• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طفل هلمندى: به یک قوماندان فروخته شدم و بالایم چند بار تجاوز جنسى نمود

طفل هلمندى:  به یک قوماندان فروخته شدم و بالایم چند بار تجاوز جنسى نمود

طفل هلمندى که براى کسب تعلیمات دینى، از پاکستان به ولایت قندوز رفته و بعداً به ولایت تخار برده شده بود، مى گوید بعد از آنکه از سوى یک قوماندان فروخته شد، بالاى وى تجاوز جنسى صورت گرفته، به وى مواد مخدر داده شده و به رقص کردن مجبور گردیده است.

بریالى (نام مستعار) یکى از باشندگان هلمند است که 12 سال عمر دارد و اکنون در مرکز تربیۀ اطفال در تخار زندگى مى کند.

پدر بریالى از هلمند و مادرش باشندۀ اصلى پشاور است، مادر و پدرش اکنون در ولایت هلمند زندگى مى کنند؛ اما موصوف با پدرکلان خود در یوسف آباد پشاور زندگى مى کرد.

موصوف در بیان داستان خود دل نادل بود و گفت: "هشت ساله بودم که پدر و مادرم به هلمند آمده اند؛ اما خودم پا پدرکلان خود در پشاور ماندم، تا تعلیمات دینى انجام دهم."

او گفت که شماری از باشندگان قندوز نیز در مدرسۀ پشاور، با وى درس مى خواندند.

او افزود: "درس خود را درآنجا خلاص کردم، دستاربندى نیز صورت گرفت، همصنفى هایم گفتند که درس متباقى را در ولسوالى امام صاحب قندوز مى خوانیم، مدتى بعد با آنها به ولایت قندوز آمدم."

به گفتۀ بریالى، در مدرسۀ مکى ولسوالى امام صاحب درس را آغاز نمود؛ اما یک ماه بعد با شخصى به نام اسحاق اشنا شد.

او گفت: "اسحاق برایم گفت که وضعیت در قندوز خراب است، به تخار میروم، در آنجا مدارس خوب وجود دارد، با حرف هایش فریب خوردم، هر دو به تخار آمدیم."

بریالى افزود وقتیکه با اسحاق به ولسوالى دشت قلعه رسیدم، سه شب را در یک خانه با اسحاق سپرى کردم.

بریالى خاموش شد و بعداً با صداى گریه آلود گفت: "اسحاق با یک شخص در تیلیفون صحبت مى کرد، به او گفت که یک بچه آوردم، بالاى تان مى فروشم، خیلى زیبا است، وقتیکه این حرف ها را شنیدم، سخت ترسیدم؛ اما هیچ کرده نتوانستم."

او گفت که حوالى ساعت 11:00 شب بود که برخى از افراد مسلح آمده و وى را به زور به یک موتر بلند کردند و گفتند که تو به قوماندان عنایت فروخته شده اى.

او گفت: "با شنیدن این حرف گریه کردم؛ اما آنها مرا لت وکوب کردند، به زور به موتر بلند کرده، چند ساعت منزل کردیم؛ به یک خانه رسیدم، در آن خانه افراد مسلح زیاد وجود داشتند، به یک اطاق داخل شدم، در آنجا سه نفر نشسته بودند که به یکى از آنها قوماندان عنایت مى گفتند."

بریالى افزود که قوماندان با شمارى از افراد خود مصروف شراب نوشى بود، به وى نیز به زور شراب دادند.

او گفت: "مرا شراب خیلى زیاد دادند، بى خود شدم، صبح که به هوش آمدم با قوماندان عنایت در یک بستره بودم، وجودم درد گرفته بود، فهمیدم که بالاى من تجاوز جنسى صورت گرفته است."

به اساس معلومات بریالى، پنج ماه با قوماندان عنایت بودم، در این مدت چند بار به من لباس دخترانه پوشانیده در محافل بالایم رقص مى کرد و مکررا مورد تجاوز جنسى قرار مى گرفتم."

بریالى که در هر دو دستش نشانه هاى زخم دیده مى شد، در این مورد گفت: "وقتیکه از رقص و یا هم از شراب نوشى انکار مى کردم، در این صورت سگرت روشن شده و یا هم چرس در دست من گذاشته و به زور به این کار مجبور مى شدم."

به گفتۀ او، یک روز قوماندان عنایت مرا به خانۀ خود برد، در آنجا به زنان تاکید  کرد که به این طفل اجازۀ بیرون رفتن از خانه ندهید.

بریالى گفت: "به زنان زیاد عذر کردم که تا سرک میروم و پس مى آیم، وقتیکه به سرک رسیدم، یک موتر آمد، دست دادم، ایستاد شدم، در مسیر راه رانندۀ موتر بعضى سوالات از من مطرح کرد، مرا به ولسوالى خواجه بهاءالدین برد."

او گفت که راننده با استفاده از حرف هایش، وى را در ولسوالى خواجه بهاوالدین به قوماندان حکیم سپرد؛ اما از سوى او باز هم به شخصى به نام فریدون سپرده شد.

به گفتۀ او، فریدون بالاى وى تجاوز جنسى نکرد؛ اما وى را مکررا مجبور کرد که در لباس دخترانه رقص نماید.

او گفت که یک مدت با فریدون بود؛ اما یک روز نیروهاى امنیتى بر خانۀ فریدون عملیات انجام دادند و وى را نیز با خود بردند.

بریالى افزود که اکنون در یک پرورشگاه اطفال در شهر تالقان مرکز ولایت تخار، با اطفال دیگر زندگى مى کند.

رییس عدلیه: موضوع بریالى صد درصد قاچاق انسانى است

حشمت الله حشم رییس عدلیۀ تخار و مسوول کمیتۀ ولایتى کمیسیون عالى مباره با قاچاق انسانى این ولایت، به پژواک گفت که در جریان سال جارى تاکنون 16 واقعۀ قاچاق انسانى نزد آنها ثبت شده است.

او افزود که موضوع بریالى نیز شامل این واقعات است که باید عاملین آن دستگیر و به چنگ قانون سپرده شوند.

حشم گفت که براى جلوگیرى از قاچاق انسانى، چند بار برنامه هاى آگاهى عامه انجام داده؛ اما همچو رویدادها در این ولایت از سوى زورمندان و قوماندانان انجام میشود.

قوماندانى امنیه: در مورد واقعۀ بریالى معلومات نداریم

سمونوال نظام الدین غورى آمر امنیت قوماندانى امنیۀ تخار نیز به پژواک گفت که موضوع بریالى تاکنون به شکل رسمى با آنها شریک نشده است.

غورى گفت که در این مورد تحقیقات انجام مى دهد و عاملین آن، به زودى به چنگ قانون سپرده خواهند شد.

از سویى هم مکتوبى که حدود دو هفته قبل، از سوى څارنوالى تخار به قوماندانى امنیه ارسال شده و یک کاپى آن به دسترس آژانس پژواک قرار گرفته، در آن آمده است که قوماندان عنایت، قوماندان حکیم و فریدون به زودى در پیوند به این واقعه جلب خواهند شد.

تلاش نمودیم که در این مورد با افراد یاد شده نیز صحبت نماییم؛ اما آنها از اظهار نظر در این مورد خود دارى نمودند.

از سویى هم بسم الله وزیرى مسوول بخش اطفال کمیسیون مستقل حقوق بشر در زون شمالشرق به پژواک گفت که هر نوع ظلم با بریالى صورت گرفته است. عاملین این رویداد باید به زودى بازداشت و مجازات شوند.

او گفت: "بریالى معتاد شده است، مورد تجاوز جنسى قرار گرفته و به رقص کردن مجبور شده است، هر نوع ظلم با وى صورت گرفته است که رویداد خیلى بد و دلخراش است."

به گفتۀ وزیرى، در این قضیه تمامى افرادى شامل اند که به شکلى از اشکال با برخى از مقامات ولایتى در کابل و ولایت ها روابط نزدیک دارند.

عالم دینى: قرآنکریم همچو اعمال را حرام خوانده است

مولوى محبوب الله حنیف استاد دارالعلوم مرکزى تخار در این مورد به پژواک گفت که قرآنکریم اعمال بد چون لواطت، زنا و غیره را حرام و گناه کبیره خوانده است.

به گفتۀ او، افرادى که این کار ها را انجام مى دهند، باید حدود شرعى بالاى آنها تطبیق گردد.

 همچنان در فقرۀ اول مادۀ سوم قانون قاچاق مهاجرین و قاچاق انسان آمده است که استخدام شخص به هدف سوء استفاده و یا هم از حالت مجبوریت و آسیب پذیرى، قاچاق انسان خوانده میشود.

در بخش دیگر این ماده آمده است که در کنترول آوردن طفل به هدف استفادۀ سوء نیز قاچاق انسانى است.

در مادۀ دهم این قانون آمده است که اگر در واقعۀ قاچاق انسانى؛ مجنى علیه زن یا طفل باشد، مرتکب جرم به هشت سال حبس محکوم میشود.

قابل ذکر است که اکنون شمار زیادى از اطفال مانند بریالى در ولایات شمالى کشور، از سوى زورمندان با سرنوشت مشابه مواجه اند؛ اما این واقعات تاکنون افشا نشده است.

  پربازدید ترین