• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تاکید وزارت عدلیه: والدین عروس اجازه ندارد «طویانه» را بر خانواده داماد تحمیل کند

وزارت عدلیه می گوید بر اساس قانون “برگزاری مراسم عروسی” هیچ یک از بستگان عروس نمی تواند به مناسبت ازدواج دختر به نام های طویانه، قلین، پیشکش ،شیر بها، ولور و جهیزیه  به صورت اجباربر خانواده داماد تحمیل کند و پیش شرط ازدواج قرار دهد.

گرفتن طویانه یکی از چالش های بزرگ فرا راه ازدواج است که سبب بالا رفتن سن جوانان پیش از ازدواج شده است.

شفیق شایان و شبنم زوجی که نزدیک به یک سال می شود نامزد هستند. انان می گویند که در فرهنگ ما رسم و رواج های ناپسند وجود دارد.

آقای شایان می گوید:” در فرهنگ ما رواج های خرافاتی است از چیز های بد سرچشمه می گیرد مشکل ساز شده و امروز جوانان بخاطر مصارف گزاف عروسی  در وقت که  می خواهند عروسی کنند نمی توانند. توقع های دو طرف زیاد است نمی توانیم به وقت معینه ازدواج کنیم.”

با آنکه در سال های گذشته هوتل های مجلل  قد برافراشته اند و برخی عروسی ها  تا مرز دوملیون نیز میرسد  اما اتحادیه هوتل ها از کاهش ازدواج ها سخن می گوید.

محمد نادر قرغه ئی، رییس این اتحادیه بیان داشت:”نسبت سال گذشته چون اقتصاد مردم ضعیف شده برگزاری ازدواج ها کاهش پیدا کرده  سال به سال کم می شود مردم میایند مینو پایان ویا متوسط را انتخاب می کنند “

با این حال، وزارت عدلیه از نشر قانون مراسم ازدواج خبر می دهد که در آن از بیشتر مصارف گزاف جلوگیری می شود.

امان ریاضت، سخنگوی وزارت عدلیه اظهار داشت: “یکی از احکام مراسم عروسی  که هیچ یک از اولیا و عقارب عروس نمی تواند  به مناسبت ازدواج دختر به نام های طویانه،قلین،پیشکش،شیر بها،ولور و جهزیه را به صورت اجبار تحمیل کند و پیش شرط ازدواج قرار دهد.”

این در حالیست قانون منع آزار و اذیت زنان و کودکان هم از سوی وزارت عدلیه به نشر رسیده و نافذ شده است. 

  پربازدید ترین