• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نیمی از جمعیت کشور مهاجرت و بیجاشدگی را تجربه کرده اند/30 درصد از کسانی که بازگشته اند، دوباره مهاجر شدند

نیمی از جمعیت کشور مهاجرت و بیجاشدگی را تجربه کرده اند/30 درصد از کسانی که بازگشته اند، دوباره مهاجر شدند

سیدحسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان می‌گوید، بر بیناد آمار این وزارت 15 میلیون از جمعیت کشور مهاجرت و بیجاشدگی را تجربه کرده‌اند.
وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید که بیش از 30 درصد مهاجرانی که در پنچ سال اخیر به کشور برگشته‌‌اند، دوباره افغانستان را ترک کرده‌اند.
او می‌افزاید، 97 درصد از بیجاشده‌ها  و برگشت‌کنندگان دوباره در جامعه ادغام شده‌اند و تنها 3 درصد در زیر چادرها زندگی می‌کنند.
وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان و سازمان بین‌المللی مهاجرت امروز در یک نشست خبری در کابل از سیستم ردیابی بیجاشدگی یا ((DTM رونمایی کرد. سیدحسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان در این نشست می‌گوید، بر بنیاد این بررسی و آمار این وزارت هر شهروند افغانستان یک بار بیجا شدگی یا هم مهاجرت را تجربه کرده است.
به گفتۀ وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان، در حال حاضر افغانستان بیشتر از 5.5 میلیون مهاجر، بیشتر از 7 میلیون عودت‌کننده و بیشتر از 3 میلیون بیجاشده‌یی  داخلی دارد  که مجموع آنان بالغ بر 15 میلیون نفر یا 50 درصد جمعیت می‌شود.
بر بنیاد سیستم ردیابی بیجاشدگی که در 15 ولایت کشور و در طی پنج سال گذشته صورت گرفته است؛ 3.5 میلیون بیجاشدۀ داخلی و عودت‌کننده از بیرون در این 15 ولایت جابه‌جا شده‌اند. که این آمار 18 درصد مجموع نفوس این ولایت‌ها را شامل می‌شود.
براساس یافته‌های این بررسی، بسیاری از بازگشت‌کنندگان و بیجاشدگان داخلی در فقر شدید به سر می‌برند.
بر بنیاد این سیستم، ننگرهار به دلیل هم‌مرزی با پاکستان بیشترین میزان بازگشت‌کننده را دارد. این بررسی نشان می‌دهد که 25 درصد تمام بازگشت‌کنندگان در 15 ولایت به ثبت رسیده و جابه‌جا شده است.
لورنس هارت رئیس عمومی و نمایندۀ خاص سازمان بین المللی مهاجرت برای افغانستان می‌گوید، سیستم ردیابی بیجاشدگی حکومت افغانستان را در مورد سیاست‌گزاری‌های منظم و دقیق در مورد مهاجرت و بیجاشدگی کمک می‌کند.
به گفتۀ هارت، این سیستم کمک می‌کند روند بیجاشدگی به گونۀ دقیق ارزیابی و نظارت شود.
مسؤولان وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان می‌گویند، در این بررسی با افراد 15 ولایت، 188 ولسوالی و 6510 روستا گفت‌وگو شده است.  
به گفتۀ آنان این بررسی طی پنج سال گذشته )جنوری 2012 تا دسامبر 2017 میلادی) انجام شده است.
آن‌ها می‌افزایند، بررسی این موضوع در ولایت‌های دیگر جریان دارد و قرار است این سیستم تمام ولایت افغانستان را پوشش دهد.
این بررسی در ولایت‌های بغلان، بلخ، فراه، هرات، کابل، کندهار، خوست، کنر، کندز، لغمان، ننگرهار، نیمروز، پکتیا و تخار انجام شده است.

  پربازدید ترین