• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رهبر کره شمالی برای اولین بار درباره دیدار با ترامپ اظهار نظر رسمی کرد

رهبر کره شمالی برای اولین بار درباره دیدار با ترامپ اظهار نظر رسمی کرد

 رهبر کره شمالی در نشست حزب حاکم این کشور درباره دیدار با مقامات کره جنوبی و آمریکا برای اولین بار سخن گفته است.

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در اولین اظهارنظر رسمی خود درباره نشست برنامه‌ریزی شده با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا سخن گفت.

به نوشته خبرگزاری یونهاپ، کیم در نشست حزب کارگر کره شمالی، درباره بهبود روابط دو کره صحبت کرد و در ادامه گزارشی را درباره تحولات شبه جزیره کره شامل نشست میان مقامات دو کره بیان داشت. نشست سران دو کره قرار است در روستای آتش‌بس مرزی در 27 آوریل برگزار شود.

همچنین کیم درباره گفت‌وگو با مقامات آمریکا در نشست حزب کارگر حاکم کره شمالی صحبت کرد. این اولین اظهار نظر رسمی او یک ماه بعد از آن است که ترامپ خبر داد دعوت کیم برای دیدار را پذیرفته است.

در ماه فوریه در حاشیه برگزاری المپیک زمستانی در کره جنوبی، هیات‌هایی از دو کره برای حضور ورزشکاران کره شمالی در کره جنوبی دیدارهایی داشتند. به دنبال این دیدارها هیاتی عالی‌رتبه از کره شمالی به کره جنوبی سفر و دیدارهایی در سطوح بالا انجام شد. همچنین هیاتی عالی‌رتبه از کره جنوبی به کره شمالی رفت و با رهبر پیونگ یانگ دیدار داشت.

در این نشست رهبر کره شمالی خواستار دیدار با رئیس جمهور آمریکا شده بود که این درخواست از طریق فرستادگان کره جنوبی به رئیس جمهور امریکا ابلاغ و از سوی واشنگتن پذیرفته شد. قرا راست دیدار دو طرف اواخر ماه می یا اوایل ماه ژوئن برگزار شود. هنوز مکان دیدار مشخص نیست اما «اولانباتور» پایتخت مغولستان هم بعنوان یکی از گزینه‌های میزبانی مذاکرات سران دو کشور مطرح شده است.

اخیرا مقامات آمریکایی به سی.ان.ان. گفته‌ بودند، «مایک پامپئو» رئیس فعلی سیا و گزینه ترامپ برای وزارت خارجه، تیمی از افسران اطلاعاتی را برای مذاکرات محرمانه با کره‌ای‌ها راهی یک کشور ثالث کرده تا شرایط لازم از جمله تعیین محل دیدار تابستانی دو رهبر تعیین شود.

منابع آمریکایی گفته‌اند که پیش از دیدار ترامپ و کیم جونگ اون و پس از نهایی شدن محل ملاقات طرفین، رئیس سیا و رئیس اداره عمومی جمع‌آوری اطلاعات کره شمالی با هم دیدار می‌کنند تا دستور کار نشست سران دو کشور را به صورت تفصیلی‌تر مورد بحث و بررسی قرار دهند.

  پربازدید ترین