• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چند نکته در رابطه با تناقض گویی های وزیر دفاع

وزیر دفاع کشور گفته است: جنگِ فراه، جنگِ مدیریت آب است». چند تحشیه و تعلیقه بر این سخن قابل یادداشت به نظر می‌رسد:

1) اگر جنگِ فراه، نزاع بر سرِ تصاحب و مدیریتِ منابع آب است، جنگ در بغلان و قندوز و غزنی و هلمند بر سرِ مالکیتِ یا مدیریتِ کدام منابع کمیاب جریان دارد؟

2) اگر ایران و پاکستان و روسیه از طالبان حمایت می‌کنند، در مقابل بیش از چهل کشورِ قدرتمند و ثروتمند جهان علناً و عملاً از شما حمایت می‌کنند.

3) گروهِ طالبان با هیچ دولتِ خارجی و قدرتِ بیرونی، پیمان امنیتی ندارد؛ اما شما به کدخدای جهان و شرخرِ کاخ سفید، پیمان دفاعی دارید. این معاهده، کی و کجا به درد مردم افغانستان خواهد خورد؟

4) چهار روز پیش شما در تهران گفتید: ایران در جنگ فراه دخالتی ندارد و از ثبات و امنیتِ افغانستان جانبداری می‌کند. سخنِ دیروزتان را باور کنیم یا امروز را؟

5) اگر ایران به دلیل کشمکش تاریخی بر سرِ تقسیم آب، خونِ هموطنان ما را می‌ریزد و دولت افغانستان هم از این امر آگاهی دارد؛ چرا جریانِ آب افغانستان به خاک ایران را کلاً قطع یا محدود نمی‌کنید؛ تا درس عبرتی باشد برای مداخله‌گران؟

6) اگر طالبان آنقدر سرسپرده و پیشمرگِ بیگانگان‌اند که برای تأمین منافع آنان، وطن خود را ویران و هموطنان خود را کشتار می‌کنند؛ چرا زندانیانِ این برادران ناراضی را آزاد می‌کنید و خواهانِ مذاکره و مصالحه با آن مزدورانِ وطن‌فروش هستید؟ آیا نهادِ عریض و طویلِ «شورای صلح» برای مذاکره و سازش با همین جانیانِ وطن‌فروش، دایر نشده است؟

روز گذشته (شنبه) وزیردفاع، رئیس امنیت ملی و وزیر داخله همراه با جنرال «جان نیکلسون» فرمانده آمریکایی نظامیان خارجی پس نبرد اخیر در ولایت فراه به این ولایت رفت و وزیر دفاع ملی جنگ فراه و غرب کشور را جنگ برسر مدیریت آب عنوان کرد.

  پربازدید ترین