• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سفیر ایران در کابل: تهران در حمله به ولایت فراه دست نداشته است

سفیر ایران در کابل: تهران در حمله به ولایت فراه دست نداشته است

سفیر ایران در کابل می گوید، کشورش با طالبان رابطه نه بلکه با هدف حاضر ساختن این گروه به گفتگو های صلح، تماس دارد.

این مقام ایرانی گفته است، ”تماس داریم ارتباط نداریم ما تمام ظرفیت که تولید شده و اتقاق افتاده را در اختیار مقامات ارشد افغانستان قرار دادیم. علاقمندی ما این بوده که بتوانیم کمک کننده باشیم برای امکان گفتگو بین دولت افغانستان و گروه های مخالف.”
وی تاکید می ورزد که تهران در حمله به ولایت فراه دست نداشته و این گفته ها  باعث نگرانی و تخریب ذهنیت مردم می شود.
 
محمد رضا بهرامی این اظهارات را در گفتگو با آریانا نیوز پس از آن بیان کرد که پس از حمله گسترده طالبان برخی از مقامات محلی این ولایت از جمله فرمانده پولیس آن ایران را به حمایت از طالبان متهم کرد، هرچند این موضوع از سوی بصیر سالنگی؛ والی فراه رد شد .  
والی فراه گفت که  شورای کویته و شورای پیشاور و هم‌چنین آی.اس.آی پاکستان بیشتر در حملات اخیر بر شهر فراه دخیل بوده و آن‌ها هیچ سند و شواهدی مبنی بر مداخله ایران و حمایت این کشور از طالبان در اختیار ندارند.
 
امروز چهار روز پس از حمله گروهی طالبان به فراه،  وزرای دفاع و داخله همراه با رئیس امنیت ملی این کشور و فرمانده ماموریت حمایت قاطع در افغانستان امروز به این شهر سفر کردند.
طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع ملی، پس از دیدار با مردم فراه ، با بیان اینکه جنگ در افغانستان ابعاد کلان دارد و جنگ اخیر فراه جنگ آب، بدون نام بردن از کشور اظهار داشت: کشورهای منطقه در تلاش اند با ناامن سازی کشور، به اهداف شان برسند اما افغانستان در این جنگ برحق است و پیروز خواهد شد.
   
معصوم استانکزی، رئیس امنیت ملی افغانستان نیز در نشست امروزی گفت: "هر قدر که کشور همسایه یا کسی دیگر را ملامت کنیم، جنگ توسط کی انجام می‌شود؟ توسط خودمان... وظیفه ملی ماست که چگونه ذهنیتی را که جنگ در افغانستان مشروعیت ندارد و جهاد نیست، به میان آوریم."
وی در عین حال گفت : دولت نیز در سقوط فراه، کمبودی‌هایی داشته است.
او برای تامین امنیت این ولایت، به بررسی اوضاع فراه، تجهیز بیشتر نیروها و حمایت و ایجاد خیزش‌های مردمی در این ولایت تاکید کرد.
ویس احمد برمک، وزیر داخله نیز خاطر نشان کرد: در سقوط شهر فراه خلاء‌ها و کمبودی‌هایی در نظامیان وجود داشته، اما "نیروهای امنیتی با تمام نیروی خود جنگیدند".
او افزود که اصلاحات و تغییراتی در بخش امنیتی فراه خواهد آمد و کسانی که جنگیدند، تقدیر خواهند شد و "کسانی که میدان جنگ را ترک کردند مطابق به قانون عسکری، مجازات خواهند شد".

  پربازدید ترین