• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سربازی که دو ماه پیش شهید شد؛ «قهرمانم جنگ اخیر فراه

سربازی که دو ماه پیش شهید شد؛ «قهرمانم جنگ اخیر فراه

در اولین ساعات حمله‌ طالبان به مرکز شهر فراه تصاویر سربازی که به چنگ طالبان افتاده، همرسانی شد. سرباز اسیری که دست‌هایش به پشت بسته است، ولی لب به سخن نمی‌گشاید.

تصویر همرسانی شده این سرباز نشان می‌دهد که این سرباز با یونیفورم پلیس ملی افغانستان توسط افراد طالبان از یک اتاق کم نور بیرون آورده می‌شود.

افراد طالبان از همدیگر می‌پرسند که این کیست. بعد از خود سرباز می پرسند که کی است؟ سرباز اسیر دست طالبان یا لب به سخن نمی‌گشاید یا اینکه صدایش در میان هلهله افراد طالبان شنیده نمی‌شود.

سکوت و نگاه او به سمت دوربین نشان‌دهنده نگرانی عمیقش از آینده نامعلومی است که برایش رقم خورده.

گفت‌وگوی بیشتر نا مفهوم میان گروه طالبان ادامه می‌یابد، ولی یکی می‌گوید که "با راکت (آر.پی.جی) بزنید" و صدای فرد دیگری شنیده می‌شود که می‌گوید "همه‌ای جنگ را همین نفر کرد."

قهرمان جنگ شهر فراه
دو روز پیش این سرباز به قهرمان جنگ فراه تبدیل شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی با همرسانی نوار تصویری او واکنش‌های متفاوتی را ایجاد کردند.

ریحانه یوسف، شاعر افغانستان درباره این سرباز نوشته "سرباز عزیزم! وقتی دیوار سنگرت در فراه فرو می‌ریزد، دیوارغرور من در چاردیواری خانه نیز فرو می‌ریزد."

او نوشته "سرباز عزیزم! می‌خواهم بدانی که بعد تو من در کوچه‌های شهر مملو از جنایت کابل و فرزندان سرسپرده‌ای فراه در کوچه‌های فراه هنوز می‌جنگیم. برای روز پیروزی می‌جنگیم که تو هرگز آنرا نخواهی دید و شاید من و شاید تعدادی از جوانانی که امروز کوچه‌های فراه را سنگر مقابله با تجاوز ساخته‌اند."

باقی سمندر فعال مدنی نیز نوشته که سربازی بنام محمد موسی، فرزند تاج محمد از ولسوالی اناردره ولایت فراه، با سر خود در فراه بازی کرد و حماسه‌اش جاودانه شد.

او نوشته است که این سرباز بعد از 5 ساعت اسارت در بند طالبان، تیرباران شد.

سرباز قهرمان کی بود؟
داوود جان، فرزند سربازی که قهرمان جنگ شهر فراه شد، می‌گوید که پدرش در شهر فراه اسیر و تیرباران نشده‌ است. او می‌گوید پدرم بیشتر از دو ماه پیش در فرماندهی پلیس اناردره ولایت فراه توسط طالبان اسیر شد.

در 21 حوت/اسفند سال گذشته دیرهنگام شب طالبان به گونه گروهی به مرکز ولسوالی اناردره ولایت فراه حمله کردند و برای ساعاتی کنترل آنرا در دست گرفتند.

به گفته فرزند این سرباز، محمد موسی ساعت‌ها در فرماندهی پلیس ولسوالی در مقابل طالبان جنگید و بعد در ساختمان همین فرماندهی توسط طالبان اسیر و چند ساعت بعد کشته می‌شود.

او می‌گوید که "ما یک روز خبر نداشتیم. شب جنگ بود و در تمام روز خبری از پدرم نبود. هرکس حکایت متفاوت داشت. یکی می‌گفت پدرم با فرمانده پلیس از محل رفته و در نهایت تصاویرش نشر شد که در چنگ طالبان است. ما هم مطمئن شدیم که او توسط طالبان اسیر شده است."

فرزند این سرباز می‌گوید یک روز بعد به سراغ پدرم رفتم. جنازه بی‌جان او را ساعت 8صبح در یک باغ پیدا کردم. جسدش سوراخ سوراخ شده بود، با گلوله و بارچه. استخوان‌های دستش نیز شکسته بود که نشان می‌داد ساعت‌ها او را شنکجه کرده‌اند.

خانواده‌ای که آواره شد
داوود جان در شهر مزارشریف در شمال افغانستان صاحب کار و بار بود. مرگ پدر 45 ساله‌اش نه تنها باعث شد که او شلغش را در شمال افغانستان رها کند، بلکه خانواده‌اش نیز مجبور می‌شود از ولسوالی انار دره ولایت فراه کوچ کند.

از پدری که ده سال در صف نیروهای پلیس ملی افغانستان با شورشیان مبارزه کرد، سه پسر و چهار دختر بجا مانده است. اکنون فقط یکی از اعضای این خانواده مشغول کار هستند تا چرخ روزگار خانواده را بچرخاند. اما مشکلات زیادی فراروی این خانوده ‌است.

داوود جان می‌گوید "بعد از مرگ پدرم مشکلات زیاد شد. هم تهدید امنیتی بود و هم وضعیت خراب بود. به ولسوالی انار دره رفت و آمد نمی‌شد."

حمایت‌ها در سطح شبکه‌های اجتماعی باقی خواهد ماند؟
بعد از همرسانی تصاویر این سرباز خیلی از کاربران اجتماعی او را قهرمان زندگی خود خواندند. شماری نیز عکس‌های پروفایل خود را با تصویر این سرباز بدل کردند.

تصاویری از دختر خُرد سالش در رسانه‌های اجتماعی همرسانی شد که زار زار بر پیکر بیجان پدرش گریه می‌کند. دختر به مردی که مانع نزدیک شدنش به سمت جسد پدرش می‌شود که تازه در قبرگذاشته شده، فریاد می‌زند: "چرا نمی‌گذارید که با پدرم خدا حافظی کنم."

حماسه محمدى، یک کاربر افغان نوشته "ناله و فغان طفل یک سرباز قهرمان انار دره ولایت فراه؛ سنگ و چوب به حال این مُلک می‌گرید. اینجاست فلسطین من ..."

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته که باید فراتر از ابراز احساسات برای خانواده این سرباز کاری کرد.

شماری از کاربر شبکه‌های اجتماعی در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که "حمایت کم‌سابقه شما مرا واداشت که اقدام عملی کنم. من با همکاری دوستان، کمپاین جمع‌آوری پول برای قهرمان نبرد انار دره (شهید موسا) را آغاز کردیم."

آنان با اشتراک گذاری حساب بانکی از مردم خواسته که کمک نقدی کنند و وعده داده که حسابدهی شفاف داشته باشند

  پربازدید ترین