• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نخست وزیر پاکستان به روز جمعه کابل خواهد آمد

نخست وزیر پاکستان به روز جمعه کابل خواهد آمد

وزارت خارجۀ پاکستان در خبرنامۀ به روز یک‌شنبه (12حمل) تأیید کرده‌است که شاهدخاقان عباسی، نخست‌وزیر این کشور، به روز جمعه از کابل دیدار خواهد کرد و هنگام دیدار با رییس‌جمهورغنی، دربارۀ چه‌گونه‌گی گسترش روابط دوجانبه گفت‌وگو خواهد کرد.
 
خبرنامه می‌افزاید که دوروز پس‌ازاین دیدار، آقای عباسی به چین خواهد رفت، کشوری‌که به‌گفته‌یی برخی از آگاهان، می‌تواند نقش مهمی در روند صلح و ثبات افغانستان بازی کند.

این پیش از برگزاری یک نشست برنامه‌ریزی‌شدۀ علمای مذهبی افغانستان، پاکستان و اندونیزیا است. نشستی‌که قرار بود در ماه گذشتۀ میلادی به‌منظور گفت‌وگو دربارۀ راه‌های ایجاد صلح در افغانستان، در جاکارتا برگزار شود.
 
به روز یک‌شنبه، ریاست اجراییه حکومت افغانستان گفت که با دیدار عباسی از کابل، گفت‎وگوهای رسمی «دولت با دولت» افغانستان و پاکستان آغاز خواهد شد.
 
گفت‎وگوی دولت با دولت، طرح رییس‌جمهورغنی است که در نشست دوم «روند کابل» که یک ماه پیش در کابل برگزار شد، ارایه شده‌است.
 
در این طرح، حکومت افغانستان به‌منظور مبارزه با هراس‌افگنی و تأمین صلح در افغانستان، از پاکستان خواسته‌‌است که به‌گونۀ جدی دوطرف، باید باهم گفت‌وگو کنند.
 
دوهفته پیش، هنگامی‌که مشاور امنیت ملی پاکستان به کابل آمد و با رهبران حکومت وحدت ملی دیدار کرد، رییس‌جمهورغنی از او خواست که دعوتش از نخست‌وزیر پاکستان را برای یک سفر به کابل، به وی ابلاغ کند.
 
رییس‌جمهورغنی در ماه‌های نخست کارش، برای بهبود روابط افغانستان و پاکستان به اسلام‌آباد سفر کرد، اما پس‌از حملات پی‌هم هراس‌افگنان بر بخش‌هایی از افغانستان، به‌ویژه حمله در چهارراه زنبق که به‌باور حکومت افغانستان این حملات در پاکستان برنامه‌ریزی شده بودند، روابط کابل - اسلام‌آباد به تیره‌گی گرایید.
 
وجود پناهگاه‌های امن هراس‌افگنان در خاک پاکستان و پشتیبانی این کشور از طالبان، به‌ویژه از شبکۀ حقانی، از جدی‌ترین اتهام‌های حکومت افغانستان، بر پاکستان بوده‌اند.

  پربازدید ترین