• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

علاقه مندی زنان به راننده گی در ولایت بلخ

علاقه مندی زنان به راننده گی در ولایت بلخ

مدیریت ترافیک ولایت بلخ، از افزایش دل‌بسته‌گی زنان به راننده‌گی در این ولایت، خبر می‌دهد.
 
بنا به اظهارات اسدالله اسد، مدیر ترافیک بلخ، در چهار ماه پسین، 150 بانو توانسته‌اند که جواز راننده‌گی‌شان را به‌دست آورند.
 
او افزود: «از ماه جدی به‌این‌سو، 210 بانو برای دریافت جواز راننده‌گی مراجعه کردند که پس‌از آزمون، 150 تن آنان توانستند جواز راننده‌گی را به‌دست آورند.»
 
در همین‌حال، شماری‌از زنانی‌که راننده‌گی را یاد گرفته‌اند، می‌گویند در تلاش هستند تا راننده‌گی زنان در جامعه را، نهادینه سازند.
 
پروانه، یک تن از این زنانی‌که راننده‌گی را بلد شده‌است، می‌گوید: «در شهر مزار اگر یک خانم سر جلو می‌نشیند و راننده‌گی می‌کند از طرف تاکسی‌رانان اذیت می‌شود.»
 
رخسار حیدری، می‌گوید 21 سال دارد و از دانشگاه بلخ فارغ شده‌است.

او، هفت‌سال تجربۀ کار در رسانه‌ها را دارد. دو سال پیش ازدواج کرده‌است و مادر یک کودک است.
 
می‌گوید به تشویق شوهرش، یک دوره آموزش‌ راننده‌گی را سپری کرد و این حرفه را یاد گرفته‌است.
 
او درحالی‌که راننده‌گی می‌کرد، گفت اکنون در تلاش است تا نشان دهد که بانوان از توانایی‌های خوب برخوردارند.
 
رخسار افزود: «همین‌که خانم‌ها در پهلوی مردان ایستاده‌گی می‌کنند و راننده‌گی می‌کنند و جرئت می‌کنند به‌نظر من این یک فرصت خوب است.»
 
هرچند این زنان خرسندند که فرصت‌هایی برای آنان پیدا شده‌اند تا در بخش‌های گونه‌گون توانایی‌های‌شان را به رخ بکشند، اما هنوزهم چالش‌هایی سر راه آنان وجود دارد.
 
پلواشه پیوندی، فعال حقوق زن در بلخ، در این باره گفت: «هنوزهم مشکلات وجود دارد بعضی از بانوان استند که می‌خواهند بیایند، راننده‌گی را یاد بگیرند اما بازهم ممانعت‌هایی از سوی فامیل‌های‌شان وجود دارد.»
 
راننده‌گی، یکی‌از مهارت‌های مهم پنداشته می‌شود.

  پربازدید ترین