• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شروع خون بار سال نو؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته ی گذشته

شروع  خون بار سال نو؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته ی گذشته

کابل پایتخت در هفته‌ی گذشته شاهد دو حمله‌ی انتحاری و یک حمله‌ی انفجاری بود. در این سلسله حملات دست‌کم 34 نفر کشته و 60 تن دیگر زخمی شدند. تمامی قربانیان رویدادهای هفته‌ی گذشته در کابل غیرنظامیان بودند.
در نخستین روز بهار 1397 (روز نوروز) فاجعه‌ی دیگری رقم خورد. مهاجمی انتحاری خودش را جلوی شفاخانه‌ی علی‌آباد واقع در جاده‌یی که به زیارت‌گاه سخی منتهی می‌شود منفجر کرد. براساس اطلاعات وزارت صحت عامه در این رویداد 29 تن جان باختند و دست‌کم 50 نفر دیگر زخمی شدند.
به گفته‌ی مقام‌های امنیتی مهاجم انتحاری پیاده بوده و می‌خواسته خودش را به زیارتگاه سخی برساند؛ جایی که هر ساله در آن مراسم ویژه‌ی نوروز و تجلیل از سال نو برگزار می‌شود. مهاجم اما قبل از رسیدن به آن‌جا خودش را در میان جمعی از غیرنظامیان که سرگرم تماشای یک نمایش خیابانی در جاده‌ی منتهی به این زیارتگاه بودند منفجر کرد. قربانیان این رویداد همه غیر نظامیان بودند. داعش مسوولیت آن را پذیرفت.
این حمله با واکنش‌های ملی و بین‌المللی همراه بود. رییس‌جمهور غنی با نشر اعلامه‌یی این حمله را محکوم کرد و آن را یک حمله‌ی «ضدبشری» خواند. او تاکید کرد که اقدام‌های تروریستی نمی‌تواند مانع خوشی، سرور، تحصیل، فعالیت‌های روزانه، توسعه، آبادانی و مناسبت‌های ملی و مذهبی‌ افغان‌ها شود.
پیش‌تر به روز شنبه، 26 حوت هفته‌ی گذشته نیز انفجار موتر بمبی در منطقه‌ی «دیسپچری» واقع در ناحیه‌ی نهم شهر کابل جان دست‌کم سه تن را گرفت و چهار تن دیگر را زخمی کرد. به‌قول نصرت رحیمی سخن‌گوی وزارت داخله، مهاجم سوار بر یک موتر نوع پرادوی مملو از مواد انفجاری بوده و می‌خواسته یک قرارگاه نیروهای خارجی در نزدیکی پارک‌های صنعتی را هدف قرار دهد، اما قبل از رسیدن به هدف موتر حاملش را منفجر کرده است. قربانیان این رویداد همه غیرنظامیان بودند. گروه طالبان مسوولیت این حمله را به عهده گرفت. ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی گروه طالبان در صفحه‌ی توییترش نوشت: «موتر بمب‌گذاری شده‌ی کاروان نیروهای خارجی را هدف قرار داده است.»

حملات انفجاری
طی هفته‌ی گذشته در اثر حملات انفجاری در ولایت‌های ننگرهار، غور، کابل، هرات و خوست هفت نفر کشته و 41 نفر دیگر زخمی شدند. قربانیان همه غیرنظامیان بودند.
مرگبارترین حمله‌ی انفجاری به روز دوشنبه، 28 حوت در ولایت ننگرهار رخ داد. عطاالله خوگیانی به اطلاعات روز گفت که انفجار ماین جاسازی شده در یک موترسایکل در حوزه‌‌ی اول امنیتی شهر جلال‌آباد سه تن را کشت و 12 تن دیگر را زخمی کرد. این انفجار در نزدیکی محلی رخ داد که گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی یک همایش مردمی برگزار کرده بود. هیچ گروهی مسوولیت آن رویداد را به عهده نگرفت.
در عین حال به روز دوشنبه، 28 حوت در انفجار دیگری در ولسوالی شیندند ولایت هرات یک تن کشته و 9 تن دیگر زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از امین‌الله، آمر امنیت فرماندهی امنیه‌ی ولایت هرات نوشت که این انفجار ناشی از ماین جاسازی شده در یک موترسایکل بوده است. آمر امنیت فرماندهی امنیه‌ی ولایت هرات هم‌چنین گفته که قربانیان این رویداد همه غیرنظامیان بوده‌اند. به گفته وی هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را نپذیرفته است.
پیش‌تر به روز شنبه، 26 حوت در انفجاری در ولسوالی نادرشاه‌کوت ولایت خوست دو کودک جان باختند و 9 کودک دیگر زخمی شدند. به نقل از خبرگزاری پژواک، این رویداد در مقابل یک مدرسه‌ی دینی رخ داده است. نوعیت و این‌که انفجار ناشی از چه بوده، هنوز مشخص نیست.
در همین حال به روز شنبه، 26 حوت در ولایت غور نیز در اثر انفجار یک ماین جاسازی شده در زمین، یک کودک کشته و پنج کودک دیگر زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از اقبال نظامی، سخن‌گوی پولیس غور نوشته که این رویداد در روستای «پای احصار» ولسوالی تیوره‌ی ولایت غور رخ داده است. سخن‌گوی پولیس ولایت غور افزوده، ماین زمانی منفجر شده که جمعی از کودکان در چراگاه مصروف چراندن مواشی‌شان بوده‌اند. مسوولیت این رویداد را هیچ کسی به عهده نگرفت.
به روز شنبه، 26 حوت هفته‌ی گذشته انفجار یک بمب‌دستی مهاجم انتحاری در یک مرکز آموزشی واقع در ناحیه‌ی سیزدهم شهر کابل نیز شش تن را به‌صورت سطحی زخمی کرد. وحید مجروح سخن‌گوی وزارت صحت عامه گفت که شش تن به‌شمول چهار خانم در این رویداد زخمی‌ شده‌اند. یک منبع موثق امنیتی به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که فرد مهاجم مجهز با جلیقه‌ی انتحاری بوده است. به گفته‌ی این منبع، مهاجم قصد داشته ابتدا بمب‌دستی (نارنجک) را میان دانش‌آموزان پرتاب کند و سپس خودش را منفجر کند، اما بمب‌دستی قبل از پرتاب در دست مهاجم منفجر شده و تنها خودش کشته می‌شود. هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را به عهده نگرفت.
افزون بر حملات انتحاری و انفجاری، هراس‌افگنان با راه‌اندازی حملات تهاجمی نیز از نظامیان و غیرنظامیان قربانی گرفتند
بامداد روز چهارشنبه، اول حمل سال 1397 طالبان مسلح بر یک پاسگاه پولیس در منطقه‌ی «عینک» ولسوالی ناوه‌ی ولایت هلمند حمله کردند. به نقل از خبرگزاری پژواک، یک منبع امنیتی گفته در این حمله دو سرباز پولیس کشته و سه سرباز دیگر زخمی شده‌اند. عمر زواک سخن‌گوی والی هلمند نیز این حمله را تأیید کرده اما گفته که در این حمله یک سرباز کشته و سه سرباز دیگر زخمی شده‌اند. سخن‌گوی والی هلمند افزوده که در این حمله به طالبان مسلح نیز تلفات وراد شده اما شمار دقیق آن مشخص نیست.

300 کشته و 142 زخمی؛ تلفات طالبان و داعش در هفته‌ی گذشته
در سوی دیگر وزارت دفاع ملی در بیانیه‌هایی که از 26 حوت 1396 الی سوم حمل 1397 به استثنای اول حمل، در وبسایت خود منتشر کرده مدعی شده است که در نتیجه‌ی 68 عملیات تصفیوی و 353 عملیات خاص در 16 ولایت کشور، 300 هراس‌افگن به‌شمول، 29 جنگجوی داعش و سه فرمانده محلی طالبان کشته و 142 هراس‌افگن دیگر زخمی شده‌اند. هم‌چنین 12 تن دیگر به اتهام اقدام‌های ترویستی بازداشت شده‌اند. هفته‌ی گذشته تمرکز عملیات‌های نیروهای امنیتی بیشتر روی ولایت‌های ننگرهار، کنر، غزنی، پکتیا، میدان وردک، کندهار، ارزگان، فراه، بادغیس، فاریاب، جوزجان، سرپل، بلخ، نیمروز، هلمند و زابل بوده است. در این عملیات‌ها قوای هوایی نیروهای بین‌المللی نیز نیروهای امنیتی کشور را کمک کرده است.
به روز پنج‌شنبه، دوم حمل در نتیجه‌ی حمله‌ی هوایی و عملیات‌های نیروهای کوماندو در ولایت فاریاب هشت هراس‌افگن کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند. قول‌اردوی 209 شاهین با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد که این عملیات در ولسوالی پشتونکوت ولایت فاریاب انجام شده است. خبرنامه افزوده، محل تجمع هراس‌افگنان در منطقه‌ی «سرحوض» ولسوالی پشتونکوت همزمان از هوا و زمین هدف قرار گرفت. در خبرنامه‌ هم‌چنین آمده است که در نتیجه‌ی این حملات روستاهای یکه‌‌توت و سنگ زرد ولسوالی پشتونکوت دیگربار در اختیار دولت قرار گرفته است.

بازداشت یک زن فرانسوی عضو داعش در ولایت جوزجان
دیروز (جمعه، سوم حمل) وزارت دفاع ملی با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد که در نتیجه‌ی عملیات نیروهای امنیتی کشور در ولایت جوزجان یک زن فرانسوی عضو گروه داعش بازداشت شده است. در خبرنامه آمده است: «در جریان عملیات در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان، شش تن از اعضای داعش کشته و یک زن فرانسوی عضو این گروه نیز بازداشت شده است.»
پیشتر به روز شنبه، 26 حوت هفته‌ی گذشته نیز در نتیجه‌ی حملات هوایی نیروهای امریکایی در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان 35 عضو گروه داعش به‌شمول هفت شهروند ازبیکستانی این گروه کشته و 13 عضو دیگر داعش زخمی شدند. قول اردوی 209 شاهین با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد که هم‌زمان با حملات هوایی، قطعات ویژه‌ی نیروهای امریکایی در ولسوالی قوش‌تپه یک فرد کلیدی داعش را بازداشت کردند.

  پربازدید ترین