• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

استثمار جنسی در ازای اجاره خانه

استثمار جنسی در ازای اجاره خانه

به گزارش بی بی سی در 5 سال اخیر «250.000» زن در بریتانیا از سوی صاحبخانه‌ها با پیشنهاد رابطه جنسی در ازای اجاره‌بها مواجه شده‌اند.

در یکی دو سال اخیر، معنای برخی عبارات به کار رفته در آگهی‌های اجاره اتاق و مسکن در بریتانیا، شاید برای ناظران غیربریتانیایی چندان قابل درک نباشد. اتاق اجاره‌ای در ازای «مزایا» یا «رفاقت».....در برخی آگهی‌ها حتی ظرافت کلامی کم‌تری دیده می شود و اصطلاحا رو بازی می کنند: «اقامت مجازی در ازای توافق جنسی»

اجاره اتاق در ازای خدمات جنسی از سوی بسیاری از فعالان اجتماعی به عنوان یک تهدید و خطر رو به رشد دیده می شود، خطری که محصول بحران مسکن در بریتانیاست و جوانانی که به واسطه هزینه‌های سنگین قادر به یافتن مکانی برای زندگی نیستند.

این مشکل به طور خاص در شهرهای دانشگاهی جلب توجه می کند، جایی که زنان جوان طعمه اصلی صاحب خانه ها هستند. گرچه «دیوید لیدینگتون»، وزیر دادگستری بریتانیا، سال گذشته گفت که آگهی‌های این چنینی طبق قانون جرایم جنسی جرم هستند، لیکن فضایی از یاس در قبال بی‌عملی دولت در برابر چنین پدیده‌ای در فعالان اجتماعی بریتانیا ایجاد شده است.

«پتر کایل»، نماینده مجلس از شهر «هاو» می گوید:
" از سال گذشته حتی یک مورد دستگیری هم در این زمینه نداشتیم، نه حتی یک محکومیت، نه حتی این که کسی بابت این کار رنگ بازداشتگاه را ببیند."

آقای کایل از جمله گردانندگان کمپینی است که تعقیب قضایی این گونه آگهی‌دهندگان را دنبال می کند.

اتاق در برابر «الطاف»(favours)
آگهی‌های مورد اشاره عمدتا اتاق مجانی یا جای خواب اشتراکی در ازای «صمیمیت»، «مزایا» یا FWB(دوستی با مزایا) ارایه می دهند. در حالی که بیشتر این آگهی‌ها در لندن مشاهده شده، اما در سراسر کشور و از طریق ابر-سایت‌های آگهی چون «Craiglist» در حال افزایش است. محتوای آگهی‌ها از این سنخ است:
" اقامت رایگان برای خانم جذاب(مرکز لندن)/ خوابگاه شراکتی، هزینه بسیار پایین، همخانه مرد شدیدا سلطه جو، برای زن بی‌سرپناه(شمال لندن/اِسِکس)/ اتاقی برای خانم بی خانمان در ازای «صمیمیت»(گرینفورد)"

یک صاحبخانه که به صورت روتین این گونه آگهی‌ها را ارسال می کند و مدعی است که یک فرد شاغل 35 ساله است، به خبرنگار گاردین گفت:
" من آگهی را می فرستم تا ببینم خانمی پیدا می شود در ازای اقامت مجانی با هم روابط جنسی داشته باشیم."

مستاجر «مطلوب» او یک دختر جذاب است: " البته من رابطه را پیشنهاد می دهم...ولی ببینید....ما باید به همدیگر تمایل هم داشته باشیم و یک جور کشش بین ما باشد."

یک سیستم فروپاشیده
روزنامه گاردین در گزارشی در 2 آپریل(13 فروردین) 2018 بازار مسکن بریتانیا را یک بازار «فشل» و «فروپاشیده» خواند.

«رابطه جنسی در ازای اجاره: صاحبخانه‌هایی که در عوض «الطاف» اتاق کرایه می دهند»

این گزارش به نقل از «کِیت وِب»، مسوول سیاستگذاری موسسه «Shelter»(پناهگاه)، یک خیریه‌ی فعال در امور بی‌خانمان‌ها در لندن نوشت:
" بعضی آدم‌ها از بابت مسکن دچار استیصال شده‌اند. برخی دیگر از این استیصال بهره‌برداری می کنند."

در همین زمینه، سال گذشته یک نظرسنجی انجام گرفت که فضای سیاهی را درباره وضعیت اجاره محل اقامت در بریتانیا ترسیم می کند. در این نظرسنجی از افراد خواسته شده که تجربیات خود را درباره پیشنهادات نامعمول در ازای اجاره توضیح دهند. یکی از زنان شرکت‌کننده در نظرسنجی گفت که وقتی صاحبخانه برای مذاکره درباره تمدید اجاره به او مراجعه کرد، از او خواست که بابت پایین نگه داشتن کرایه خانه همان‌جا با او وارد رابطه شود، در حالی که دختر 6 ساله زن در باغچه خانه حضور داشت. این زن گفت که مرد را از خانه بیرون کرد، ولی ماجرا چنان استرسی به او و دخترش وارد کرد که برای تنگی نفس هیجانی هنوز دخترش را به بیمارستان می برد.

زن دیگر گفت که وقتی یک بار خواست اجاره ماهانه‌اش را پرداخت کند، صاحبخانه عذرش را خواست، چرا که حاضر نشد با صاحبخانه وارد رابطه جنسی شود.

" هزاران زن جوان در بریتانیا در وضعیت استیصال برای نجات از کف خیابان‌ها هستند. دولت و پلیس باید قانون را در زمینه حمایت از این گونه زنان اجرا کنند. اگر دولت در پایان دادن به بحران بی‌خانمان‌های جوان جدی است، باید مسکن‌های ارزان‌قیمت بیشتری بسازد و بودجه بیشتری را به امور بی‌خانمان‌ها اختصاص دهد."

وزیر دادگستری انگلستان قبلا گفته که ارایه مسکن در ازای خدمات جنسی، اشاعه روسپی‌گری است و این جرم می تواند تا 7 سال زندان را در پی داشته باشد."

«کیتی راسل» از موسسه «بحران تجاوز انگلستان و ولز» معتقد است:
" موافقت با رابطه جنسی با کسی، تحت فشار و ترس بی‌خانمانی یا در ازای حقوق بنیادین چون داشتن جایی برای زندگی، به معنای رضایت و انتخاب نیست. هر فعالیت جنسی بدون رضایت واقعی، جرم جنسی بسیار مهمی است."

در حالی که بیشتر توجهات در این زمینه متوجه سوءاستفاده از زنان جوان است، مردان جوان آسیب پذیر(به ویژه پسران جوان خیابان‌خواب) هم هدف این نوع سوءاستفاده هستند.

مردان جوان چون از دید مسوولان محلی کم‌تر آسیب‌پذیر به نظر می رسند، معمولا در انتهای فهرست اقامت رایگان یا ارزان قیمت دولتی قرار می گیرند. «دانکن کریگ»، مدیرعامل موسسه خیریه «بازماندگان منچستر» که کار آن حمایت از مردان مورد تجاوز و سوءاستفاده جنسی است، می گوید:
" اگر شما مرد جوانی هستید که در خیابان می خوابید و غریبه‌ای به شما اتاق گرم، تخت راحت و حمام پیشنهاد می دهد، به شدت وسوسه‌انگیز است."

محتوای برخی آگهی‌ها
"من یک اتاق خالی برای کسی دارم که بخواهد برهنه در خانه بگردد. عکس‌های برهنه و جزییات دیگر را در صورت تمایل بفرستید."
"من اقامت موقت رایگان برای یک بانوی زیبا، مهربان و تمیز ارایه می دهم، در ازای آشپزی، نظافت و رفاقت با من."
"اتاق فقط برای مهمان زن. اقامت موقت دوهفته‌ای رایگان برای خانمی که نظافت کند."
"اتاق برای زن بی‌سرپناه/ شمجانی، همراه با غذا....نژاد خانم مهمان فرقی نمی کند."
"اقامت رایگان به همراه پرداخت صورت‌حساب‌ها برای یک خانم در ازای انجام کار خانه و «مزایای دوستی»(منظور روابط جنسی است). همخانه به خاطر کار خود تنها دو یا سه روز در خانه است. لطفا عکس و توضیحات خود را بفرستید."

من دنبال مستاجر خانم هستم. من به جای پول، یک نوع توافق دیگر را پیشنهاد می کنم، ولی اگر نشد، پول هم قبول است."

گفتنی است که در 28 فوریه 2018، بی بی سی گزارش دادکه آگهی‌های این چنینی به شدت در بریتانیا در حال رشد است و تاکنون کسی بایت ارسال آن‌ها تحت تعقیب قرار نگرفته است.

به گزارش بی بی سی در 5 سال اخیر «250.000» زن در بریتانیا از سوی صاحبخانه‌ها با پیشنهاد رابطه جنسی در ازای اجاره‌بها مواجه شده‌اند.(آمار موسسه شلتر)

  پربازدید ترین