• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ولایت بلخ میراث ابدی جمعیت شد!

ولایت بلخ میراث ابدی جمعیت شد!

حقیقت این است که ولایت بلخ میراث ابدی جمعیت شد در حالی که قبل از معامله جنرال مالک دوستم حکمروای بلخ بود، بعد از تبانی جنرال مالک با طالبان، طالبان وارد مزارشریف شدند، هزاره ها در یک خیزش متحدانه شهر مزار شریف را آزاد کردند و تبدیل به پایتخت دولت مجاهدین نمود. برای بار دوم که طالبان بلخ را به اشغال خود در آوردند فقط هزاره ها را قتل عام کردند. بنا به بعضی ها گزارش ها طالبان بعد از اشغال شهر مزار شریف سی هزار هزاره آن شهر را قتل و نا پدید نمودند. بعد از تسلط طالبان در بلخ استاد محقق به بلخاب رفت و استاد عطا به مارمول و سپس به بلخاب و دره صوف. بلخاب به مرکز مقاومت مبدل شد و جنرال دوستم هم مقاومت خود را از بلخاب شروع کرد و همگی در قلمرو مقاومت استاد محقق جمع شدند. بعد از حمله امریکا حزب وحدت، جمعیت و جنبش مشترکا جنگیدند و طالبان را از شمال پاکسازی کردند، دوستم مصروف ولایات جوزجان و فاریاب شد، استاد محقق که وزیر داخله دولت مجاهدین بود بلخ را به استاد عطا واگذار کرد.

استاد عطا پشتوانه ای که در کابل داشت بحیث والی بلخ تعیین شد و در حکومت محلی بلخ افراد و اشخاص جنرال دوستم و حزب وحدت را کنار زد و قدرت مطلقه جمعیت اسلامی را حاکم ساخت. سه همسنگر از همدیگر دلخور شدند، کنایه هایی را با همدیگر رد و بدل نمودند و تبدیل به رقبای سر سخت سیاسی و نظامی گشتند و گاهی جنگها و ترورهای مسلحانه داشتند و افراد یکدیگر را کشتند.

استاد عطا رفته رفته تبدیل به امپراتور بلخ شد که نه زور دوستم بهش میرسید و نه زور استاد محقق و این وضعیت چهارده سال تمام ادامه یافت. وقتی موقف استاد عطا بخطر میفتاد، با استاد محقق و جنرال دوستم رابطه سیاسی بر قرار می کرد و ائتلاف تشکیل میداد که از جمله ائتلاف ها بوجود آوردن جبهه ملی میان احمد ضیاء مسعود، محقق و جنرال دوستم بود، تیم اصلاحات و همگرایی را بوجود آورد و محقق را از بدنه جبهه ملی جدا ساخت و در آخرین ائتلاف، ائتلاف راه نجات افعانستان را شکل داد.
رفتن محقق در تکت انتخاباتی داکتر عبدالله، داکتر عبدالله را به تقسیم پنجاه در صدی قدرت رساند و وقتی داکتر عبدالله تشکیل نصف کابینه را صاحب گشت خشره ترین وزارت خانه ها را برای محقق داد و نه کدام وزارت خانه کلیدی و هر آنچه وزارت خانه های کلیدی بود به جمعیت اسلامی سپرد.

محقق بازهم زبان سر جیگر گذاشت و چیزی نگفت. بعد از برهم خوردن رابطه جنرال دوستم با حکومت، کشمکش های توافقنامه سیاسی دولت وحدت ملی از سوی جمعیت اسلامی، استاد محقق دوباره صدایش بلند شد و به طرفداری استاد عطا پرداخت و استاد عطا در مذاکرات و چانه زنی هایش با رئیس جمهور هرچه میخواست برای جمعیت میخواست نه برای تیم اصلاحات و همگرایی و این چانه زنی باعث شد تا خودش فریب بخورد و استعفا نامه بدون تاریخ خود را به رئیس جمهور بدهد.

بعد از سپری شدن چند ماه رئیس جمهور در یک اقدام غافلگیرانه استعفایش را پذیرفت و انجنیر داود را به عوضش معرفی کرد. استاد عطا پس از آنکه در یک عمل انجام شده قرار گرفت خواستهای عمومی از جمله برگشت بدون قیدو شرط جنرال دوستم، عملی شدن توافقنامه حکومت وحدت ملی را مطرح کرد، توزیع تذکره را غیر قانونی خواند، ارگ را به انحصار طلبی قومی و گسترش فساد اداری متهم نمود و هر آنچه در دلش میامد در سخنرانی هایش حواله حکومت میکرد.

در نتیجه اینکه در آخرین اقدامش کرسی ولایت بلخ را در مقابل چهار چوکی برای جمعیت رها کرد و سایر خواست ها ماند سر جایش تا جنرال دوستم در ترکیه آب خنک بخورد، توافقنامه حکومت وحدت ملی در ارگ خاک نوش جان کند، محقق مثل همیشه دست خالی از میدان کشیده شود و بلخ میراث ابدی جمعیت شود.

  پربازدید ترین