، بیشتر از اینکه به زدودن خرافات از دین اسلام تلاش کنند و از خرافات در فرهنگ اوغان ها جلوگیری کنند و از خرافات در اسلام غمگین باشند از گسترش و زنده کردن فرهنگ مردم آریانا زمین غمناک هستند.

بزرگان اسلام هیچگاه دستور به ممنوع شدن این جشن ها نداده اند اما مکتب فکری پشتونیزم که بر نابودی مردم و فرهنگ آریانا زمین پایه گذاری شده است تلاش خود را از هر طرف برای ریشه کن کردن آداب و رسوم سنت های تاریخی و حتی مردم ما انجام می دهند تا به گسترش فرهنگ های جاهلانه خودشان مانند اتن و ... بپردازند.

مردم ما از طرف رهبران سیاسی و دینی پشتونیست ها همیشه محکوم هستند، کار آنها حلال و قانونی است اما کار ما حرام و غیرقانونی؟! مانند قتل کشتار آنها حلال و دفاع مردم ما حرام است؟! جشن گرفتن نوروز حرام است و جشن گرفتن اَتَن افغان ها حلال؟!

شکوفه زدن گل ها، مستی زمین که سبزه زار و جوان شده، آواز خوانی پرندگان بر شاخ درختان و... نشان می دهد داریم به آخرسال می رسیم و آخرین روزها و آخرین لحظات و آخرین روز و آخرین خورشید سال غروب خواهد کرد قبل از اینکه اولین خورشید صبح سال جدید طلوع کند.

  پربازدید ترین