• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزارت دفاع: طالبان تلاش دارند بخش های راهبردی ولایات را سقوط دهند

 وزارت دفاع: طالبان تلاش دارند بخش های راهبردی ولایات را سقوط دهند

بیست و سه روز از آغاز عملیات بهاری (خندق) طالبان می‌گذرد. در همین نخستین ماه آغاز عملیات این گروه، وزارت دفاع می‌پذیرد که اعضای این گروه می‌کوشند تا بخش‌های راهبردی دوازده ولایت را سقوط بدهند.

در کنار ولایت فراه، ولایت غزنی نیز با تهدیدهای بلندی رو به رو است. مقام‌های محلی غزنی می‌پذیرند که در حمله‌های طالبان بر ولسوالی‍‌های جغتو و زنه خان غزنی، نزدیک به پنجاه تن از نیروهای امنیتی جان باختند یا زخمی شده‌اند.

محمد رادمنش، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع ملی در این باره می‌گوید: «ولسوالی‌های جغتو و زنه خان شب گذشته شاهد جنگ زیاد بود. اما حالا وضعیت خوب تر شده است؛ نیروهای ما به محل رسیده اند و دشمن در حال فرار است.»

شماری از نظامیان پیشین اما به این بارو اند که تسلط طالبان بر بخش‌های راهبردی - گرچند برای کوتا مدت – برای آیندۀ نبرد آنان اثرگذار است.

عتیق امرخیل در این باره می‌گوید: «دشمن جاهایی را معمولأ انتخاب می‌کنند که بخش‌‍های استراتیژیک هستند و از لحاظ تبلیغاتی نیز گرفتن این بخش‌ها به آنان بسیار اثر می‌کند ولو که یک ساعت هم باشد.»

بغلان نیز یکی دیگر از ولایت‌هایی است که با تهدید بلند امنیتی رو به رو است. دوازده روز می‌شود که ولسوالی تاله و برفک این ولایت سقوط کرده و نا امنی‌ها حتا شهر پلخمری را نیز تهدید می کند.

سید سامع کیانی، فعال جامعه مدنی بغلان گفت: «ما گفته بودیم که تاله و برفک سقوط می‌کند. نیروهای ما در حال محاصره هستند. اما هیچ کس توجه نکرد.»

ایوب شهریار، از دیگر فعالان جامعه مدنی بغلان نیز بیان داشت: «تاله و برفک یک منطقه بسیار استراتیژیک است که می تواند دشمن با استفاده از این بخش چندین راه را ناامن بسازد و خود اش را به هدف های مهم برساند.»

اما معاون سخن‌گوی وزارت دفاع می‌گوید که نیروهای امنیتی، دو پوستۀ طالبان را تخریب کرده اند: «ما کمی در جاه های دیگری مصروف بودیم و حالا نیروهای ما توانسته اند که دو پوسته طالبان را تخریب کنند و به پیش رفت هایی نایل شده ایم.»

هرچند جنگ در شانزده ولایت افغانستان ادامه دارد، اما چگونگی مدیریت این جنگ با این همه داشته های نظامی انتقاد می شود.

میرداد نجرابی، دبیر نخست مجلس نماینده گان تصریح می‌کند: «من نگران این هستم که چطور دشمن می تواند که انگیزۀ نیروهای امنیتی را پایین بیاورد؟ چطور می تواند که وسایل نظامی اش را به شمول تانگ ها به دست دشمن بیافتد؟»

اما، عملیات های کوماندوها و نیروهای ویژۀ پولیس، در کار عقب زدن تهدیدها از بخش هایی که با خطر سقوط رو به رو بوده اند، یکی از کلیدی ترین عملیات ها گفته شده است. همین اکنون نیروهای کماندو در 68عملیات سرگرم عقب زدن تهدیدهای طالبان هستند.

  پربازدید ترین