• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نخستین بانک با خدمات صد در صد اسلامی کارش را آغاز کرد

 نخستین بانک با خدمات صد در صد اسلامی کارش را آغاز کرد

بانک اسلامی افغانستان، نخستین بانکی که تمامی خدمات‌اش به گونه اسلامی ارایه می‌شود، روز گذشته به هدف گسترش خدمات بانک‌داری اسلامی در کشور آغاز به کار کرد.

عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی می‌گوید که توسعه خدمات بانک‌داری اسلامی در کشور می‌تواند در جذب سپرده‌های شهروندان کشور و بهبود وضعیت اقتصادی نقش موثر بازی کند و باید خدمات بانک‌داری اسلامی در کشور مدیریت درست شود تا مردم به این خدمات اطمینان کنند.

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی، گفت: «هر شهروند کشور باید از خدمات بانکی استفاده کنند، چون این کار روی سلامت حکومت داری و رشد اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارد.»

با وجود افزایش خدمات بانک‌داری در چند سال گذشته در کشور، در حال حاضر بانک‌های خصوصی و دولتی توانسته‌اند که نقدینه‌های یازده درصد از شهروندان کشور را جذب کند.

اتحادیه بانک‌ها می‌گویند که به علت اندک بودن خدمات بانک‌داری اسلامی در کشور، صدها میلیارد افغانی دیگر نزد 89 درصد از شهروندان کشور به‌گونه راکد وجود دارند که تاکنون در نظام پولی کشور به دوران نیفتاده است.

در حال حاضر هفت بانک خدمات بانک‌داری اسلامی را عرضه می‌کنند.

واحد الله نوشیر، معاون اول بانک مرکزی، گفت: «بانک مرکزی افغانستان به همکاری وزارت مالیه روی یک موضوع دیگر که به آن صکوک یا بورد بانک‌داری اسلامی می‌گویند، نیز کار می‌کنند تا بتوانیم پول مردم را به شیوه خوب در پروژه‌ها استفاده کنیم.»

آمر خلیل الرحمن، رییس اجراییه بانک اسلامی افغانستان، گفت: «بدون شک آغاز فعالیت‌های بانکی نخستین بانک تکامل یافته اسلامی ملت مسلمان را تشویق می‌کند تا سرمایه و پول‌های شان را که به دور از دایره بانک‌ها مانده اند، در بانک نگهداری کنند. آن‌ها با چالش‌های زیادی به ارتباط سلامتی و محفوظ بودن سرمایه‌های شان روبرو بودند. آن‌ها حالا می‌توانند بدون کدام مشکل پول‌های شان را در بانک اسلامی افغانستان ذخیره کنند و باور شان را بر بانک‌داری اسلامی در افغانستان تقویت بخشند.»

درهمین حال شماری از آگاهان اقتصاد می‌گویند که با گسترش خدمات معیاری بانک‌داری اسلامی در کشور، شماری بزرگی از شهروندان کشور به سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های گونه‌گون حاضر خواهند شد.

این در حالیست که گفته می‌شود در حال حاضر خدمات بانک‌داری اسلامی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در گسترش فعالیت‌های اقتصادی در این کشورها نقش اساسی دارند.

  پربازدید ترین