• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مقایسه دشت ارچی و دشت برچی

مقایسه دشت ارچی و دشت برچی

چندی قبل قوای هوایی کشور و یا هم قوای ناتو مرکز تجمع گروه های طالب - داعش را در دشت ارچی ولایت قندوز درهم کوبیدند که در نتیجه آن ده ها تن افراد مشهور تروریست های طالب - داعش به قتل رسیدند.

وقوع این حادثه چنان آتش به جان طرفداران درون نظام تروریزم در حکومت و پارلمان انداختند و به طرفداری از تروریزم قیامت برپا کردند و خواهان مجازات کسانی شدند که بالای جلسه رهبران تروریزم حمله نموده اند. در حالیکه در پاکستان به مناسبت قتل رهبران تروریزم علنا تظاهرات برپا کردند و مرگ و درد بر قاتلین تروریزم فرستادند.

اما امروز در دشت برچی تروریزم فرمایشی مدنی ترین مردم را که به خاطر یک پروسه ترویج دموکراسی و شرکت در انتخابات در صف اخذ تذکرة ایستاده بودند مورد حمله استشهادی قرار دادند که در حدود 60 تن شهید و 160 تن دیگر هم زخمی گردیدند.

از آنجایی که این مردم از قوم هزاره بودند، نه از پارلمان صدا بلند گردید ، نه هم علما و روحانیون موضیعگیری کردند. گویا که خون انسان هزاره به اندازه لباس آریانا سعید و برنامه ستاره افغان ارزش ندارد ، نه هم از جامعه مدنی خبر است نه هم از روشنفکران چپ و راست فیسبوکی و نه هم از تحلیلگران که از کاه کوه می سازند و از کوه کاه ، چنان در سکوت فرو رفته اند که گویا اصلا راضی به نظر می رسند که هزاره ها مستحق مرگ هستند و نباید در پروسه مدنی و دموکراسی سهم بگیرند و هدف از این نسل کشی و کشتار هدفمند و سیستماتیک هم در حقیقت دور نمودن هزاره ها از روند نهادینه شدن دموکراسی و نظام سیاسی کشور است.

لذا دیده می شود که ماتم ، درد و غم هزاره ها را غیر از هزاره ها برای خود هزاره ها گذاشته اند و دگران در مورد کشتار هدف مند هزاره ها یا سکوت اختیار نموده اند و یاهم تماشا بین هستند که در هر صورت آن علامت رضایت است.

  پربازدید ترین