• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نگرانی مسئولان اداره محیط زیست از افزایش چالش های زیست محیطی در کشور

نگرانی مسئولان اداره محیط  زیست از افزایش چالش های زیست محیطی در کشور

با افزایش روز افزون چالش های زیست محیطی در کشور و نگرانی اداره ملی حفاظت محیط‌زیست نسبت به این مووضع مسئولان این اداره با برگزاری سمیناری آموزشی، عوامل و راه‌های بیرون رفت از این مشکل جدی در کشور را به بررسی گرفت.

به گزارش خبرنگار افغان ایرکا از کابل در کنار مسئولین اداره حفاظت محیط زیست، وزیر دولت در رسیدگی به حوادث طبیعی، کمیسیون منابع طبیعی ولسی جرگه و وزارت صحت عامه در این سمینار حضور داشتند

در کنار جنگ، صلح و مشکلات دیگری که گریبان گیر ملت عزیز ما شده است چالش های محیط زیستی و حوادث طبیعی در کشور از جمله مشکلاتی هستند که علی رقم اثرات بسیار مخرب آن، خیلی کم به آن پرداخته می‌شود، به همین ملحوظ اداره حفاظت از محیط زیست و وزارت صحت عامه کشور با برگزاری سمیناری آموزشی عوامل و راهکارهایی را برای بیرون رفت از این مشکلات به بررسی گرفتند.

در ابتدای این سمینار بیلتیاع رولا غنی همسر رئیس جمهور به صورت ویدئویی به نمایش درآمد، رولا غنی پای جنگ و صلح را در ارتباط موضوع مورد بحث به میان آورد، همسر رئیس جمهور معتقد است که اثرات مخرب بمباران‌ها یکی از عوامل تخریب منابع محیط زیستی در کشور شده است و از همین رو از مردم افغانستان خواست تا صلح کنند.

شاه زمان میوندی رئیس عمومی اداره حفاظت از محیط زیست کشور، بی‌توجهی به حفظ منابع طبیعی را یکی از عوامل افزایش چالش های زیست محیطی دانست.

 وی همچنین شیوه درست استفاده از آب را برای حفظ محیط زیست تاثیر گذار دانست.

نجیب آقا فهیم وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی نیز اظهار داشت که کشور در حال حاضر از لحاظ خوشکسالی در وضعیت اضطراری قرار دارد.

او خوشکسالی را باعث از بین رفتن منابع تغذیه دانسته و تداوم این چالش را باعث نا امنی دانست.

به گفته فهیم هر جا که رودخانه ای هست در کنار آن آبادی و تمدنی هست، به همین دلیل است که میگویند تمدن ها آب محور هستند.

بشیراحمد عمید، رییس طب وقایوی وزارت صحت عامه نیز ضمن ابراز نگرانی از آثار مخرب آلودگی محیط زیست گفت این آلودگی‌ها میتواند روی صحت جامعه تاثیر گذار باشد و باعث امراض جلدی، قلبی، تنفسی، سرطان، سقط جنین، پرخاشگری و افسردگی ‌شود.

آقای عمید تصریح کرد که بر اساس آمارهای سازمان صحت جهانی عامل 26 درصد مرگ‌ومیر انسان‌ها، آلودگی هوا است و دومین عامل مرگ‌ومیر آنان به شمار می‌رود.

به گفته مسئولین در این سمینار فقر، مهاجرت، موقعیت جغرافیایی، تراکم جمعیت و عواملی پیرامون این محور از جمله مشکلات جدی هستند که بزرگ شهرهای افغانستان از جمله پایتخت را با مشکلات جدی زیست محیطی مواجه کرده اند.

  پربازدید ترین