• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رد پای عربستان در سناریوی حمله کیمیایی دوما

رد پای عربستان در سناریوی حمله کیمیایی دوما

یک منبع، پشت‌پرده استفاده از سلاح کیمیایی در دوما واقع در غوطه شرقی دمشق را فاش کرده است.

بنا بر اظهارات این منبع موثق، پس از آنکه مقامات سوریه به درخواست عربستان از دمشق در خصوص بازسازی کامل سوریه در مقابل اخراج نیروهای حزب الله و ایران از سوریه پاسخ منفی دادند، عربستان به طراحی سناریوی استفاده سوریه از سلاح کیمیایی درمنطقه دوما مبادرت کرد.
 
منبع آگاه افزود: مقامات سعودی پس از دیدار با یک مقام عالی‌رتبه سوری، درخواست اخراج نیروهای محور مقاومت از سوریه در قبال تامین هزینه‌های بازسازی سوریه را مطرح کردند.
 
منبع مذکور ادامه داد: عربستان سعودی پس از مخالفت دمشق با این درخواست، به سرسپردگان خود در دوما یعنی گروه تروریستی موسوم به «جیش الاسلام» دستور اجرای نمایشنامه استفاده دولت سوریه از سلاح کیمیایی را داده است و جیش الاسلام نیز در اجرای این دستور، از مواد کیمیایی در ساختمانی در دوما استفاده کرده است تا ارتش سوریه به استفاده از آن متهم شود.
 
وی تصریح کرد: با عملیاتی شدن این سناریو، از یک طرف سیل حملات رسانه‎های غربی و عربی مخالف دولت سوریه متوجه دمشق و شخص بشار اسد شد و از طرف دیگر، ترامپ پس از توهین و بی احترامی به بشار اسد، روسیه و ایران را تهدید به انتقام‌جویی کرد و بالاخره برخی از مقامات غربی بدون تحقیق و با متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح کیمیایی، در نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل شرکت کردند.
 
منبع موثق تاکید کرد که همه این مسائل در حالی اتفاق افتاد که دونالد ترامپ در دیدار چند روز گذشته با محمد بن سلمان، ادامه حضور کشورش در سوریه را که مورد درخواست ولی‌عهد سعودی بود، منوط به تامین هزینه‌های جنگ از سوی عربستان کرده بود.

  پربازدید ترین