• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دو رتبه یک و سه رتبه تک رقمی مهاجرین افغانستانی در کانکور کارشناسی ارشد 1397 ایران

دو رتبه یک و سه رتبه تک رقمی مهاجرین افغانستانی در کانکور کارشناسی ارشد 1397 ایران

دانشجویان هموطن مهاجر مقیم ایران باز هم افتخار آفریدند.

امسال نیز چون سنوات گذشته دانشجویان مهاجر در کنکور کارشناسی ارشد جمهوری اسلامی ایران با رتبه های تک رقمی و دورقمی خود شگفتی و افتخار آفریدند.

دانشجویان مهاجر امسال دو رتبه یک کارشناسی ارشد ایران را به خود اختصاص دادند، همچنین سه دانشجوی دیگر رتبه های تک رقمی رشته های خود را کسب کردند.

 چند سالی هست که خبر موفقیت دانشجویان افغانستانی در آزمون سراسری کارشناسی ارشد ایران تیتر رسانه‌ها شده و موجی از افتخارآفرینی برای جامعه مهاجر و میزبان را به همراه داشته و امسال نیز نخبگان افغانستانی در آزمون کارشناسی ارشد افتخارآفرین شدند.

چهار دهه مهاجرت برای مهاجرین افغانستانی ساکن در ایران و فرازونشیب‌های مهاجرت که ذره‌ای بر تلاش و سختکوشی جامعه نخبگانی و نبوغ افغانستانی تاثیرگذار نبوده و هر سال که می‌گذرد شاهد افزایش چشمگیر موفقیت‌های مهاجرین افغانستانی در صحنه‌های علمی و آکادمیک هستیم.

کسب موفقیت‌های پیاپی در جشنواره‌های پژوهشی، اختراعات، مقاله نویسی و کنکورهای مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی همه گویای ریشه‌هایی عمیق از خستگی ناپذیری در وجود جوانان مهاجر است که مهاجرت با وجود محدودیت‌های خود مانعی برای رکود آنها نبوده و نیست.

چند سالی هست که خبر موفقیت دانشجویان افغانستانی در آزمون سراسری کارشناسی ارشد ایران تیتر رسانه‌ها شده و موجی از افتخارآفرینی برای جامعه مهاجر و البته جامعه میزبان را به همراه داشته است.

چه آن زمانی که«مجتبی نیکزاد» نخبه مهاجر سال 90 رتبه یک کنکور ارشد و دو سال بعد رتبه پنج مقطع دکترا را در رشته اقتصاد به خود اختصاص داد، و چه آن زمان که در آزمون کارشناسی ارشد سال 95«مهدی احمدی» رتبه یک، «مهدی امیری» رتبه دو و «علی محقی» رتبه هفت کنکور کارشناسی ارشد ایران را از آن خود کردند.

سال گذشته نیز «مهدی جعفری»، «مهدی غلامی»، «ستاره قربانی»، «حسین عطایی» و «صادق بربری» دانشجویان تک و دو رقمی افغانستانی بودند که در آزمون کارشناسی ارشد ایران افتخارآفرین شدند.

امسال نیز این اتفاق مبارک علمی در آزمون کارشناسی ارشد 97 تکرار شد و دانشجویان افغانستانی در رشته‌های مختلف حائز رتبه‌های تک رقمی شدند.

گرچه تعداد زیادی از دانشجویان افغانستانی نیز موفق به کسب رتبه دو رقمی شدند اما در ادامه با نخبگان افغانستانی که در آزمون ارشد 97 ایران حائز رتبه تک رقمی شدند بیشتر آشنا می‌شویم:
«مرتضی شفاهی» رتبه 1 رشته روابط بین‌الملل، دانشجوی دانشگاه حکیم سبزواری

«عزیزالله موحدی» رتبه 1 رشته تاریخ، دانشجوی دانشگاه فردوسی

«زینب حسینی» رتبه 1 رشته زمین شناسی، دانشجوی دانشگاه خوارزمی تهران

«علی نبی‌زاده» رتبه 4 رشته مهندسی مواد، دانشجوی دانشگاه فردوسی

« رضا حسینی» رتبه 4 جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشجوی دانشگاه پیام نورمشهد

«سید علی اکبر سجادی» رتبه 7 جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشجوی دانشگاه پیام نور مشهد


  پربازدید ترین