• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ساعت رسمی دو کوریا یکی شد

ساعت رسمی دو کوریا یکی شد

خبرگزاری رسمی کوریای شمالی اعلام کرد پیونگ یانگ به عنوان نخستین اقدام عملی برای تحقق صلح در شبه جزیره در چارچوب بیانیه پانمونجوم، ساعت رسمی خود را از امروز شنبه با کوریای جنوبی یکی کرد.
به نقل از خبرگزاری مرکزی کوریای شمالی، تغییر ساعت کوریای شمالی، نخستین گام عملی در فرآیند سرعت بخشیدن به 'عادی‌سازی روابط میان دو کوریا و یکی شدن دو کشور صورت گرفته است'.
بر اساس این گزارش گزارش، کوریای شمالی ساعت رسمی کشورش را 30 دقیقه به جلو برده است تا با منطقه زمانی کوریای جنوبی یکی شود.
از سال 2015 هنگامی که کوریای شمالی در سال 2015 در اقدامی ناگهانی ساعت رسمی این کشور را 30 دقیقه نسبت به ساعت رسمی کوریای جنوبی عقب برد.
پیونگ یانگ در توجیه این اقدامش یک منطق ملی‌گرایانه را مطرح کرده و گفت: با این حال کوریای شمالی به ساعت رسمی مور استفاده در کره در پیش از حکومت استعماری ژاپن در سال‌های 1910 – 1945 در این شبه جزیره بازخواهد گشت.
این اقدام در هفتادمین سالگرد آزادی کره از اشغال توکیو صورت گرفت.
کوریای جنوبی هم در دهه 50 میلادی در اقدامی مشابه ساعت رسمی خود را متفاوت از توکیو کرد اما در دهه 60 آن را به حالت اول بازگرداند.
در روستای مرزی پانمونجوم که نشست سران دو کوریا هفته پیش برگزار شد، دو ساعت دیواری وجود داشت که ساعت رسمی دو کشور را نشان می‌داد.
پیشتر 'ارک گئون های' رئیس‌جمهوری سابق کوریای جنوبی زمانی که این تغییر زمانی از سوی پیونگ یانگ صورت گرفت از آن انتقاد کرده و آن را باعث تعمیق اختلافات میان دو کوریا دانسته بود.
تنظیم ساعت کوریای شمالی بر اساس ساعت کوریای جنوبی، یک هفته بعد از نشست سران دو کره در مورد خلع سلاح هسته ای شبه جزیره و مذاکرات صلح پانمونجوم اجرایی شد.
رهبران دو کوریا در این اجلاس در مورد «خلع سلاح کامل شبه جزیره کوریا» به توافق رسیده و موافقت کردند «توافق متارکه جنگ 1950 - 1953 به معاهده صلح تبدیل شود و هر اقدام خصمانه علیه یکدیگر را از این به بعد خاتمه دهند».

  پربازدید ترین