• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

استقبال ترامپ از تعلیق آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی

استقبال ترامپ از تعلیق آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی

رئیس‌جمهور آمریکا از بیانیه دولت کره شمالی درباره تعلیق آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود استقبال کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد شنبه از بیانیه کره شمالی درباره تعلیق آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود استقبال کرد.

وی در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «کره شمالی با تعلیق تمامی آزمایش‌های هسته‌ای و تعطیلی یکی از سایت‌های اصلی آزمایش خود موافقت کرده است. این خبر بسیار خوشی برای کره شمالی و دنیا است. پیشرفت بزرگی است، منتظر نشستمان [با رهبر کره شمالی] هستم.»

توئیت ترامپ دقایقی بعد از آن انجام شد که پیونگ‌یانگ در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی‌اش را به حالت تعلیق درآورده و یکی از سایت‌های آزمایش هسته‌ای خود را تعطیل کند.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی نوشت: «از تاریخ 21 آوریل، کره شمالی انجام آزمایش‌‌های هسته‌ای و آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را متوقف خواهد کرد.»

خبرگزاری رسمی کره شمالی نوشته این تصمیم در نشست عمومی کمیته مرکزی حزب حاکم این کشور اتخاذ شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: «کره شمالی به منظور اثبات تعهد خود برای تعلیق آزمایش‌های هسته‌ای یکی از سایت‌های آزمایش هسته‌ای خود در شمال این کشور را هم تعطیل خواهد کرد.»

پیش از این، «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی مدعی شده بود رهبر کره شمالی شرط خروج نیروهای آمریکا از شبه‌جزیره کره به عنوان پیش‌شرط خلع سلاح هسته‌ای را کنار گذاشته است.

کره شمالی علی‌رغم عقب‌نشینی از پیش‌شرط خروج نیروهای آمریکایی خواستار آن شده که ایالات متحده به سیاست خصمانه‌اش پایان دهد.

رئیس‌جمهور کره جنوبی گفت: «کره شمالی، تعهد خود برای خلع سلاح کامل را ابراز کرده است. آنها شرطی مانند خروج نیروهای آمریکا از کره جنوبی را مطرح نمی‌کنند که آمریکا نتواند آن را بپذیرد. کره شمالی تنها خواستار اتمام سیاست خصمانه علیه خودش و ضمانت امنیتی برای این کشور است.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در یک پیام توییتری تأیید کرد که «مایک پامپئو» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هفته گذشته با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دیدار کرده است.

  پربازدید ترین