• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جزئیات اعلامیه سران دو کوریا پس از برگزاری نشست تاریخی

جزئیات اعلامیه سران دو کوریا پس از برگزاری نشست تاریخی

رئیس‌جمهور کوریای جنوبی و رهبر کوریای شمالی پس از امضای یک توافق مشترک، در یک کنفرانس خبری حاضر شدند.

 سران دو کوریا پس از امضای یک توافق در نشست خبری مشترک حاضر شدند.

رهبران کوریای جنوبی و کوریای شمالی در پایان دیدار خود و پس از امضای یک توافق، توافقات انجام شده میان طرفین را اعلام کردند.

«مون جائه این» رئیس‌جمهور کوریای جنوبی در این کنفرانس خبری گفت که دو کوریا توافق کردند به منظور کاستن از تنش‌ها،  ماه آینده مذاکرات سطوح بالای نظامی بین دو کشور برگزار شود.

به گفته او، دو کشور توافق کردند اقدامات خصومت آمیز علیه یکدیگر را متوقف کنند. وی همچنین خبر داد که در پاییز از پیونگ یانگ پایتخت کوریای شمالی دیدن خواهد کرد.

دو طرف همچنین در زمینه  ارتباط دائمی میان شهرها و روستاهای مرزی توافق کردند.

رهبر کوریای شمالی هم در این کنفرانس خبری مواضع خود را درباره توافق با همسایه جنوبی و راهکار حصول به توافق صلح پایدار بین دو کشور مطرح کرد.

خبرگزاری یونهاپ کوریای جنوبی درباره توافق امضا شده بین سران دو کشور گزارش داد: «رهبران کوریای جنوبی و کوریای شمالی روز جمعه تعهدشان را درباره عاری سازی کامل شبه جزیره کوریا اعلام کردند در حالی که همچنین توافق کردند که با توجه به نتیجه تلاشهای مشترکشان برای کاستن از تنش نظامی و رسیدن به صلح پایدار در شبه جزیره کوریا، تسلیحات متعارفشان را هم کاهش دهند».

بنا بر این گزارش، در بیانیه مشترک سران دو کشور آمده است: «دو رهبر رسما در مقابل 80 میلیون نفر از ملت ما و تمام جهان اعلام کردند که هیچ جنگی در شبه جزیره کوریا وجود نخواهد داشت و یک فصل تازه از صلح آغاز شده است».

در بخش دیگری از بیانیه تصریح شد: «کوریای جنوبی و شمالی توافقشان را درباره عدم تجاوزگری اعلام کردند و آنها از هیچ نوعی از توسل به زور علیه یکدیگر استفاده نخواهند کرد و درباره تعهد کامل به این توافق موافقت کردند».

از دیگر محورهای مورد توافق دو کشور، کاهش تدریجی تسلیحات نظامی در صورت برداشته شدن تنش‌های نظامی و برقراری اعتماد است.

طبق بیانیه مشترک، دو کوریا بر هدف مشترکشان درباره لزوم عاری سازی شبه جزیره کوریا از سلاح اتمی از طریق خلع سلاح اتمی کامل تاکید کردند.

در بخش دیگری از این بیانیه مشترک آمده که کوریای شمالی و جنوبی توافق کردند برای آغاز مذاکرات سه یا چهار جانبه شامل آمریکا و چین تلاش کنند و توافق «متارکه جنگ» بین دو کوریا را با معاهده صلح جایگزین کنند.

  پربازدید ترین