• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طبیعت زیبای افغانستان به روایت تصویر

طبیعت زیبای افغانستان به روایت تصویر

افغانستان یک کشور کوهستانی و زراعتی می باشد که براساس موقعیت جغرافیایی در قلب قاره آسیا قرار دارد و اقتصاد ملی آن بر محور زراعت استوار است.
نام افغانستان همواره به جنگ، خون و خشونت گره خورده است که با شنیدن نام افغانستان به ذهن بیشتر افراد، جنگ و خشونت یادآوری می‌شود.
اما افغانستان هنوزهم سرزمین زیبایی‌ها و جاذبه هاست که بیشتر زیبایی‌های طبیعی‌اش دست نخورده باقی مانده است. کشور افغانستان با مساحت 652.864 کیلومتر مربع دارای 34 ولایت است که هر کدام از آنها آب و هوای خاص خود و جذابیت طبیعی زیبای خود را دارد.
شما کاربران عزیز را به دیدن شماری از منظره‌های زیبا و دیدنی افغانستان دعوت می‌کنیم، ممکن است تا هنوز ندیده باشید.

1: ولایت بامیان

ولایت بامیان پایتخت فرهنگی سارک و یکی از ولایت های مرکزی افغانستان می باشد. بامیان یکی از ولایت های زیبا و باستانی افغانستان یاد می گردد. این ولایت منظره های بسیار جذاب و دیدنی دارد که بیشتر توریست های داخلی و خارجی را بخود جذب کرده است.

2: ولایت نورستان

ولایت نورستان در شمال شرق افغانستان قرار دارد و یکی از ولایت های زیبا و سرسبز افغانستان به شمار می رود.

3: ولایت ننگرهار

ولایت ننگرهار در شرق افغانستان قرار است که مرکز آن شهر جلال آباد می باشد. این ولایت هم مانند ولایت های دیگر افغانستان دارای جاذبه های زیبا طبیعی است. ولایت ننگرهای آن قدر سرسبز است که مردم افغانستان این ولایت را ولایت "همیشه بهار" یاد می کنند.

4: ولایت غزنی

ولایت غزنی پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام و یکی از ولایت های جنوبی افغانستان است. ولایت غزنی یکی از ولایت های تاریخی به شمار می رود که منظره های زیبا و دیدنی نیز دارد. این عکس از روستا "تمکی" ولسوالی قره باغ ولایت غزنی است که ولسوالی های جاغوری و مالستان این ولایت را به مرکز غزنی وصل می سازد.

5: ولایت هرات

ولایت هرات در غرب افغانستان مرز مشترک با ایران دارد. این ولایت نیز یکی از زیباترین و فرهنگی ترین ولایت های افغانستان یاد می گردد که مردم افغانستان ولایت هرات را پایتخت علم، فرهنگ و عرفان افغانستان یاد می کنند.

6: ولایت پنجشیر

ولایت پنجشیر در شمال شرق افغانستان موقعیت دارد که مرکز این ولایت بازارک می باشد. پنجشیر با داشتن آب و هوا پاک و طبیعت زیبا شهرت دارد که بیشتر مردم افغانستان ولایت پنجشیر را "بهشت رویایی افغانستان" یاد می کنند.

7: ولایت بلخ

ولایت بلخ در شمال افغانستان یکی از مهم ترین و زیباترین ولایت های کشور یاد می گردد. مرکز ولایت بلخ مزارشریف می باشد. مزارشریف شهر درجه اول افغانستان یاد می گردد که بندرحیرتان یکی از پٌردرآمد ترین بندر تجارتی افغانستان در این ولایت قرار دارد. ولایت بلخ آن قدر زیباست که بیشتر مردم افغانستان برای تجلیل از سال نو و میله گل سرخ به آن ولایت سفر می کنند.

8: ولایت بدخشان

ولایت بدخشان در شمال افغانستان قرار دارد و یکی از زیباترین و سرسبزترین ولایت های کشور یاد می گردد. این ولایت با داشتن کوه های بلند، جنگل های سرسبز و آبشارهای خروشان شهرت دارد.

9: ولایت بادغیس

ولایت بادغیس یکی از ولایت های غربی افغانستان است که مرکز آن شهر قلعه نو می باشد. این ولایت منظره های جذاب و دیدنی زیاد دارد. ولایت بادعیس با کشور ترکمنستان مرز مشترک دارد. این ولایت با داشتن پسته فراوان و خربٌزه مزدار بنام ولایت "پسته و خربزه" یاد می گردد.

10: ولایت دایکندی

ولایت دایکندی از جمله ولایت های مرکزی افغانستان می باشد. این ولایت یکی از فقیرترین ولایت های افغانستان یاد می گردد که کمتر بازسازی در این ولایت صورت گرفته است. ولایت دایکندی منظره های زیبای طبیعی خودش را دارد که یکی از آن زیبایی های طبیعی، فصل گل بادام است. جشن گل بادام یک جشن فرهنگی و هنری می باشد که در اول سال نو خورشیدی و موسم گل بادام برگزار می گردد.

  پربازدید ترین