• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پنجمین همایش بررسی مسائل فرهنگی، اجتماعی پناهندگان افغانستانی در ولایت قم ایران برگزار شد

پنجمین همایش بررسی مسائل فرهنگی، اجتماعی پناهندگان افغانستانی در ولایت قم ایران برگزار شد

پنجمین همایش بررسی مسائل فرهنگی، اجتماعی پناهندگان افغانستانی با حضور علما، طلاب، نویسندگان، دانشجویان و مبلغین روز گذشته 22 ثور در "مجتمع ولایت" شهر قم برگزار شد.

پنجمین همایش بررسی مسائل فرهنگی، اجتماعی پناهندگان افغانستان با حضور علما، دانشجویان، نخبگان و فرهنگیان و مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایت قم آقای مهدی رمضان پناهی، مدیر کل امور اداره اتباع مهاجرین خارجی جناب آقای محمدی فر، معاونت امنیت سیاسی ولایت قم آقای مهندس جمالی، نماینده رهبری آیت الله مبلغی، معاون امور فرهنگی اداره اتباع وزارت داخله ایران جناب آقای صالحی و دیگر مسئولین اتباع ولایت قم برگزار گردید.

نمایندگان مهاجرین در قالب چند کار گروه تحت عنوان: فرهنگی، اجتماعی و اجرایی مشکلات مهاجرین را پیرامون شهریه مدارس، هزینه شهرداری، مدارک مهاجرین، گواهینامه و بحث تردد به افغانستان را مطرح نمودند.

در این جلسه جناب آقای محمدی‌فر مدیر کل اتباع مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران، یادآور شد که ما در راستای شکوفای استعدادهای مهاجرین، تقویت نسل کارآمد، تقویت مالفه های اسلامی، آموزش و ارتقا سطح پایبندی پناهندگان به ارزشهای اسلامی تلاش می کنیم.

احمد محمدی فر؛ مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله کشورایران با حضور در پنجمین همایش بررسی مسائل فرهنگی، اجتماعی پناهندگان افغانستانی با اشاره به وضعیت و جایگاه مهاجرین در ایران گفت: نگاه ما به مهاجرین و مردم مسلمان و متدین افغانستان با کارنامه ای درخشان در زمینه مجاهدت در برابر ظلم و ستم، برگرفته از نگاه مهربانانه و دلسوزانه رهبر معظم انقلاب و نگاهی کاملا ارزشی است.
وی افزود: این همایش با هدف ارتقای بنیان فرهنگی و اجتماعی پناهندگان برگزار شده و برنامه ها و اقدام های بنیادی وزارت کشور برای بهبود و ساماندهی وضعیت فرهنگی و اجتماعی مهاجرین خارجی می باشد.
 
محمدی فر ادامه داد: مقابله با هجمه های فرهنگی دشمن در مورد پناهندگان و تمرکز بر مسائل فرهنگی و اجتماعی اتباع خارجی امری مهم بوده و استفاده از نخبگان مهاجر حوزوی و دانشگاهی به عنوان افسران مقابله با این هجمه فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله کشورایران تصریح کرد: ما در راستای شکوفایی استعدادهای مهاجرین، تقویت نسل کارآمد، تقویت مولفه های اسلامی، آموزش و ارتقا سطح پایبندی پناهندگان به ارزشهای اسلامی تلاش می کنیم.

وی با اشاره به امکانات مناسب تحصیلی و آموزشی فراهم شده برای اتباع خارجی گفت: در حال حاضر 450 هزار دانش آموز اتباع خارجی در ایران مشغول به تحصیل می باشند.
 
محمدی فر حمایت ویژه جمهوری اسلامی ایران از مفاخر و نخبگان مهاجر در حوزه های مختلف فرهنگی و ادبی به ویژه در حوزه دین و قران را یادآور شد و خاطر نشلن ساخت: شناسایی، معرفی و تقدیر از نفرات برتر این حوزه در همایش های مختلف جزو برنامه های این اداره کل است.

 احمد جمالی معاونت امنیت سیاسی ولایت قم نیز در ادامه اظهار داشت: ولایت قم پذیرای بیشترین مهاجرین خارجی بوده و پیشرو در زمینه ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی به اتباع خارجی محسوب می شود.

وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران میزبان پناهندگان زیادی از کشورهای مختلف مسلمان می باشد تصریح کرد: نگاه جمهوری اسلامی به مقوله پناهندگی و اتباع، نشات گرفته از آموزه ها و باورهای دینی است.

نمایندگان مهاجرین در قالب چند کار گروه تحت عنوان: فرهنگی، اجتماعی و اجرایی مشکلات مهاجرین را پیرامون شهریه مدارس، هزینه شهرداری، مدارک مهاجرین، گواهینامه و بحث تردد به افغانستان را مطرح نمودند.

مهندس جمالی معاونت امنیت سیاسی ولایت قم در پیوند حوزه و دانشگاه در بین مهاجرین تأکید کرد و یاد آور شد:با توجه به حساسیت حوزه فرهنگی از سه سال گذشته تا کنون موضوع فرهنگ و توجه به فرهنگ و فعالیتهای فرهنگی زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری با جدیت پیگیری و مورد توجه قرار دارد.
 
وی اظهار داشت: خوشبختانه امروز حدود 450 هزار دانش آموز تا صنف12، 16 هزار دانشجو و 25 هزار فارغ التحصیل دانشگاه از مهاجرین افغانستان داریم و همچنین حمایت از نخبگان در دستور کار مسئولین می باشد .
 
مهندس جمالی نخبگان مهاجرین به عنوان خورشیدهای فروزان یاد کرد و گفت: در حوزه دینی و قرآن کریم توجه بیشتری به این قشر معطوف است . با توجه به نگاه سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان در تفکرات حضرت امام (ره) و نظرات خردمندانه رهبری متناسب با این نگاه، خدمات ارزنده ای به پناه جویان و اتباع خارجی مقیم ایران داده می شود.

معاونت امنیت سیاسی ولایت قم عنوان کرد: 27 هزار دانش آموز اتباع خارجی دارای مجوزو.3 هزار دانش آموز عیر مجاز در قم برابر دستور رهبری مشغول به تحصیل می باشند.

وی در ادامه با اشاره به آمار بالای طلاب و دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در قم گفت: هدف جمهوری اسلامی ایران، تربیت نسلی متخصص و کارآمد برای توسعه و پیشرفت کشورشان می باشد.

جمالی افغانستان و ایران، اشتراکات فرهنگی، تاریخی و مذهبی زیادی با یکدیگر دارند که برای تقویت این اشتراکات و صیانت از آن در مقابل توطئه ها باید از ظرفیت نخبگان فرهنگی و مذهبی 2 کشور استفاده شود.

 معاون استاندار قم همچنین با اشاره به لیست خدمات ارائه شده به اتباع و پناه جویان در قم گفت: در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای، بهداشت و درمان، ازدواج و سفرهای زیارتی اتباع مقیم قم، شاهد اقدام های بسیار خوبی در این حوزه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی؛ معاون امور فرهنگی اداره اتباع وزارت داخله ایران، نیز درادامه برگزاری این همایش، به خدمات و تسهیلات این نهاد برای مهاجرین افغانستانی مقیم ایران، اشاره کرد وگفت: در بخش آموزشی، 453هزار نفر دانش آموز مهاجر در مکاتب دولتی ایران مشغول تحصیل هستند.

وی افزود: ما برای تحصیل هر دانش آموز مهاجر، 2 میلیون و 700 هزار تومان هزینه می‌پردازیم و حدود 18 هزار نفر مشغول سوادآموزی هستند.
 
حجت الاسلام و المسلمین صالحی اذعان کرد: رفتار مسؤولین با دانش آموزان و دانشجویان و حتی مردم افغانستان مناسب بوده همچنین در بخش ورزشی، احداث یک مکان ورزشی برای جامعه ورزشکاران مهاجر در دستور کار قرار گرفته است.
 
معاون امور فرهنگی اداره اتباع وزارت داخله ایران اظهار داشت: در بخش قرآنی، برگزاری دور مقدماتی مسابقات قرائت، حفظ و تقسیر بخشی از برنامه های این وزارت در حوزه اتباع خارجی بوده است.
 
وی با اشاره به موضوع مشکلات اخذ گواهینامه رانندگی عنوان کرد: شما نباید انتظار یک معجزه بزرگ را داشته باشید؛ چرا که ما حتی برای افراد ایرانی که سربازی نرفته اند محدودیت قائل ایم و لذا مهاجرین باید هویت شان شناسایی شود. و این مشکل نیز رفع خواهد شد.
 
حجت الاسلام صالحی در خصوص بیمه مهاجرین افزود: ما برای افرادی که کارت تردد دارند بیمه پناهندگان صادر کردیم و افراد سالمند و آسیب دیده و بیماران خاص نیز بیمه رایگان شده اند.
 
معاون امور فرهنگی اداره اتباع وزارت داخله ایران ادامه داد: عزیمت به افغانستان با مدرک کارت آمایش مشکل قانونی دارد و هنوز راه حل مناسبی بدست نیامده همچنین زمینه شرکت مهاجرین در مسابقات ورزش کشوری امکان پذیر شده و موانع حضور در مسابقات بین المللی در حال بررسی است و موضع دیگر اینکه برای شرکت در مسابقات قرانی هم مانعی وجود ندارد.
 
مولوی جان‌محمدی؛ نماینده برادران اهل سنت نیز در این همایش به نقش مهم وحدت اشاره کرد و گفت: ما اهل تسنن با شما اهل تشیع توانستیم سال‌ها قبل نیروی قدرتمند جماهیر شوروی سابق را از خاک افغانستان بیرون کنیم.

وی ادامه داد: امروزه بزرگترین مشکل ما نیز عدم وحدت بین نخبگان و علما و فضلا و... می‌باشد که امیدواریم با حفظ وحدت و همبستگی بتوانیم بر دشمنان غلبه کنیم.

نماینده برادران اهل تسنن با اشاره به وجودبرخی مشکلات مهاجرین گفت: صدور گواهینامه برای تمامی مهاجرین، ایجاد مرکز امر به معروف و نهی از منکر از سوی علما و نخبگان افغانستانی- صدور مدرک معتبر برای مهاجرین تازه‌وارد، ایجاد یک شورای حل اختلاف توسط مهاجرین و به رسمیت شناختن آن و- مساعدت و همکاری برای سالمندان و از کارافتادگان مهاجر از جمله مشکلات مهاجرین است که امیدواریم مسئولین به آن توجه داشته باشند ..

حجت الاسلام حسینی؛ نماینده کمیسیون اجرایی نیز یاد آور شد: توجه به خواسته ها و نیازهای جامعه مهاجر، کاهش هزینه های بیمه مهاجرین (590 هزار تومان برای هر نفر)، برداشتن شرط تاهل برای صدور گواهینامه، برخورد ناشایست برخی از نیروهای انتظامی و ناجا با مهاجرین، کاهش هزینه های سنگین برای صدور کارت تردد یکساله، اجازه ورود مهاجرین به بازارها و مشاغل گوناگون، حذف نامه تردد برای سفرهای یک‌روزه، مهر زدن نامه تردد در اداره اتباع شهر مقصد، ایجاد یک دبیرخانه‌ای رسمی برای بررسی مسائل از عمده ترین مشکلات و خواست‌های مهاجرین در ایران می باشد.
 
خانم حسینی؛ نماینده کمیته بانوان نیز با حضور در این همایش به مشکلات عدیده دانشجویان اشاره کرد و ابراز داشت: کاهش هزینه های پاسپورت الکترونیکی برای دانشجویان، حذف دو شاهد برای اخذ پاسپورت و تثبیت هویت، یکسان سازی هزینه تحصیل برای دانش‌آموزان و دانشجویان، تاسیس و تقویت صندوق قرض الحسنه برای مهاجرین، تعلق گرفتن بیمه برای تمام مهاجرین حتی کارگران و افزایش سهم بورسیه برای دانشجویان دختر افغانستانی از جمله موارد مشکلات بانوان افغانستانی می باشد.

شایان ذکر است این همایش با مشارکت اداره کل امور امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران برگزار شد.
به امید آن روز که مهاجری در دنیا نباشد و همه مهاجرین دنیا، به خصوص مهاجرین افغانستان با کمال آرامش و امنیت در آغوش وطن برگردند و در کنار دیگر هموطنانشان با شادی و خرسندی زندگی کنند، به امید آن روز.

  پربازدید ترین