• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شورای صلح: اگر طالبان صلح نکنند دفتر آنان در قطر بسته خواهد شد

 شورای صلح: اگر طالبان صلح نکنند دفتر آنان در قطر بسته خواهد شد

شورای عالی صلح به طالبان هشدار می دهد که اگر در باره پیشنهاد های صلح کابل پاسخ روشن نداشته باشند، هر گونه دفتر و امکانات این گروه به شمول دفتر قطر بسته خواهد شد.

محمد اکرم خپلواک، رییس دبیر خانۀ شورای عالی صلح می گوید که این شورا در انتظار پاسخ طالبان است: «ما منتظر پاسخ روشن طالبان هستیم، اگر آنان آماده به گفت و گو نباشند، هیچ نوع دفتر و امکانات به آنان داده نخواهد شد.»

این گفته ها در حالی مطرح می شود که گروه طالبان پس از در حدود سه هفته، تاکنون در بارۀ پیشنهاد حکومت افغانستان در بارۀ صلح، پاسخ نداده اند.

رییس جمهور غنی، در نشست دوم «روند کابل» از طالبان خواست که به صلح بپوندند و در بدل، حکوت برای آنان زمینه را فراهم خواهد کرد تا به عنوان یک حزب، به فعالیت های سیاسی بپردازند.

شورای علمای افغانستان نیز پیشنهاد های صلح حکومت را در نشست کابل به طالبان همه جانبه می داند و از این گروه می خواهد که به روند صلح بپیوندند.

عنایت الله بلیغ، عضو این شورا افزود: «پیشنهادات حکومت افغانستان بسیار واضح وهمه جانبه بود و هیچ بهانه یی برای طالبان نمانده است.»

این در حالی است که اخیرأ گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در گفت و گو با نیویورک تایمز، به حکومت پیشنهاد داده بود تا بخش هایی از کشور را زیرنام مناطق امن به گروه طالبان واگذار کند اما، شورای عالی صلح طرح سپردن بخش هایی از کشور را به طالبان رد می کند، اما  از تماس های غیرمستقیم با برخی از شاخه های گروه طالبان خبر می دهد و سال آینده را سال صلح و گفت و گو ها می داند.

خپلواک می افزاید: «انشاالله مطمئن هستم که سال آینده سال صلح و مذاکرات خواهد بود.»

با این همه، قرار است که در آینده نزدیک جاکارتا از نشست علمای افغانستان، پاکستان و اندونیزیا میزبانی کند و حکومت افغانستان از طالبان نیز می خواهد عالمان شان را که برای این نشست  معرفی کنند.

عطاالله لودین، عضو شورای علمای افغانستان اظهار داشت:  «در نشست جاکارتا بحث خواهد شد که طالبان چرا این جنگ را واجب می دانند و دلایل شان چی است؟ در حالی که از لحاظ اسلامی این جنگ هیچ مشروعیت ندارد.»

حکومت افغانستان امیدوار است که نشست جاکارتا، تا آخر ماه مارچ برگزار شود و پس از این نشست یک نشست جهانی عالمان دین جهان در باره جنگ افغانستان بر گزار خواهد شد و در باره پایان دادن به این جنگ رأی زنی خواهد شد.

  پربازدید ترین