• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رولا غنی: زنان به کسانی رای بدهند که بتوانند به درستی از آنها نمایندگی کنند!

رولا غنی: زنان به کسانی رای بدهند که بتوانند به درستی از آنها نمایندگی کنند!

همس رئیس جمهور غنی، با تاکید بر اهمیت حضور گستردۀ زنان در انتخابات، از زنان خواسته است به کسانی که بتوانند از آنها به درستی نمایندگی کنند رای بدهند.

رولا غنی، این درخواست را در نشستی در کابل که پیرامون نقش زنان در انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها و چگونگی افزایش مشارکت آنها در این روند، برگزار شده بود بیان کرد.

همس رئیس جمهور غنی در این نشست که در آن شمار زیادی از فعالان حقوق زنان، اعضای شورای ملی، اعضای جامعه مدنی و نمایندگان برخی سفارتخانه ها شرکت کرده بودند، بیانیه خود را به شکل ویدیویی بیان کرد.

وی از زنان خواست تا از انتخابات به عنوان تربیونی برای رسیدگی به نگرانی ها و خواست های خود استفاده کنند و با یکدیگر متحد شوند.

به گفته رولا غنی، گروه های زیادی از زنان در ولایات مختلف به او شکایت کرده اند که نمایندگان شان در شورای ملی، به درستی از آنها نمایندگی نمی کنند.

اما رولا غنی با اشاره به این نگرانی ها، تصریح کرد که نقش زنان در انتخابات بسیار مهم است و آنان باید با حضور گسترده در این روند، به کسانی رای بدهند که بتوانند به مسائل این قشر رسیدگی کرده و به درستی از آنها نمایندگی کنند.

وسیمه بادغیسى معاون کمیسیون مستقل انتخابات که در این نشست صحبت می کرد، از نقش کمرنگ زنان در روند ثبت نام ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: "متاسفانه با تمام سهولت هایى که کمیسیون مساعد ساخته است، مشارکت زنان در مراکز ثبت نام کمتر است، وزارت امور زنان، شبکه هاى جامعه مدنى، وکلا و رسانه ها باید در این عرصه کار کنند؛ تا میزان زنان ثبت نام کننده برای رای دهی در انتخابات افزایش یابد."

فوزیه کوفى نماینده مردم در ولسى جرگه، در نشست امروز گفت که ناامنى، دور بودن فاصله  مراکز ثبت نام، و پیچیدگى روند توزیع تذکره باعث مى شود تا زنان کمتری ثبت نام کنند.

وی از نهادهای مرتبط به ویژه نهادهاى مدنى و رسانه ها خواست که براى افزایش مشارکت زنان در انتخابات کار کنند.

حبیب الله شینوارى مدیر برنامه هاى مؤسسه دیدبان انتخابات و شفافیت افغانستان(ETWA) در این نشست گفت که تا اکنون 800 هزار تن بخاطر رای دادن در انتخابات ثبت نام کرده اند، که حدود 300 هزار تن از آنها زنان هستند.

برنامه ثبت نام رای دهندگان، 25 حمل آغاز شد و قرار بود دو ماه دوام کند؛ اما در پی ابراز نگرانی از حضور کمرنگ مردم در این روند، کمیسیون انتخابات از احتمال تمدید آن برای چهار هفته خبر داده است.

قرار است انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها در 28 میزان سال جاری برگزار شود.

  پربازدید ترین