• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان: بزرگ ترین خدمت آمریکا به افغانستان ترک این کشور است

دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان: بزرگ ترین خدمت آمریکا به افغانستان ترک این کشور است

اشاره
«محمد حسن جعفری» دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان سه شنبه 21 حمل/فروردین 97 میهمان روزنامه کیهان بود. گفت و گو با ایشان بسیار گرم و صمیمی و در حوزه های مختلف امنیتی ، فرهنگی و تجاری پیگیری شد. معتقد بود اگر در افغانستان 2 تا روزنامه نگار مثل آقای شریعتمداری و چند روزنامه مثل کیهان وجود داشت وضعیت این کشور به این شکل نبود. افسوس می خورد که ای کاش در افغانستان نیز رسانه هایی مثل روزنامه کیهان درد و دل واقعی مردم را منعکس می کردند. وی معتقد است آمریکا و دولت های غربی در افغانستان عامل گسترش بی ثباتی و تروریسم هستند و بزرگترین خدمتی که می توانند آمریکایی ها به افغانستان بکنند ترک این کشور است. به گفته دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان، با اشغال این کشور از سوی آمریکا، کشت مواد مخدر 100 برابر شده است!
حین انجام مصاحبه، اقای حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه نیز چند دقیقه ای با آقای جعفری به گفت وگو نشست. متن کامل این مصاحبه پیش روی شماست.

کیهان : اولین چیزی که در مورد کشور دوست و برادر و همسایه افغانستان به ذهن متبادر می شود متاسفانه این جنگ و ناامنی است که بیش از 40 سال است که مردم این سرزمین را گرفتار خود کرده است. به عنوان اولین سوال می خواستم از شما در مورد نوع برخورد دولت با تروریست ها سوال کنم. بخشی از مردم افغانستان معتقدند که دولت در برخورد با تروریست ها با قاطعیت لازم عمل نمی کند. و برداشت دیگری نیز وجود دارد که کشورهای غربی با تروریست ها همکاری می کنند و اصلا داعش را کشورهای غربی به افغانستان آورده اند؛ نظر شما در این زمینه چیست؟
تشکر می کنم از سوال خوب شما. باید عرض کنم دولت وحدت ملی افغانستان برآمده از انتخاباتی بود که نه سرش پیدا بود و نه تهش و همان طور که خود شما شاهد بودید آقای «جان کری» وزیر خارجه وقت آمریکا آمد تفاهمی را ایجاد کرد. این دولت برآمده از توصیه های جان کری بود که وارد افغانستان شد و اختلاف بین اشرف غنی و دکتر عبدالله را به نحوی حل کرد. از لحاظ قانونی این یک دولت قانونی که برآمده از متن انتخابات و خواست و اراده مردم ملی مردم افغانستان باشد نبود.متاسفانه خواست مردم افغانستان در این انتخابات محقق نشد که این هم نشات گرفته از دخالت های بی حد و حصر خارجی ها در امور داخلی افغانستان بود. من با شما هم عقیده هستم که کشور های خارجی در امر آوردن تروریست ها به داخل افغانستان بدون شک دخیل هستند. مردم افغانستان و حتی مسئولین از این مسئله آگاهی دارند. اینکه دولت افغانستان کج دار و مریز در زمینه برخورد با طالبان حرکت می کند احساس می کنند که طالبان بخشی از مردم افغانستان هستند در صورتی که اگر آنها منافع افغانستان را در نظر داشته باشند هرگز به دستور بیگانگان، پاکستانی ها و غربی ها حرکت نمی کنند.

کیهان: شما در مورد حمایت آمریکا از داعش یا توطئه آمریکا برای استقرار داعش در افغانستان سندی دارید؟
در این زمینه اسناد مختلفی وجود دارد. استاندار ولایت «سرپل» در شمال افغانستان اذعان کرد که نیروهای داعش با هلیکوپترهای کشورهای خارجی (عمدتا آمریکایی) که در افغانستان حضور دارند در منطقه صیاد سرپل پیاده شدند. در سال گذشته ایشان این مطلب را اعلام کرد.علاوه بر آن شواهد زیادی وجود دارد که آمریکایی ها و انگلیسی ها در مسئله استقرار داعش در افغانستان دخیل هستند وگرنه داعش ملائکه آسمان نیستند که دفعتا و از آسمان نازل شوند.

کیهان: مگر آمریکا نمی گوید که برای تامین امنیت افغانستان وارد این کشور شده است؟ آیا این هدف از دیدگاه شما منتفی است؟
«حزب رفاه ملی افغانستان» از همان آغاز نیز با پیمان استراتژیک که افغانستان با آمریکا بست مخالف بود. ما تنها حزبی بودیم که مخالف هم پیمان امنیتی و هم پیمان استراتژیک با آمریکا بودیم. تنها حزبی هم بودیم که این مسئله را اعلام کردیم و به آن افتخار نیز می کنیم. ما باور داشته و داریم که آمریکایی ها در مورد مسائل افغانستان دروغ می گویند و صادق نیستند. آمریکا همواره در افغانستان دنبال منافع خود بوده و نه منافع مردم افغانستان.

کیهان: منافع آمریکا از آوردن داعش به افغانستان چیست؟
آمریکا می خواهد مدت زمان زیادی در افغانستان بماند و حضور خود را به این وسیله برای مردم و دولت افغانستان توجیه کند. هر روز هم ضد و نقیض موضع می گیرند، یک روز می گویند ما نیروهای خود را کاملا از افغانستان بیرون می بریم یک روز می گویند نیروهای خود را کاهش می دهیم روز دیگر می گویند نیروهای خود را افزایش می دهیم. آمریکا هیچ وقت با دولت و ملت افغانستان صادقانه برخورد نکرده است.

کیهان: ظاهرا آمریکا در افغانستان تحت تاثیر شرایط جهانی و منطقه ای عمل می کند و به نظر می رسد که آمریکا اگر بخواهد تروریسم را در افغانستان ریشه کن کند به منافع خود در سطح کلان ضربه می زند؟
قطعا همین است. آمریکا در افغانستان دنبال منافع ملت افغانستان نیست و اگر هم سیاست های ضد و نقیض اتخاذ می کنند دلیلش همین است. با دولت آقای کرزای نیز کج دار و مریز برخورد می کردند. آمریکایی ها نیامده اند که از افغانستان بروند آنها آمده اند که ماندگار شوند.منافع آمریکا از حضور در افغانستان کنترل ایران و روسیه و تسلط بر پاکستان هسته ای است. علاوه بر این افغانستان معادن بکر و دست نخورده زیادی نیز دارد اورانیوم دارد که هر کیلوی آن معادل هزار کیلو طلا ارزش دارد.در هلمند، غزنی و بدخشان ما معادن زیادی داریم. افغانستان نفت زیادی نیز دارد 52 حلقه چاه نفت تنها در ولایت شمالی سرپل وجود دارد که هنوز نفت آنها استخراج نشده است و خود آمریکایی ها و روس ها متوجه معادن بکر و دست نخورده افغانستان بودند و اینکه معادن هنوز متاسفانه استخراج نشده به خاطر وضعیت امنیتی کشور بوده است.

کیهان: اشاره به حزب رفاه ملی افغانستان کردید. در چه سالی این حزب تاسیس شد؟
این حزب در 9 آذر ماه 1382 تاسیس شد.و رسما از وزارت عدلیه افغانستان جواز فعالیت دریافت کرد. پس از آن در کشور تعدد احزاب زیاد شد، نزدیک به 100 حزب در افغانستان در آن برهه تاسیس شد. به دنبال آن پارلمان افغانستان قانونی را تصویب کرد که در هر حزب 10 هزار نفر از 36 ولایت افغانستان باید عضو باشند و فرم عضویت خود را به وزارت عدلیه افغانستان تحویل دهند تا جواز فعالیت حزب صادر شود. ما نیز در بهمن 1393 مجددا بر اساس قانون جدید مجوز فعالیت «حزب رفاه ملی افغانستان » را دریافت کردیم. ما هم اکنون نیز بالای 50 هزار نفر عضو رسمی داریم.

کیهان: چه تعریفی از این حزب دارید؟
«حزب رفاه ملی افغانستان » متفاوت با سایر احزاب افغانستان است. حزبی است که منبعث از اراده ملی مردم افغانستان است. با اینکه ظرفیت ها و پتانسیل های کافی وجود دارد اما هنوز این حزب به دلیل کارشکنی های زیادی که وجود دارد نتوانسته به اهداف خود در راستای منافع ملت افغانستان دست یابد. شما شاهد هستید که کشورهای غربی و برخی کشورهای همسایه در مسائل داخلی ما دخالت می کنند و از برخی احزاب حمایت می کنند. اما «حزب رفاه ملی افغانستان » یک حزب مستقل است و به عنوان یک جریان معتدل و میانه رو هیچ وابستگی به هیچ کشوری نداشته است.حزب متشکل از علما، فضلا، شخصیت های فرهنگی و دانشگاهی و اقوام و مذاهب مختلف افغانستان است. شما می بینید ما یک حزب معتدل و میانه رو هستیم ما با همه رهبران افغانستان در تعامل هستیم.شعار محوری حزب هم برگرفته از کلمات قصار حضرت امیرالمومنین علی «ع» حکمت، عدالت و آزادی است.

کیهان : آیا در انتخابات آتی پارلمانی افغانستان کاندید معرفی می کنید؟
قطعا در این دوره انتخابات پارلمانی کاندید معرفی خواهیم کرد. در انتخابات ریاست جمهوری نیز با احزاب و جریان های دیگر در تعامل هستیم. اما در مورد اینکه این کاندیدا چه کسی خواهد بود از الان نمی توانیم اظهارنظر کنیم. مردم افغانستان تاکنون خیلی تاوان داده اند. در انفجارهای تروریستی شما می بینید که این مردم و توده عوام هستند که تاوان می دهند. لذا معتقدم که اگر یک دولتی منبعث از اراده مردم سر کار بیاید «حزب رفاه ملی افغانستان » به عنوان یک حزب برخاسته از توده های مردم افغانستان قطعا از آن حمایت خواهد کرد. در حزب رفاه ملی افغانستان، آن شیعه، سنی ، هزاره، پشتون و تاجیک در کنار هم حضور دارند. بسیار خرسندهستم که تمام علمای افغانستان چه شیعه و چه سنی در مراسم های ما شرکت می کنند.

کیهان: برگردیم به موضوع حضور تروریست ها در افغانستان. اخبار و گزارش های ضد و نقیض زیادی از میزان حضور و تسلط گروه های تروریستی مثل داعش و طالبان در ولایات افغانستان در رسانه ها به طور روزانه منتشر می شود. سوال من این است که، حضور داعش در افغانستان واقعا جدی است یا با بزرگ نمایی این مسئله آمریکا به دنبال اهداف دیگری است؟
دولت و ملت افغانستان از وضعیت فعلی خسته شده اند و دنبال برقراری صلح در کشور هستند و می خواهند در کشور آرامش و امنیت برقرار شود.مردم افغانستان به عنوان یک انسان مسلمان و نه به عنوان یک قوم خاص می خواهند در کشور آرامش و امنیت برقرار باشد. طالبان اراده ای از خود ندارد. شما شاهد بودید که این گروه در گذشته چه جنایاتی انجام می داد. قتل عام هایی که توسط این گروه در بامیان و در مزار شریف انجام شد. این گروه پرونده سیاهی در نزد مردم افغانستان دارد. طالبان نام نیکی در نزد مردم افغانستان ندارد. علی رغم اینکه ما نظر مساعدی نسبت به این گروه نداریم اما بارها به دولت افغانستان مشورت داده ایم که اگر شما می خواهید فرایند صلح را در کشور پیش ببرید با دولت های حامی طالبان مثل پاکستان و برخی کشور های غربی گفت و گو کنید. شما می بینید آمریکا یک روز می گوید طالبان دشمن ما نیست. یک روز می گویند طالبان را ما به عنوان یک گروه تروریستی به رسمیت نمی شناسیم. اما ما معتقدیم طالبان یک گروه تروریستی است. آنهایی که در قتل عام مردم افغانستان دست داشته و دارند باید در همه چیز آنها شک کرد. آنها یک گروه وابسته هستند و اراده ای از خود ندارند.

کیهان: طالبان در شرایط کنونی در کدام یک از ولایات افغانستان حضور دارند؟
بیشتر در ولایت «قندوز»، «هلمند»، در ولایات شمالی افغانستان و در ولایات شرقی افغانستان مثل «خوست» حضور دارند. در ولایت فراه نیز طالبان حضور دارند. یک فرمانداری را در این منطقه تصرف کرده بودند که دولت آن را پس گرفت.

کیهان: برخی معتقدند طالبان در بین بخشی از مردم افغانستان نفوذ دارند و علت اینکه دولت نیز قادر به ریشه کنی این گروه نیست به خاطر همین مسئاله است؟
طالبان در بین مردم افغانستان نفوذ ندارند. طالبان و برخی از کشورهای غربی حامی آنها از نا آگاهی مردم افغانستان سوءاستفاده می کنند و پول و امکانات در اختیار مردم قرار می دهند. شما می دانید فقر و بیکاری از عللی است که برخی از جوان های ناآگاه جذب طالبان می شوند.

کیهان: بر اساس گزارش موجود مردم از فساد حاکم بر دولت افغانستان هم ناراحت هستند. از سوی دیگر مشاهده می کنند که اعضای خانواده شان توسط نیروهای دولتی و سربازان غربی کشته می شوند و به همین خاطر گرایش به طالبان پیدا می کنند.
دولت افغانستان یک دولت کج دار و مریز است و فساد از سر و روی آن می بارد. البته این فساد نشات گرفته از اقدامات کشورهای غربی است. خود آنها زمینه فساد را در کشور افغانستان به وجود آورده اند و یک عده از مسئولین و وزرای افغانستان هم به آن آغشته هستند.

کیهان: می توانید اسم آنها را نام ببرید؟
شما شاهد بودید رئیس بانک مرکزی افغانستان به دلیل فساد به آمریکا فرار کرد. میلیون ها دلار در کابل بانک افغانستان حیف و میل شد. چرا کشورهای غربی به این مفسدین فراری پناه می دهند و از آنها حمایت می کنند. مسببین اصلی فساد خود غربی ها به ویژه آمریکایی ها و انگلیسی ها هستند.

کیهان: برخی معتقدند آقای اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بیشتر در راستای منافع آمریکا کار می کند. شما این ادعا را قبول دارید؟
متاسفانه آقای اشرف غنی به آمریکایی ها خیلی خوش بین و علاقه مند است و فکر می کرد که آمریکایی ها دموکراسی را در افغانستان نهادینه می کنند، صلح و امنیت و ثبات را به ارمغان می آورند ، مواد مخدر را ریشه کن می کنند. اما آمریکا به هیچ یک از وعده های خود نه تنها عمل نکرد بلکه روز به روز نا امنی افغانستان بیشتر شد. فساد به اوج خود رسید. شرایط افغانستان بدتر از گذشته شد. شما می بینید مردم، احزاب و جریان های سیاسی افغانستان حتی در مورد انتخابات آتی هم تردید دارند که سر موعد آیا برگزار می شود یا نمی شود.

کیهان : انتخابات پارلمانی دقیقا کی برگزار می شود؟
اعلام کرده اند که در 28 مهر ماه 1397 قرار است برگزار شود. من امیدوار هستم که این وعده داده شده تحقق پیدا بکند و پارلمانی که نزدیک به 4 سال غیر قانونی به کار خود ادامه می دهد افغانستان از این وضعیت نجات پیدا بکند.

کیهان: رابطه بین اشرف غنی و دکتر عبدالله در چه وضعیتی است؟
آقای اشرف غنی و دکتر عبدالله قبلا زیاد با هم کشمکش داشتند ولی چون زمان زیادی به پایان کار دولت فعلی باقی نمانده کشمکش ها کم شده است. از شواهد و قرائن نیز این گونه برمی آید که آقای اشرف غنی همان طور که همسرشان اعلام کردند به دلیل مشکلات جسمی و برخی دیگر از مسائل در دور آتی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان کاندید نخواهد شد.

کیهان: شما جایی اشاره کردید که از تنش در انتخابات نگران هستید. فکر می کنید بین هواداران غنی و عبدالله تنش ایجاد خواهد شد یا شکاف های دیگری مد نظر شماست؟
من فکر نمی کنم که مردم افغانستان به هیچ یک از این بزرگواران علاقه مندی داشته باشند. چون برای مردم افغانستان آنها کار نکرده اند. یک عده در اطراف غنی و عبدالله هستند اما مردم افغانستان دنبال دولتی هستند که از حیثیت، آبرو و شرف و کرامت انسانی و از عزت آنها بتواند حمایت بکند و متاسفانه دولت وحدت ملی افغانستان به وعده هایی که داد به هیچ یک جامه عمل نپوشاند. امیدوار هستیم در این مدت زمان باقی مانده بتواند تا جایی که می تواند به وعده های داده شده عمل کند و کمک بکند ملت افغانستان از این مرارت و در به دری نجات پیدا کند. شما شاهد هستید که ده ها هزار جوان افغان به اروپا سرازیر شده اند. یک عده از این جوان ها در دریا غرق شده اند، شماری از آنها پناهنده شده اند و کشورهای غربی از این جوان ها استفاده ابزاری می کنند. شماری از این جوان ها نیز رو به اعتیاد آورده اند. متاسفانه ما در افغانستان نزدیک به 4 میلیون معتاد داریم. در حالی که پدیده شوم اعتیاد به این شکل در افغانستان رایج نبود. اینها به نظر ما سازمان دهی شده از سوی غربی ها است که به دنبال معتاد کردن اقشار و اقوام خاصی در افغانستان هستید.
کیهان: آیا فکر نمی کنید که همه مشکلات افغانستان را حواله دادن به غربی ها فرار از زیر بار مسئولیت است آیا شما فکر نمی کنید که احزاب، جریان ها، علما، دولت و ملت افغانستان نیز مسئول بخشی از نابسامانی های موجود هستند؟شما می فرمایید که دولت آقای اشرف غنی به شدت به آمریکا نزدیک است. دولت آمریکا چه منافعی دارد که دولت نزدیک به خود را فاسد و ناکارآمد جلوه بدهد و منجر به این بشود که یک دولت ضدآمریکایی در افغانستان سر کار بیاید؟
آمریکا هرگز خواهان تشکیل یک دولت قوی و مقتدر که بتواند از حیثیت افغانستان دفاع بکند و یک دولت پاسخگو باشد؛ نیست. نه آمریکا و نه پاکستان و نه انگلیس خواهان تشکیل یک دولت مقتدر در افغانستان نیستند آنها یک دولت بله قربان گو در افغانستان می خواهند. البته من در این زمینه با شما موافق هستم. ما خودمان هم مقصر هستیم احزاب و جریان ها نیز در این زمینه مقصر هستند. منتها این مردم درمانده و مستاصل باید به کجا پناه ببرند؟ دولتمردان ما نیز در این زمینه مقصر هستند. لذا ما معتقد هستیم که این وضعیت باید تغییر بکند. در مورد پدیده داعش نیز ما معتقدیم داعش ساخته و پرداخته مسلمانان نیست. غربی ها پیش از این جنگ صلیبی را به مسلمانان تحمیل کردند. امروز چون جنگ صلیبی را نمی توانند پی گیری بکنند عده ای جاهل و نادان سلفی و وهابی را آمریکایی ها، انگلیسی ها و برخی کشور ها مرتجع عرب به نام داعش دور هم جمع کرده اند.

کیهان: آیا داعش در اهل سنت افغانستان نفوذ دارد؟
براداران اهل سنت ما در افغانستان از داعش متنفر هستند. یک عده جاهل طرفدار همیشه پیدا می شود ولی اکثریت اهل سنت افغانستان از داعش متنفر هستند. آنها خیلی راحت برادران شیعه و اهل سنت ما را می کشند. اخیرا مولوی«نعمان فضلی» گفته است داعش بیشتر از شیعیان اهل سنت را کشته است. شیعیان را نیز به خاطر مسئله اعتقادات و به خصوص توسل آماج حملات خود قرار می دهند. آخرین مورد نیز شما دیدید که در عید نوروز در مراسمی که در محدوده دانشگاه کابل و بیمارستان علی آباد با عملیات تروریستی که انجام دادند بین 100 تا 150 نفر را شهید کردند. متاسفانه آمارهایی که اعلام می شود خیلی ضد و نقیض هستند به خاطر اینکه مسائل گنگ و مبهم باقی بماند. متاسفانه شماری از رسانه های افغانستان مزدور و نان به نرخ روز خور هستند. و از غربی ها بیشتر تغذیه می شوند. غربی ها داعش را می خواهند به افغانستان بیاورند

کیهان: چه کسانی؟ اسنادی هم دارید؟
«حاجی زاهد قدیر»، معاون اول پارلمان افغانستان می گوید داعش را کشورهای غربی به افغانستان آورده اند و نیروهای داعش را جابه جا می کنند و مقامات دولتی افغانستان در این موضوع دخیل هستند. برخی سفارتخانه های کشورهای خارجی در مسئاله انتقال داعش به افغانستان دخالت دارند. اما ملت افغانستان از شیعه گرفته تا سنی پدیده داعش را به خوبی می شناسند که اینها چه جنایاتی را در عراق و سوریه و برخی کشورهای دیگر کردند و مردم افغانستان از این غده سرطانی به خوبی آگاهی دارند. حملات آنها به مساجد و حسینیه های شیعیان در کابل و هرات و به شهادت رساندن صدها نفر نیز تنها به خاطر اختلاف افکنی بین اقوام و مذاهب افغانستان و ایجاد شکاف بین شیعه و سنی است، اما خوشبختانه مردم افغانستان ماهیت این گروه تروریستی را به خوبی شناخته اند و شیعه و سنی همه متحد با هم در یک صف علیه داعش هستند.

کیهان: ترکیب شیعه و سنی در افغانستان به چه صورتی است؟
هیچ آمار دقیق و مدونی در این مورد وجود ندارد. ولی برآوردها نشان می دهد که بین 25 تا 27 درصد مردم افغانستان را شیعیان تشکیل می دهند. ضعف در ارائه آمارهای دقیق نیز به خاطر عملکرد دولت افغانستان است. شما می بینید که دولت افغانستان سه سال است که هنوز در زمینه ارائه شناسنامه به مردم افغانستان به توافق نرسیده است. یک بار پارلمان تائید می کند که شناسنامه ها توزیع شود اما دوباره یک فرد فاسد همراه 30 تا 35 نفر و در مخالفت با توزیع شناسنامه می رود راه پیمایی می کند. رئیس جمهور افغانستان نیز از او حمایت کرده و مصوبه پارلمان را که خودش آن را امضا و توشیح کرده دوباره به مجلس برمی گرداند. چون آن فرد از یک قوم خاصی است که این ناشی از ضعف دولت افغانستان است باید افراد و اشخاص در این زمینه ملاک نباشد. 99 درصد مردم افغانستان مسلمان هستند و ملاک برتری و شایستگی باید بر اساس تقوا باشد و شعب شعب بودن در افغانستان مشکلی را حل نمی کند. لذا برخی منافعشان در این است که مسئله آمار در افغانستان مبهم باقی بماند تا مشخص نشود ترکیب اقوام به چه صورتی است. به عنوان مثال دولت ایران برخاسته از متن توده های مردم است. در ایران کرد هست، ترک هست، لر هست، عرب هست، بلوچ هست هیچ تنشی ایجاد نمی شود دولت منافع ملی کشور را پی گیری می کند. در افغانستان هم دولت باید منافع ملی را پی گیری بکند. ما منافع ملی را باید از سایه یک قوم خاص رها بکنیم.

کیهان: همواره ظاهرا در افغانستان روال این بوده که حاکم کابل نقش داور بین چهار قوم هزاره، پشتون، تاجیک و ازبک را داشته است. از زمان کمونیست ها تا همین الان وضع به همین شکل بوده به خاطر همین مردم زیاد با دولت مرکزی همراهی نمی کنند؟
واقعیت این است که مردم افغانستان از این وضعیت خسته شده اند. اگر فردی توانمند باشد برای ما هیچ فرقی نمی کند که او هزاره باشد یا پشتون، تاجیک باشد یا ازبک و از او حمایت می کنیم. حزب رفاه ملی افغانستان هم همین اعتقاد را دارد. دولت نباید مسائل قومی و مذهبی و زبانی را به منافع ملی افغانستان ترجیح بدهد.

کیهان: در مورد مواد مخدر هم می خواستم از شما سوالی بپرسم. الان چه مقدر مواد مخدر در افغانستان تولید می شود؟
آمریکایی ها و غربی ها ادعا می کردند که ما کشت مواد مخدر را در افغانستان ریشه کن می کنیم. اما کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان الان صد برابر شده است. خود وزارت مواد مخدر افغانستان اعلام کرده که صد برابر شده است.

کیهان: چه عاملی باعث این رشد صد برابری شده است؟ معیشت یا حمایت؟
خارجی ها و مافیا در این زمینه دخیل هستند. شما می بینید از فرودگاه هلمند یا شیندند در هرات و قندهار مواد مخدر مستقیما به اروپا ترانزیت می شود. خود آمریکایی ها و انگلیسی ها در این زمینه دست دارند و متاسفانه رسانه های افغانستان نیز آن را پوشش نمی دهند.

کیهان: ایران در 4 دهه گذشته در زمینه دانش فنی به سرعت رشد کرده است. ما اشتراکات فرهنگی زیادی نیز با مردم افغانستان داریم. الان به نظر شما زمینه های سرمایه گذاری ایرانی ها در افغانستان فراهم هست؟
ما تاریخ، زبان و فرهنگ و دین مشترک داریم. ما بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک داریم. صدها مورد دیگر نیز وجود دارد که ما را به هم پیوند می دهد و باعث می شود که یکدیگر را بپذیریم. ما باید از تجارب و اندوخته های ایران استفاده کنیم. در رفراندوم 12 فروردین 58 شما دیدید که 98 درصد مردم رای دادند که یک حکومت مردمی و اسلامی در ایران باشد و این حکومت توانسته در طول این سال ها هم به غرب نه بگوید و هم به شرق و با وجود این توانسته پیشرفت بکند. امروز شما می بینید که ایران موشک های قاره پیما می سازد. امروز صدها شهر در ایران از نعمت گاز برخوردار هستند در حالی که ما در کابل از مشکلات زیادی رنج می بریم و هنوز کانال فاضلاب نداریم. غربی ها می گویند ما میلیاردها دلار به افغانستان سرازیر کردیم. در حالی که این پول ها را می آورند و بعد به نحوی دوباره به خودشان باز می گردانند.

کیهان: در زمینه فرهنگ و آموزش عالی به خصوص زمینه های همکاری وجود دارد؟
الان خوشبختانه در زمینه آموزش عالی زمینه های همکاری بین ایران و افغانستان وجود دارد. دانشگاه آزاد و پیام نور در کابل و هرات و مزار شریف شعبه دارند و دانشجو می پذیرند.مردم افغانستان تشنه کار فرهنگی هستند. ما می توانیم از تجربه ها و اندوخته های جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم. ایران یک کشور پیشرفته است. ان شاءالله در آینده هم آن طور که ما اطلاغ داریم ایرانی ها می خواهند به عنوان یک کشور مسلمان انسان به فضا بفرستند که به ندرت نیز برای کشورهای خارجی اتفاق می افتد و ما افتخار می کنیم که یک کشور اسلامی چنین موفقیتی را کسب می کند.

کیهان: در زمینه تجارت چطور؟
در زمینه تجارت نیز افغانستان به عنوان یک کشور محاط در خشکی نیازمند مراودات تجاری برای صادرات و واردات کالاهای خود است و در این زمینه بندر چابهار بهترین موقعیت است که کالاهای تجاری مورد نیاز افغانستان وارد و کالاهای تولیدی افغانستان صادر بشود تا وابستگی ما به یک کشور از بین برود. شما می دانید که طی دو سال گذشته دولت پاکستان ما را تحریم کرده است و اجازه صادرات و واردات به افغانستان را از مسیرهای پاکستان نمی دهد. در این زمینه ما نیازمند همکاری های زیاد به خصوص در زمینه مراودات فرهنگی و آموزش عالی هستیم ولی خواهشمندیم که دانشگاه های ایران هزینه های تحصیل را مقداری پایین بیاورند تا مردم افغانستان هم بتوانند در این دانشگاه ها تحصیل بکنند.

کیهان: در زمینه رسانه ها، مطبوعات و رادیو تلویزیون چطور؟ همکاری در این حوزه ها را شما چگونه می بینید؟
در گذشته کشورهای غربی از طرق شبکه های ماهواره ای خود ابتذال را در بین جوانان افغانستان گسترش می دادند اما من باید به شما بگویم که الان جوان های ما تنها به شبکه های ایران نگاه می کنند. خانواده ها در افغانستان معتقدند برای اینکه حیثیت و آبروی خانواده ها لطمه دار نشود باید برنامه های تولید شده در ایران را ببینند. مردم افغانستان از طریق دیش های ماهواره بیننده برنامه های تولید شده در ایران هستند. خصوصا شبکه شش و شبکه افق در افغانستان بیننده زیاد دارد و اگر بیننده این شبکه ها در افغانستان بیشتر از ایران نباشد کمتر نیست. مردم افغانستان تشنه فرهنگی هستند که مودب صحبت می کند و رسانه های ایران رسانه های بسیار کارکشته، منطقی و مودبی هستند.

کیهان: لازمه همکاری و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف ایجاد امنیت است. در یک محیط باثبات و امن می توان به همکاری در حوزه های مختلف امیدوار بود. برنامه حزب شما برای ایجاد امنیت در افغانستان چیست؟
ما معتقدیم هر کشوری که ادعا می کند که دوست افغانستان است باید تلاش کند صلح در افغانستان برقرار شود. صلح و ثبات در افغانستان نه تنها به نفع افغانستان است بلکه به نفع کل منطقه است. کشورهای غربی اگر ادعا می کنند که دوست افغانستان هستند افغانستان را ترک کنند، تا ما شاهد امنیت و صلح و ثبات در افغانستان باشیم. قطعا بزرگ ترین خدمت آمریکا به افغانستان ترک افغانستان است. اگر آمریکا می خواهد که افغانستان تبدیل به ویتنام دوم برای آنها نشود و برای تروریست ها و طالبان نیز بهانه از بین برود افغانستان را ترک کنند. بودن آمریکا در افغانستان مصیبت است، جنجال است، دردسر است، فساد است. دخالت در امور داخلی افغانستان است. اینها افغانستان را ترک کنند پولشان نیز پیشکش خودشان باشد. هر پولی هم می دهند 100 برابر منابع افغانستان را غارت می کنند.

کیهان: آمریکا می گوید ما اگر افغانستان را ترک کنیم؛ طالبان بر کل کشور مسلط می شود؟
آنها دروغ می گویند. اینها خود از تروریست ها، طالبان و داعش حمایت می کنند. آنها خود داعش را برای کشورهای اسلامی درست کردند. شما می بینید لیبی دیگر 100 سال دیگر نیز به وضعیت گذشته خود برنمی گردد. سوریه که در جنگ و خط مقدم مبارزه با اسرائیل بود 100 تا 150 سال دیگر نیز به وضعیت سابق خود باز نمی گردد. حامی اصلی این گروه های افراطی آمریکایی ها و صهیونیست ها و برخی کشورهای مرتجع عرب هستند.

کیهان: فکر می کنید روزی برسد که کشورهای منطقه مثل افغانستان و ایران در بین خود مرزها را بردارند؟
شما می بینید که در اروپا مرزها برداشته شده است. ما باید امت اسلامی باشیم. بسیاری از کشورهای منطقه مثل ایران، افغانستان، تاجیکستان تمدن واحدی داشتند. امیدواریم روابط این کشورها به وضعیتی برسد که مرزها برداشته شود و کارهای بزرگ تری صورت بگیرد. امیدواریم ملت ها به این آگاهی برسند که با همدلی و همسویی زمینه این وحدت را فراهم بکنند.

  پربازدید ترین