• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

حکایت تلخ دو دلداده و رسوایی والی بامیان

داستان عاشقی ماموره و قدوس مانند هر داستان تلخی وابسته به سنت های سخیف خانوادگی و قبیلوی به شکست و ناکامی محبت این دو جوان منجر گردید.

ماموره دختر پشتون تبار دل در گروی عشق قدوس پسر هزاره تبار می سپارد و این دو به رضایت هم تصمیم می گیرند که به بامیان بروند و ازدواج نمایند برای اینکه مصون تر به هدف برسند خود را به حکومت محلی تسلیم می کنند اما والی بامیان خلاف عرف اجتماعی و بدون درنظرداشت پیامد این رویکرد ناجوانمردانه و به دور از رسم عیاری، ماموره را به خانه پدرش از طریق شخص دیگری می فرستد و قدوس را زندانی می کند. اصلا به زندگی و آینده این دخترجوان که در خانه هزاره پناه آورده و ناموس هزاره به شمار می رفت توجه نکرد و عملا او را در زیر ساطور سنت قبیله قرار داد و در واقع مرگ را بر او رقم زده است.

پناه آوردن یک دختر بی پناه در قلمروی حکومت محلی بامیان هرگز غیرت طاهر زهیر را برنیانگیخت که از او حمایت می کرد و تمام دم دستگاه دربار خود را بکار می انداخت تا پدر ماموره را راضی نماید که تن به ازدواج دخترش با قدوس پسر همتبارش بدهد. مگر زهیر از مناسبات اجتماعی نیاموخته بود که با یک دختر پناه آورده به مردم هزاره چگونه برخورد نماید؟

ماموره که از قوم دیگری بود و ناموس هزاره به شمار می رفت دست نیاز بسوی والی دراز کرد اما چه پاداش بدی را نصیب شد دختری که مادر و خواهرش زمینه فرار او را با قدوس مساعد ساخته بود سپس آن مادر باعزت دختر حق داشت که با صدای بلند بگوید که "هزاره ها از ناموس تان دفاع نتوانستید"؟

برای آن مادر دیگر تشخیص غیرت والی از همه هزاره ها، کار دشوار بود درحالیکه این والی بامیان بود که از ناموس و عروس هزاره نه تنها دفاع نکرد بلکه او را بسوی سرنوشت تاریک و مبهمی فرستاد والی بامیان خودش به تنهایی مسوول این بی عزتی بوده و هیچ هزاره ی دیگری در این بی همتی شامل نمی باشد.

جامعه مدنی بامیان با تظاهرات امروز خود نشان داد که هزاره ها برجسته ترین مدافعان عزت و ناموس خویش اند و در قطعنامه این تظاهرات برکناری والی بامیان تقاضا گردیده است. از دید من اگر طاهر زهیر بعنوان والی بامیان زمینه ازدواج آبرومندانه ماموره و قدوس را در همان مقر ولایت برگزار نکند از ولایت بامیان باید استعفا داده و کنار برود.

جامعه مدنی، فعالان حقوق بشر و مردم بامیان چه از منظر انسانی و چه از منظر "ناموس داری" التزامی به حفظ حیات ماموره و قدوس دارند و نگذارند که سنت قبیله بر ماموره جاری شود چون ماموره دیگر ناموس هزاره است و بس.

  پربازدید ترین