• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ارگ طرح کوچک سازی حوزه های انتخاباتی را رد کرد

ارگ طرح کوچک سازی حوزه های انتخاباتی را رد کرد

ارگ طرح کوچک سازی حوزه های انتخاباتی را رد کرد و کمیسیون مستقل انتخابات هم هر ولایت را یک حوزه واحد انتخاباتی اعلام کرد.

هرچند کمیسیون مستقل انتخابات طرح کوچک سازی حوزه های انتخاباتی را در ماه حوت سال 1395 به حکومت سپرده بود اما با گذشت حدود یک سال و سه ماه، ارگ در نامه ای این طرح کمیسیون مستقل انتخابات را رد کرده است و دلیل آن را هم نبود و از دست رفتن زمان برای اجرایی سازی این طرح گفته است.

با این حساب، کمیسیون مستقل انتخابات هر ولایت را یک حوزه انتخاباتی اعلام کرده است.

حفیظ الله هاشمی، عضو کمیسیون مستقل انتخابات گفت: “وقتی قانونیش گذشته، مطابق سالهای گذشته هر ولایت یک حوزه مستقل، انتخابات را به بیش ببریم.”

انتخابات پیشرو شبیه انتخابات های گذشته برگزار خواهد شد هرچند که قانون انتخابات کوچک سازی حوزه های انتخاباتی را پیش بینی کرده بود اما حکومت به این طرح تمکین نکرد.

 با این حال عدم کوچک سازی حوزه های انتخاباتی دلیل شده که دفتر کمیسیون مستقل انتخابات در غزنی بسته بماند و در میدان وردگ هم موجی از اعتراض ها شکل بگیرد.

آقای هاشمی بیان داشت: “بحث های با حکومت که با کدام گزینه برند و بلاخره این مشکل حل کنند. فکر می کنم راه نیافتند جز اینکه مثل انتخابات های قبلی کدر هر ولایت یک حوزه باشد.

کابینه حکومت در حالی این تصمیم را گرفته که نظام انتخاباتی و روش هر ولایت یک حوزه انتخاباتی زیر انتقاد های تندی قرار داشت.

یوسف رشید رییس دیدبان انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان اظهار داشت: “به اساس همین گروگان گیری ها و بلاخره عدم اولویت بندی کار های سیاسی و تخنیکی انتخابات، صدمه کلان را در این قسمت به نماینده گی عادلانه و عمومی مردم رساندند. ای کاش که همان موضوع را در قانون نمیگنجاندند.”

کمیسیون مستقل انتخابات گفته که برای ده کرسی کوچی ها و یک کرسی اهل هنود و سک در شورای ملی، تمام افغانستان یک حوزه انتخاباتی خواهد بود.

  پربازدید ترین