• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشست علما در اندونیزیا از طرح جدید صلح حکومت افغانستان با طالبان حمایت کرد

 نشست علما در اندونیزیا از طرح جدید صلح حکومت افغانستان با طالبان حمایت کرد

 در کنفرانس سه جانبه علماى دینى  در اندونیزیا از طرح تازه صلح حکومت افغانستان با طالبان گردید و از طرف هاى درگیرى جنگ درافغانستان خواسته شد تا گفتگو هاى صلح رو در رو و مستقیم را آغاز نمایند.

این مطلب در قطعنامه نهایى نشست سه جانبه علماى دینى افغانستان،پاکستان و اندونیزیا در مورد صلح و ثبات افغانستان که امروزبا سخنرانی رئیس جمهوراندونیزیا در شهر بوگور آنکشور برگزارشده بود بیان گردیده است.

درقطعنامه آمده است که دراین نشست علماى سه کشور بخاطرگردهم آمده اندکه در مورد چالش هاى بحث کنند که مردم افغانستان و کشورهاى دیگر اسلامى با آن مواجه اند.

در قطعنامه گفته شده:" ما تعهد خویش را در فضای وحدت، همدیگرپذیری و برادری در افغانستان، پاکستان و تمامی کشور های اسلامی بخاطر آوردن صلح بیان کرده و بر آن تاکید می کنیم."

منبع می افزاید که مردم افغانستان از دهه ها بدینسو بامشکلات، چالش ها و سختی ها روبرو هستند، اما با وجود تمامی خشونت ها به تلاش هاى صلح ادامه داده و ناامید نشده است.

درقطعنامه آمده است : "مردم افغانستان منحیث مسلمانان و مومنان قوی در برابر خشونت ها با مقامت و متانت ایستادگی کرده اند."

در قطعنامه کنفرانس علما در اندونیزیا از تامین صلح در افغانستان  در روشنایی به ارشادات اسلامی حمایت صورت گرفته و گفته شده که علما چگونه فضای مناسب را برای تامین صلح ایجاد نمایند.

اشتراک کنندگان این نشست گفته اندکه در روشنایی احکام قران کریم مسلمانان از خشونت دست بکشند و به خداوند و رسولش مراجعه کنند و تاکید شده که همه در در صف امت اسلامی قرار داده شوند  و نفاق از میان برداشته شود.

در کنفرانس علما در اندونیزیا روى موارد ذیل فیصله شده است:
اول: اسلام دین صلح، اعتدال و تحمل است، پیام اساسی اسلام صلح، ترحم و مهربانی است، ما به همین دلیل  از تمامى فیصله هاى حمایت و آنرا تائید مى کند که در حمایت از صلح و تقبیح افراطگرایى صادرشده است.

دوم: صلح امر الهی است و بر هر مسلمان واجب است تا جنگ را در روشنایی به قرآن کریم و حدیث نبوی حل و فصل کند و بر اساس همین ما علما از طرح صلح رئیس جمهور افغانستان که در ماه فبروی در نشست پروسه کابل دوم ارایه کرد، حمایت می کنیم و همچنان از کشور های منطقه و کشور های اسلامی و جامعه جهانی تشکری می کنیم که از پروسه صلح افغانستان حمایت کردند.

سوم: با توجه به این که فضا و شرایط صلح در افغانستان مساعد شده است، بالای تمامی جناح های درگیر صدا می زنیم که مذاکرات صلح را رو در رو آغاز کند، چون در قرآن کریم در مورد مشوره بخاطر صلح یاد آوری شده است.

چهارم: علما به عنوان وارثین انبیا وظیفه دارند که مطابق به ارزش های اسلامی برای پیشرفت تامین صلح، تحمل و عدالت اجتماعی کار کنند و مردم را تشویق کنند تا این اصول را معیار های رهنمود زندگی روزمره خود قرار دهند.

پنجم: علمای امت اسلامی بخصوص علمای افغانستان، اندونیزیا و پاکستان از مشکلات و چالش های موجود که جامعه اسلامی با آن مواجه است آگاهى دارند، و علما میتوانند، نقش فعال را در سطح  جهان اسلام بخصوص افغانستان  در آوردن صلح و ثبات بازی کنند.

ششم: ما یکبار دیگر تاکید می کنیم، خشونت و دهشت با هیچ دین، ملت، تمدن و قوم تعلق ندارد، چون افراطیت خشونت بار و تروریزم که خشونت در برابر مردم ملکى و حملات انتحارى شامل آن مى باشد در تضاد با اصول دین مقدس اسلام است.

هفتم: منحیث یک خانواده امت اسلامی ما از روند صلح حمایت کرده و آماده هستیم که با این روند همه جانبه همکاری کنیم و از تمامی روند های صلح حمایت کنیم که بخاطر صلح دایمی در افغانستان راه اندازی شده است.

هشتم: ما در این بخش از نقش علمای افغانستان و پاکستان که میان مردم و حکومت ها برای آرودن صلح و برادری در روشنایی ب قرآن کریم و سنت رسول الله و مطابق به تعلیمات اسلامی انجام میدهند، حمایت می کنیم.

نهم: ما از دولت اندونیزیا تشکری می کنیم که به شکل مخلصانه میان علما  و  کشورهاى جهان اسلام این پروسه همکاری را آغاز کرده و در آینده نیز از آن حمایت مى کنیم.

  پربازدید ترین