• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمریکا در پی ایجاد یک پایگاه قدرتمند؛ برای تروریستان بین المللی در افغانستان

آمریکا در پی ایجاد یک پایگاه قدرتمند؛ برای تروریستان بین المللی در افغانستان

آمریکا در 7 اکتبر 2001 پس از حمله تروریستی در 11 سپتامبر 2001 به برج های دوقولوی جهانی در منهتن، به دستور جرج دبلیو بوش وارد افغانستان شد، این حمله در شرایط صورت گرفت که مردم افغانستان پس از یک جنگ طولانی با روسها در جنگ فرسایشی داخلی گرفتار بودند و بدنبال آن سایه قدرت و وحشت طالبان روی شانه های مجاهد مردان فاتح سنگینی می کرد.

«جواد امیری» کار شناس امور افغانستان در یادداشتی به خبرگزاری افغان ایرکا در مورد اشغال آمریکا و شرایط آن زمان و هرج و مرج سیاسی نظامی موجود در افغانستان نوشت: در چنین شرایطی آمریکا و متحدانش با استقبال گرم مجاهدین و مردم افغانستان مواجه شدند کمتر از یکماه با کمک نیروهای هوای آمریکا مردم سراسر افغانستان را از دست طالبان و القاعده آزاد کردند، پس از چند دهه انتظار یک امنیت نسبی بوجوآمد و به تَبَع آن اجلاس بن و تشکیل دولت موقت و سیل کمکهای غرب به افغانستان، این تصور قوت گرفت که بخت مردم افغانستان باز شده و آمریکا و غرب آمده تا افغانستان را گلستان کنند!

مردم جنگ زده و خسته افغانستان که بی صبرانه منتظر امنیت، آزادی، دمکراسی و رفاه عمومی بودند همانطور که در گام اول مجاهدین با سرعت تمام با همکاری شرکای بین المللی نظام مخوف طالبان را در عرض یک ماه بر چیده بود انتظار داشتند یک امنیت بلند مدت و سراسری هم به شکل بسیار مطلوب بوجود بیایند.

اما با گذشت سال اول دولت موقت و سال دوم و سالهای بعدی، دولت بعدی، اعتماد مردم از صداقت آمریکا که به نام  رسمی «عملیات بلندمدت آزادی»؛ نابودی تروریستان القاعده، امنیت و ثبات افغانستان و ایجاد یک دولت قدرتمند و خود کفا به افغانستان شروع کرده بود، سلب شد.

نتنها امنیت و کارهای زیربنایی نظامی، سیاسی، اقتصادی بوجود نیامد بلکه گروه های تروریستی که در حال نابودی  کامل بودند رفته رفته جان گرفتند و تعداد این گروه ها که به تعداد انگشتان یک دست نمی رسید پس از چند سال حضور آمریکا در افغانستان به حدود بیست گروه افزایش یافتند بالاخره مردم به این باور رسیدند که هنوز اراده جامعه جهانی(آمریکا) بر محو تروریست و ایجاد امنیت به افغانستان وجود ندارد.

البته تحلیل اکثریت قاطع مردم افغانستان این بود که اطمنان همپیمانی لازم به آمریکا داده نشده است که اگر این کار صورت بگیرد آمریکا با ایجاد یک نیروی نظامی قوی و تجهیزات پشرفته، ایجاد امنیت سراسری و حسن نیت خود را نشان خواهد داد.

این باور چنان در میان مردم افغانستان قوت گرفت که وقتی آقای کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان پیمان استراتیژیک یا حق حاکمیت آمریکائیها را در افغانستان امضا نکرد تقریبا اکثریت مردم افغانستا اورا در نا امنی های افغانستان مقصر می دانیستند بنگاهای خبری غرب هم  در یک شانتاژ خبری او را فرد روانی و غیر قابل پیش بینی معرفی می کردند.

اما امروز پس از گذشت 17 سال حضور آمریکا در افغانستان و امضای پیمان استراتیژیک با آمریکا معلوم شد که نتنها امنیت و فشار بر گروه های تروریستی از طرف آمریکا و متحدینش که در افغانستان حضور دارند افزایش نیافتند، بلکه  کشتار نیروهای نظامی افغانستان و افراد ملکی سال به سال افزوده شده و تسلط 90درصد نیروهای دولتی به کل افغانستان به حدود 50 دصد تقلیل یافته است.

طبق آمار بازرسی ویژه کمکهای آمریکا «سیگار» از 407 ولسوالی در افغانستان 174 ولسوالی یا در دست طالبان است یا جنگ جریان دارد! براساس همین گذارش فقط یک سال گذشته در افغانستان نزدیک به 7000 هزار، روی داد امنیتی یا حمله تروریستی و نزدیک به 8000 هزار سرباز اردوی ملی و پولیس کشته و حدود 11800 یازده هزارو هشتصد نفر افراد ملکی شهید شدند؛ «فقط در یک سال اخیر»
بناءً مردم افغانستان اعم از سیاست مداران کار کشته امثال رئیس جمهور پیشین افغانستان آقای حامد کرزی و دیگر سیاست مداران و مردم عامه افغانستان به این باوررسیدند که حضور آمریکا در افغانستان نه برای نابودی گروه های تروریستی بلکه برای حمایت و حفاظت از پایگاه های قدرتمند تروریستان بین المللی است که به نحوی آمریکا و اینگلیس در تاسیس آنها دست دارند و برای تقویت و تثبیت آنها در افغانستان آمدند و به چند دلیل به آنها کمک می کنند.

1_ رقبای بین المللی خود را در آسیای میانه مورد تهدید قرار بدهند! مثل ایران، چین، روسیه و...
2_ حضور دائمی خود را به افغانستان در افکار جامعه ی جهانی توجیه کنند.
3_ با خشونتهای افراطی، انتحار و کشتار زن و کودک توسط افراطیون اسلام گرا به نام اسلام، چهره مقدس اسلام را  بدنام نموده و اسلام را دین مبتنی با رفتار های ضد بشری، غیر انسانی و غیر اخلاقی، خشن و بی رحم معرفی کنند.

آمریکا و غرب را بشردوست، دلسوز، متمدن و با فرهنگ قلمداد نموده محبوبیت نظام مادی‌گرایی غرب را جلوه گر سازند.

به فرمود رهبر کبیر جمهوری اسلا ایران امام خمینی (قدس سره)؛
«آمریکا شیطان بزرگ است؛ با پول هنگفت که از جیب ملتهای مظلوم به غنیمت برده است و از بنگاه های خبری سهیونیست که در اختیار دارد با افکار مردم دنیا اینگونه بازی می کند».

  پربازدید ترین