• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمیسیون انتخابات: روند ثبت نام رای دهندگان روز شنبه در تمام ولایات آغاز می شود

کمیسیون انتخابات: روند ثبت نام رای دهندگان روز شنبه در تمام ولایات آغاز می شود

کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، روند ثبت نام رای دهندگان روز شنبه در 34 ولایت کشور رسمن آغاز می شود.

اعضای این نهاد تاکید دارند که روند ثبت نام رای دهندگان برای نخستین بار در کشور تجربه می شود و این برنامه می تواند جلو تقلب های انتخاباتی را بگیرد.

این نهاد مستقل می گوید،  برنامه ثبت نام رای دهندگان بستر خوب و شفاف در روند رای دهی است. چون فرد واجد شرایط رای دهی از یک مرکز مشخص ثبت نام می شود و در روز رای دهی هم تنها در همان مرکز می تواند رای دهد.

حفیظ الله هاشمی، عضو کمیسیون مستقل انتخابات گفت:”روز شنبه بخیر و قرار است رییس جمهور و رییس اجرایی هم در یکی از مراکز بروند ثبت نام کنند همرای دیگر مسوولین حکومت در 34 ولایت افغانستان والیان هم مکلف می شوند که بروند ثبت نام بکنند تا مردم هم بیاید و ثبت نام بکند و در مرحله اول ما هیچ مشکل نداریم چون تمام ثبت نام در مراکز ولایات است.”

اما در اصل بحث امنیت مراکز رای دهی و روز انتخابات آزمون بزرگ نظامیان افغان در این سال دانسته می شود.

در حالیکه اکنون 10 ولسوالی از اداره دولت به دور است و 32 ولسوالی دیگر هم با تهدید بلند روبرواست.

میرداد نجرابی، دبیر مجلس نمایندگان بیان داشت:”امیدوار هستیم که در 28 میزان بتوانند انتخابات را برگزار بکنند و نگرانی مردم در مورد 50 درصد ساحات نا امن است.”

نهاد های ناظر بر انتخابات هم به این باورند که کمیسیون در کنار روند ثبت نام رای دهندگان برنامه های دیگری هم در یک مدت کوتاه برای انجام دارند.

جانداد سپین غر،  رییس دیدبان انتخابات افغانستان اظهار داشت:”برگزاری انتخابات خوب و شفاف نیاز مند یک اقدامات خوب و جدی است که تضمین کند یک انتخابات بهتر را .”

گفته می شود که روند ثبت نام رای دهندگان در مرحله نخست تنها در مرکز ولایات است اما این روند در ولسوالی ها  و قریه ها نیز عملی خواهد شد.

  پربازدید ترین