• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

تنش میان باشنده گان دو قریه قره باغ غزنی پایان یافت

 تنش میان باشنده گان دو قریه قره باغ غزنی پایان یافت

تنش قومی میان باشنده های قریه نیخته و شیرآباد ولسوالی قره باغ ولایت غزنی پس از تبادله اسیران دوطرف امروز شنبه پایان یافت اما مشکل حقوقی تقسیم آب بین این دو روستا هنوز هم پابرجاست.

هفت باشنده قریه نیخته که از نزدیک به هشت ماه در قید ربایندگان بودند پس از آزادی به تلویزیون یک گفتند که آنان در طول این مدت در ولسوالی ناوه این ولایت و در بند طالبان بوده اند.

این رها شده‌گان افزودند که آنان امروز پس از آن آزاد شدند که بزرگان روستای نیخته دو باشنده شیرآباد را که دو هفته قبل پس از حمله مسلحانه که گفته می‌‎شود کار پولیس محلی بوده است، از قید ربایندگان آزاد ساختند.

دو هفته پیش شماری از افراد مسلح شب هنگام بر یکی از خانه‌های مسکونی در ساحه شیرآباد ولسوالی قره باغ حمله کردند و دو تن را کشتند و دو تن را زخمی کردند و دو تن دیگر را باخود بردند.

در پی این تنش‌ها باشنده‌های قره باغ دست به اعتراضات گسترده زدند شاهراه کابل–کندهار را برای مدت شش روز بروی ترافیک بستند و از حکومت خواستار شناسایی عاملان رویداد و رهایی وابستگان شان از قید حمله کنندگان شدند.

بربیناد گزارش‌ها مردم نیخته بخاطر ربودن هفت باشنده قریه شان، قریه شیرآباد را متهم می کردند اما مردم شیرآباد همواره این اتهام را رد می کردند.

حکومت چند هیات را برای حل این موضوع به غزنی فرستاد و در یک مرحله این تلاش های حکومت سبب بازشدن راه شد.
همچنان حکومت هفته پیش دو سرباز پولیس محلی را به اتهام دست داشتن در حمله و ربودن افراد در قریه شیرآباد بازداشت کرد.

در کنار آن به تازه گی هیات حکومتی پس از یک هفته گفتگو با نماینده‌های هردو طرف سر انجام به توافق کوتاه مدت که رهایی اسیران دو طرف بود، دست یافتند اما چالش اصلی تقسیم آب هنوز پابرجاست و به گفته آنان این چالش ها نیازمند گفتگوهای دراز مدت از مجراهای قانونی و جرگه های قومی است.

والی غزنی علت تاخیر در رهایی ربوده‌شدگان را دست داشتن طالبان در این قضیه دانسته گفت که اگر فشارها بیشتر می‌شد امکان از بین رفتن این افراد وجود داشت.

  پربازدید ترین