• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمیسیون انتخابات: در روز نخست نام نویسی بیش از 6000 تن ثبت نام شده اند

کمیسیون انتخابات: در روز نخست نام نویسی بیش از 6000 تن ثبت نام شده اند

کمیسون مستقل انتخابات می گوید، در روز نخست نام نویسی رای دهندگان، نزدیک به هفت هزار شهروند در سراسر افغانستان اطلاعات شان را برای رای دهی ثبت کرده اند.

با شناسنامه اش آمده تا اطلاعات خود را وارد فهرست رای دهندگان سازد با این خوشبینی که انتخابات مجلس نمایندگان و شورا های ولسوالی ها در 28 ماه میزان شفاف برگزار می شود و هر رای سرنوشت افغانستان را رقم خواهد زد.

مریم سادات، باشنده کابل می گوید: “ما امروز ثبت نام کردیم و برای ما یاد آوری شد که در این مرکز رای خواهید داد.”

 در پایتخت حضور مردم در مرکز های نام نویسی رای دهندگان کم رنگ دیده می شود؛ دلیل این کم رنگی هم عدم آگاهی دهی عامه از بهر پیوستن مردم به این روند پنداشته می شود. اما با این نام نویسی هر شهروند می تواند در انتخابات مجلس نمایندگان و شورا های ولسوالی ها و انتخابات آینده ریاست جمهوری رای بریزد و فهرست واقعی از شمار رای دهندگان هم روشن شود.

عبدالاحد مصطفی زاده، باشنده کابل می گوید: ما انتظار داریم که همه روند های در امور انتخاباتی شفاف انجام شود “

کمیسیون مستقل انتخابات 1419 مرکز ثبت نام را در مرکز های ولایت های افغانستان باز کرده اما 44 مرکز رای دهی به دلیل تهدید های امنیتی در شهر ها باز نشده است. به گفته کمیسیون در روز نخست نام نویسی رای دهندگان در 34 ولایت، نزدیک به هفت هزار شهروند نام نویسی کرده اند که 25 در صد آن بانوان بوده است.

حفیظ الله هاشمی کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات بیان داشت:”در روز نخست ثبت نام بیش از شش هزار نفر ثبت نام کرده اند و ما انتظار داریم که در روز های آینده این رقم چند برابر شود”

 مرحله نخست روند نام نویسی از 25 حمل تا 22 ماه ثور در مرکز های ولایت ها ادامه خواهد داشت و در مرحله دوم و سوم این روند به ولسوالی ها و روستا خواهد رفت. اما ظاهرا کم رنگی سهم گیری شهروندان در این روند، موجی از بی اعتمادی در برابر انتخابات است.

با این حال طالبان نیز در اعلامیه نگاشته است که این گروه در انتخابات پیشرو اشتراک نخواهند کرد. پیش از این رییس جمهور غنی از این گروه خواسته بود تا از فرصت بوجود آمده استفاده نمایند و در انتخابات آینده سهم بگیرند.

  پربازدید ترین