• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یونس قانونی «ناگفته های نشست بُن» را فاش کرد/تنها شرط پاکستان به قدرت نرسیدن جبهه متحد بود

یونس قانونی «ناگفته های نشست بُن» را فاش کرد/تنها شرط پاکستان به قدرت نرسیدن جبهه متحد بود

محمد یونس قانونی معاون پیشین ریاست جمهوری به روز پنجشنبه در نشستی زیر نام “ناگفته های بن” در کابل گفت زمانیکه امریکا و متحدان اش تصمیم گرفتند که نظام طالبانی را در افغانستان سرنگون کنند به هدف تغییر رهبری و ایجاد نظام فراگیر، پاکستان یگانه کشوری بود که با این تصمیم امریکا مخالفت می کرد.

به گفته آقای قانونی اسلام آباد در تلاش تخریب نشست بن بود تا حکومت مردم سالار در افغانستان شکل نگیرد و جنگ ادامه یابد.

یونس قانونی نشست بن را دست آورد بزرگ برای از بین بردن تلاش های پاکستان میداند. اما می گوید حکومت بعد از ایجاد نشست بن، نتوانست از فرصت های این نشست بهره گیری کند و برخی حکومتداران دنبال حذف جبهه متحد بر آمدند.

او گفت: “پاکستان در براندازی طالبان مخالفت داشت زیرا فکر می کرد و همین شکل هم بود که با از دست دادن طالبان در افغانستان هیچ ابزاری دیگر در اختیار نخواهد داشت.”

به باور آقای قانونی زمانیکه پاکستان نتوانست در برابر قدرت های جهانی مقابله کند با امریکا و متحدانش برای براندازی نظام طالبان هم نظر شد اما به شرطی که در راس حکومت بدیل طالبان، شخص «پشتون» محور باشد.

این سیاست مدار کشور می گوید: حامد کرزی به پیشنهاد پاکستان به نشست بن از بهر شکل گیری حکومت موقت در افغانستان معرفی شده بود.

وی افزود: “احسان الحق رئیس ای اس ای مطرح کرد که در راس حکومت آینده افغانستان حامد کرزی از نظر ما چهره مناسب است این به این معنی نیست که حامد کرزی طرفدار ای اس ای است. پاکستان نمی خواست که از جبهه متحد نام کدام شخصیت مطرح شود.”

به گفته آقای قانونی با وجودیکه در نشست بن از تلاش های پاکستان برای دامن زدن جنگ های قومی و مذهبی جلوگیری شد اما با آن هم این کشور هنوز در افغانستان مداخله می کند و گروه های شورشی را پشتیبانی می نماید.

  پربازدید ترین