• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بحران جنسی در استرالیا؛ آزار و اذیت جنسی، تجربه ای رایج برای دانشجویان استرالیایی

بحران جنسی در استرالیا؛ آزار و اذیت جنسی، تجربه ای رایج برای دانشجویان استرالیایی

علاوه بر فسادهای گاه و بیگاه مقامات دولتی، آزار جنسی به امری متداول در مدارس و محیط‌های عمومی استرالیا تبدیل شده است.
مسئله تجاوز و آزار و اذیت جنسی در سطوح مختلف، از جمله موضوعاتی است که در کشوری‌های غربی، به ویژه کشور استرالیا بسیار فراگیر بوده و به معضلی اساسی تبدیل شده است. در سال‌های گذشته، اخبار گوناگون و متفاوتی در زمینه آزار و اذیت جنسی از کشور استرالیا مخابره شده است. بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد در اکثر ارکان نظام استرالیا، به شکل جدی این معضل (آزار و اذیت جنسی - جنسیتی) وجود دارد.
در سال جاری میلادی، طی رسوایی اخلاقی که در رسانه‌های استرالیایی به آن پرداخته شده است، معاون نخست‌وزیر استرالیا، با یکی از مشاوران سابق مطبوعاتی خود، رابطه جنسی داشته و افشا شدن این موضوع موجب شده تا فشار سیاسی زیادی به کابینه دولت استرالیا وارد شود. اما آنچه که افکار عمومی را بیش از پیش به این خبر حساس کرده و موجب شده تا رسانه‌ها و نخبگان استرالیایی دولت را مورد شماتت قرار دهند آن است که بارنابی جویس[1]، معاون نخست وزیر استرالیا، مردی متاهل بوده که بیش از 24 سال از ازدواجش گذشته، اما به سبب رابطه نامشروع که با کارمند سابق خود داشته، وی را باردار کرده است[2].
نکته قابل توجه آنکه، جویس علاوه بر داشتن سمت معاون نخست وزیر[3]، دبیر کل حزب ملی‌گرای استرالیا بوده و با دولت راست میانه این کشور به نخست وزیر مالکوم ترنبول[4]  که دبیر کل حزب لیبرال استرالیا است هم ائتلافند.
«رسوایی و بحران اخلاقی ایجاد شده در دولت استرالیا، نخست وزیر این کشور را بر آن داشت تا در اظهاراتی، رابطه جنسی تمامی وزیران را به با اعضای دفتر و دیگر کارمندان زیردست، به طور اکید ممنوع کند.[5] وی طی نطقی بیان داشت که وزرای  متاهل‌ و مجردها هیچ یک نباید وارد رابطه جنسی با کارکنان‌ شده[6] زیرا  انجام این کار نقض استانداردها خواهد بود».
وی در کنفرانس خبری، با اشاره به این موضوع بیان داشت، در سال 2018 میلادی به هیچ وجه نمی‌توان پذیرفت که یک وزیر با کارکنان دفترش رابطه جنسی داشته باشد و عدم کنترل این مسئله، باعث ایجاد یک جو بسیار مسموم در روابط کاری می‌شود.
رسوایی اخلاقی موجب شده است تا جویس، که از سیاستمداران محبوب در حوزه انتخابیه خود بوده است در عرض یک هفته محبوبیت او از 63 درصد به 43 درصد کاهش پیدا کند. شدت رسوایی به حدی افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد که طی یک نظر سنجی، دو سوم استرالیایی‌ها خواستار استعفای معاون نخست شدند[7] تا سرانجام وی به دلیل اتهام آزار جنسی[8]، تصمیم به استعفا گرفت اما هر گونه تخلف و اشتباهی را رد کرد.
وضعیت آزار و اذیت جنسی، محدود به دولت استرالیا نبوده بلکه این مسئله در بسیاری دیگر از بخش‌های نظام استرالیا حاکم است.
در یکی از بزرگ‌ترین پژوهش‌ها، در زمینه آزار و اذیت جنسی، 39 دانشگاه و 31 هزار دانشجو مورد بررسی قرار گرفته و در درجات مختلف، اذیت و آزار جنسی در تمام دانشگاه‌ها گزارش شده است[9]. طبق گزارشی که کمیسیون استرالیا ارائه کرده است، در سال 2016 میلادی، بیش از نیمی از دانشجویان این کشور آنگلوساکسون قربانی نوعی از آزار و اذیت جنسی بوده‌اند.[10] به گفته این کمیسیون، حدود هفت درصد دانشجویان استرالیایی در سال‌های 2015 و 2016 میلادی حداقل یک بار مورد حمله جنسی قرار گرفته اند[11].
رئیس کمیسیون تبعیض جنسی استرالیا، کیت جنکینز، این گزارش را بسیار ناراحت کننده و ناگوار دانسته و بر این باور است که حمله و آزار و اذیت جنسی  برای دانشجویان استرالیایی، تبدیل به تجربه‌ای رایج در دوران آموزش آکادمیک دانشجویان و زندگی اجتماعی آنان است.
به گفته وی، از هر پنج قربانی حمله جنسی، یک نفر در دانشگاه یا در مناسبت‌های جمعی به او حمله شده است. در تعریف این گزارش، حمله جنسی به مواردی گفته می‌شود که فرد آسیب دیده، با حیله و نیرنگ، بر خلاف میل و رضایت باطنی وارد عمل جنسی شود. این تعریف، مواردی را که فرد رضایت اولیه خود را پس گرفته نیز شامل می‌شود. جنکینز، این مسئله را تجربه‌ای تلخ تعبیر کرده که موجب ویرانی زندگی، سلامت، تحصیل و آینده شغلی دانشجویان می‌شود و آثار سو آن، حتی امکان عوض کردن مسیر زندگی دانشجویان را دارد.
موضوع آزار جنسی، صرفا محدود به زمان حال این کشور نبوده و از دیر باز تا کنون، کشور استرالیا درگیر این مسئله است. سال های اخیر اتهامات زیادی مبنی بر سو استفاده جنسی و بدرفتاری در ارتش استرالیا مطرح شده است. به طور مثال، یکی از رسوایی‌هایی که چند سال پیش مورد توجه افکار عمومی این کشور قرار گرفت،‌ اتهاماتی مبنی بر تجاوز جنسی و رفتار خشونت آمیز با 220 نوجوان بود. این نوجوانان که در دهه 1980 میلادی در یکی از پایگاه‌های نیروی دریایی استرالیا آموزش ملوانی می‌دیدند مورد آزار قرار گرفته‌اند[12].
در سال 2012 میلادی، پس از تحقیق درباره اتهام‌هایی مبنی بر سو استفاده جنسی یا بدرفتاری‌های دیگر در ارتش، گروه ویژه‌ای برای رسیدگی به شکایت‌ها در این زمینه تشکیل شد. در چارچوب تحقیق پرونده ذکر شده، 2400 شکایت درباره بد رفتاری در ارتش استرالیا دریافت شده بود؛ که به در خواست رئیس گروه تحقیق و به سبب ابعاد گسترده اتهامات و ادعاها مبنی بر بد رفتاری‌ها و خشونت جنسی در پایگاه اچ ام ای اس لیووین(HMAS Leeuwin) واقع در غرب استرالیا در دهه 1980  میلادی، گزارش جداگانه‌ای در این باره تهیه و ارائه شد. [13]
به طور کلی، معضلات جنسی بیش از نیم قرن است که استرالیا را درگیر خود کرده است. کماکان این کشور، برای مقابله با تجاوز و آزار جنسی با چالش‌های فراونی مواجه است. تمامی ارکان مختلف حکومت استرالیا، در موقعیت بغرنجی قرار دارند. رسوایی‌های گوناگون اخلاقی و جنسی در سطوح مختلف این کشور، خود را نمایان کرده است. از رسوایی اخلاقی و آزار و اذیت جنسی در ارتش این کشور تا افشا شدن رابطه جنسی معاون نخست وزیر. افکار عمومی علیرغم تمامی پمپاژهای رسانه‌ای، از وضعیت موجود منزجر بوده و خواهان اصلاح وضع موجود هستند.

منابع:

[1] http://www.dailymail.co.uk/news/article-5425097/Deputy-Prime-Minister-Barnaby-Joyce-RESIGNS.html
[2] http://www.dailymail.co.uk/news/article-5379767/Vikki-Campion-engaged-affair-Barnaby-Joyce.html
[3] https://en.wikipedia.org/wiki/Barnaby_Joyce
[4] https://en.wikipedia.org/wiki/Malcolm_Turnbull
[5] https://www.timesofisrael.com/australia-bans-sex-between-government-ministers-and-staff/
[6] http://www.thehindu.com/news/international/aussie-ministers-barred-from-having-sex-with-staff/article22765479.ece
[7] https://www.reuters.com/article/us-australia-politics-joyce/two-thirds-of-australians-want-deputy-pm-to-resign-over-sex-scandal-poll-idUSKCN1G304T
[8] https://www.theguardian.com/australia-news/2018/feb/24/identity-of-joyce-sexual-harassment-accuser-revealed-by-australian-against-her-wishes
[9] http://sydney.edu.au/dam/corporate/documents/about-us/values-and-visions/respect-now-always-report-university-of-sydney.pdf
[10] http://www.bbc.com/persian/world-40789038
[11] http://www.abc.net.au/news/2017-08-01/uni-sexual-assault-hrc-report-released/8762638
[12] https://nation.com.pk/06-May-2014/220-australian-child-sailors-raped-brutalised?show=756?version=amp
[13] http://www.scmp.com/news/world/article/1505178/australian-parliament-hear-report-brutality-hmas-leeuwin-base

  پربازدید ترین