• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

همایش توسعه روابط آموزش عالی ایران و افغانستان در رفسنجان ایران برگزار شد

همایش توسعه روابط آموزش عالی ایران و افغانستان در رفسنجان ایران برگزار شد

همایش توسعه روابط آموزش عالی ایران و افغانستان با حضور وزیر علوم جمهوری اسلامی و وزیر تحصیلات عالیه افغانستان در رفسنجان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری افغان ایرکا از رفسنجان، همایش توسعه روابط آموزش عالی ایران و افغانستان با حضور منصور غلامی وزیر علوم ایران و نجیب‌الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالیه افغانستان به میزبانی دانشگاه حضرت ولیعصر(عج) رفسنجان ایران برگزار شد که در این همایش 5 تن از روسای دانشگاه‌های مطرح افغانستان و 30 تن از روسای دانشگاه ایران که می‌توانند با کشور افغانستان ارتباط داشته باشند، نیز حضور دارشتند.

رئیس دانشگاه ولیعصر رفنسجان: پیشنهاد نامگذاری سوم ثور/اردیبهشت‌ به عنوان روز «علم ایران و افغانستان»
"محمد دهقان"  رییس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان ایران در همایش توسعه روابط آموزش عالی ایران و افغانستان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر علوم تحصیلات عالی افغانستان گفت :قابلیت های بسیار زیادی در دو کشور ایران و افغانستان وجود دارد که می‌توان در جهت منافع دو کشور از آن استفاده کرد.

وی بر لزوم ارتباطات بیشتر دو کشور تاکید کرد و افزود: ارتباطات علمی می توانیم با کشور افغانستان در زمینه های تبادل دانشجو و استاد، دوره های آموزشی کوتاه مدت و ... با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

رییس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان پیشنهاد داد: سوم ثور/اردیبهشت‌ماه را روز علم ایران و افغانستان در تقویم خود بگذاریم و در سال بعد این همایش در این روز در افغانستان برگزار شود.

وی بیان کرد: دو کشور می‌توانند در موضوعات صنعتی با یکدیگر همکاری داشته باشند، قابل توجه است که موقعیت افغانستان برای تجارت در دنیا دارد ما به دلیل تحریم‌ها آن موقعیت را نداریم که می‌توانیم از موقعیت در این خصوص افغانستان استفاده کنیم، ضمن آنکه اشتراکات زیاد دیگری بین دو کشور داریم.

دهقان خاطر نشان کرد: میزان تبادلات کشورهای همسایه ایران حدود 300 میلیارد دلار است که سهم ایران از این تبادلات فقط 4 درصد است که می توانیم با برگزاری چنین همایش‌ها این سهم را افزایش دهیم.

قائم مقام وزیر علوم ایران: تحصیل بیش از 15 هزار دانشجوی افغانستانی در ایران
حسین سالارآملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی ایران گفت: 5 کارگروه همکاری با افغانستان تشکیل شده است که یکی از این کارگروه‌ها، کار گروه علمی و فرهنگی با مسئولیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است؛ تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل افغانستانی در ایران را حدود 4 هزار و 900 نفر در وزارت علوم، 592 دانشجو در وزارت بهداشت، 2 هزار و 508 دانشجو در دانشگاه پیام نور و 7 هزار و 838 دانشجوی افغانستانی در دانشگاه آزاد اعلام کرد.

سالارآملی افزود: همچنین سه شعبه دانشگاهی ایران در افغانستان است و دانشگاه پیام نور در سه شهر افغانستان شعبه دارد، ضمن آنکه دانشگاه آزاد و جامعه المصطفی العالمیه هم در کابل شعبه دارند؛ باید نقشه راه علمی، دانشگاهی دو کشور تدوین شود که در این راستا نظر طرف کشور افغانستانی بر این است که از مرحله آموزشی به مرحله پژوهشی حرکت کنیم.

وی گفت: در سال 96 نشست رؤسای دانشگاه‌های دو کشور را در افغانستان داشتیم که فرصت مطالعاتی به اساتید افغانی داده شد؛ دانشگاه الزهرا (سلام الله علیها) اعطای بورس به دانشجویان زن افغانستان، دانشگاه علم و صنعت همکاری در بخش راه آهن، دانشگاه پیام نور شعبه دانشگاهی، دانشگاه صنعتی امیر کبیر در بخش معدن و ... با کشور افغانستان همکاری دارند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی ایران، اعطای بورس به مربیان و اعضای هیات علمی دانشگاه کشور افغانستان، انتقال تجربیات پژوهش، راه اندازی دانشگاه‌های مشترک فنی و حرفه ای و کاربردی، اتحادیه روسای دانشگاه ها دو کشور، همکاری علمی- دانشگاهی در حوزه سنجش از برنامه های آتی اعلام کرد.

وی به همکاری های چند جانبه با سایر کشورها که مهمترین آنها مؤسسه «جی.آی.زد» آلمان و تربیت ماما با کشور ایتالیا است؛ نیز اشاره کرد.

نجیب‌الله خواجه‌عمری: حضور دانشجویان افغانستانی در دانشگاه‌های ایران نماد همدلی دو ملت است
وزیر تحصیلات عالی افغانستان با اشاره به اینکه حضور دانشجویان افغانستانی در دانشگاه‌های ایران نماد همدلی و همکاری‌های منطقه‌ای است گفت: از همکاری‌های علمی جمهوری اسلامی ایران جهت دسترسی جوانان افغانستانی به آموزش‌های عالی در دانشگاه‌های ایران تشکر می‌کنم.

نجیب‌الله خواجه‌عمری در همایش توسعه روابط آموزش عالی ایران و افغانستان در دانشگاه ولیعصر‌(عج) شهرستان رفسنجان که با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهارداشت: از برگزارکنندگان این همایش در ایران تشکر می‌کنم و لازم می‌دانم که مراتب تقدیر دولت افغانستان را به جا بیاورم.

وی با اشاره به اینکه افغانستان و ایران به‌عنوان دو کشور همسایه و دو دوست اگرچه با هم مشترکاتی داشتند اما برگزاری نشست‌های علمی جای خالی دارد گفت: باید با برگزاری چنین همایش‌هایی زمینه توسعه دو کشور در ابعاد فرهنگی، علمی و اقتصادی را فراهم کرد.

وزیر تحصیلات عالی کشورمان با بیان اینکه طبیعی است که برگزاری این نشستها با حضور مقامات دو طرف به معنای اهتمام ورزی و مواجه تخصصی به مسائل دو کشور است افزود: باید مجال حضور استعدادهای دو کشور را در هر زمینه‌ای فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه به‌خوبی می‌دانیم امروز عامل تعیین کننده کشورها نحوه استفاده از نیروی انسانی متخصص و نحوه ارتباط دو کشور است خاطر‌نشان کرد: ایران و افغانستان می‌توانند با برگزاری این نشست‌ها باعث تقویت ارتباط خود شده و روند مبارک خود را طی کنند.

خواجه‌عمری با بیان اینکه توسعه دانش مورد توجه افغانستان است و می‌تواند در بالندگی کشور نقش داشته باشد گفت: در شرایط کنونی جهان تنها نوش‌داروی توسعه‌یافتگی دانشگاه‌ها و آموزش‌های عالی است و نهادهای علمی دو کشور ایران و افغانستان می‌توانند در این راستا وارد شوند.

وی با اشاره به اینکه تجارب دنیا نشان داده همکاری‌های اقتصادی بین دو کشورها پیش از آنکه معطوف به منابع طبیعی باشد به زبان دو کشور و آموزش‌های عالی کشورها بستگی دارد افزود: خوشبختانه نظام تحصیلات جاری افغانستان در محور توجه رهبران حکومت قرار داشته و اکنون وزارت تحصیلات عالیه افغانستان قابلیت برقراری ارتباطات علمی و بازرگانی با کشورهای منطقه و جهان را دارد.

وزیر تحصیلات عالی کشورمان با بیان اینکه پیام وزارت تحصیلات عالیه افغانستان در راستای تقویت همکاری‌های علمی و بازرگانی پیام همدلی، توسعه روابط همه جانبه با حفظ ارزشها و منافع مشترک دو کشور است تصریح کرد: از جمهوری اسلامی ایران بابت تقویت پایه‌های همکاری در افغانستان تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه در اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه رفع نیازمندی‌های منطقه توسط دانشگاه‌ها تدوین شده است گفت: ما دو کشور مسلمان هستیم که باید برای تقویت پایه‌های همکاری تلاش کنیم و رسالت دانشگاه‌های دو کشور است که تسهیلات روابط علمی و بارگانی دو کشور را فراهم کنند تا از ظرفیت‌های موجود استفاده شود.

خواجه‌عمری  با بیان اینکه از همکاری‌های علمی جمهوری اسلامی ایران جهت دسترسی جوانان افغانستانی به دانش روز و کسب آموزش‌های عالی در دانشگاه‌های ایران تشکر می‌کنم افزود: حضور دانشجویان افغانستانی در دانشگاه‌های ایران نماد همدلی و همکاری‌های منطقه‌ای است.

وی اظهار داشت: به‌عنوان وزیر تحصیلات عالی افغانستان انتظار دارم دانشجویان ما با خاطرات خوب و به‌عنوان سفیر فرهنگی ایران به کشور بازگردند دو توقع دارم این همکاری‌ها بیش از پیش بیشتر شود.

استاندار کرمان تاکید کرد: منافع بیشتری می‌توان از مناسبات فرهنگی، اقتصادی و علمی ایران با افغانستان کسب کرد
علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان هم با بیان اینکه استان کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، هم اکنون پذیرای 300 هزار افغانستانی است؛ به تحصیل 30 هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس این استان و همچنین ارائه خدمات بهداشتی، فرهنگی، اشتغال و ... به این افراد اشاره کرد.

وی تأکید کرد: منافع بیشتری می توان از مناسبات فرهنگی، اقتصادی و علمی ایران با افغانستان صورت گیرد و همبستگی ملت ها در این است که روابط اقتصادی، فرهنگی و علمی بین خود را را ارتقا دهند و همین امر سبب افزایش دوستی بین کشورها خواهد شد که ایران و کرمان می توانند از مزیت ها و منفعت ها اقتصادی ناشی از حضور تجار افاغنه در ایران و به ویژه استان کرمان بهره ببرند.

رزم حسینی تأکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان فرصت خوبی برای سرمایه گذاری تجار افغانستانی در این منطقه است که امیدواریم برگزاری چنین جلساتی سبب شود که قراردادهای پایدار منفعت طلبانه برای هر دو کشور صورت گیرد.

احمد محمدی انارکی،  نماینده مردم رفسنجان و انار در خانه ملت  نیز در این همایش با تشریح مشترکات کشورهای ایران و افغانستان؛ زبان، دین، فرهنگ و مرزهای مشترک با افغانستان را مورد توجه قرار داد و افزود: اما متأسفانه کمترین استفاده را از این ظرفیت های مشترک می کنیم که می توان در تولید علم و بحث های تجاری صنعتی با تبادل کالا و اطلاعات بپردازیم.

وی با افزودن اینکه کرمان، بهشت معادن ایران است؛ اظهار داشت: در بخش معدن دارای رشته های مختلف علمی، فنی و معدنی در دانشگاه های سراسر این استان هستیم که با توجه به غنای معدنی افغانستان می توان از وجود دانشگاه های ایران استفاده کرد. نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس این کشور با تأکید بر اینکه نیاز است بتوانیم تحصیلات برای دانشجویان افغانستانی در ایران فراهم کنیم که در این راستا مذاکرات خوبی در دولت تدبیر و امید با وزیر تحصیلات عالیه کشور افغانستان صورت گرفته است؛ خاطرنشان کرد: مجلس نیز این آمادگی را دارد که بتواند این راه ارتباطی را باز کرده و بیشترین جذب دانشجوی افغانی را در کشور داشته باشیم.

انجام طرح‌های پژوهشی مشترک بین‌المللی، مبادله استاد و دانشجو، انتشارات مشترک کتاب، نشریه و مقاله، برگزاری کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی مشترک، تاسیس رشته‌های مشترک، برگزاری دوره‌های مشترک تحصیلات تکمیلی، انتقال دانش فنی و یافته‌های پژوهشی، میزبانی فرصت مطالعاتی استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از جمله محورهای این همایش است.

  پربازدید ترین