• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شخصیت امام خمینی(ره) میراثی ارزشمند برای تاریخ و تمدن اسلامی است

شخصیت امام خمینی(ره) میراثی ارزشمند برای تاریخ و تمدن اسلامی است

اندیشمند اسلامی قرقیز، امام خمینی(ره) را تجدیدگر اسلام در دوران معاصر برشمرد و گفت: شخصیت امام خمینی(ره)، میراثی ارزشمند برای تاریخ و تمدن اسلامی است.

«قادر ملک‌اف» رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» قرقیزستان در گفتگو با فارس در بیشکک اظهار داشت: فاکتور اسلام نقش بسیار مهمی در پیشرفت ایران داشته است که در اصل رویکرد بازگشت و مراجعه به قرآن برای اداره جامعه را دنبال می‌کند زیرا در بسیاری از آیات این کتاب الهی بر اهمیت علم تأکید شده که فرد را به اندیشیدن و جامعه را به سمت پیشرفت سوق می‌دهد.

درک و رویکرد قرآنی، بسترساز پویایی علمی و پیشرفت ایران
وی افزود: بنابراین درک و رویکرد قرآنی تحرک و پویایی ویژه‌ای در توسعه علم و پیشرفت در کشور ایجاد کرده است همانطور که در تاریخ تمدن اسلامی نقش بسزایی در توسعه جوامع بشری داشته به طوریکه تا قرن هفدهم و هجدهم میلادی اساس همه کتاب‌های پزشکی در اروپا، کتاب «ابوعلی سینا» بوده است.

به گفته ملک‌اف، در این خصوص دانش یکی از اصول اساسی اسلام است که از طریق آن اندیشمندان و روشنفکران زیادی در جامعه پرورش می‌یابند زیرا اسلام بستر پیشرفت را برای همه افراد چه مرد و چه زن، فقیر و غنی و بدون در نظر گرفتن قومیت افراد، فراهم می‌سازد.

اندیشمند اسلامی قرقیز تصریح کرد: بنابراین ما می‌بینیم که جمهوری اسلامی ایران برپایه توانمندی‌های داخلی خود در حال پیشرفت است اما همزمان مشاهده می‌کنیم به طور مثال در کشورهای حوزه خلیج فارس، توسعه این کشورها بر اساس خرید تکنولوژی و به خدمت گرفتن موقت دانشمندان دیگر کشورها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین نمونه‌های غیرموفق دیگری را در کشورهای اسلامی می‌توان نام برد از جمله استقرار حکومت طالبان در دوره گذشته در افغانستان و خسارت‌هایی که آنها به جامعه این کشور زدند که این مسائل بیانگر آن است که سیاست ایران در پرتو انقلاب اسلامی هم در حوزه داخلی و هم در عرصه خارجی، صحیح بوده است.

منابع قوی انسانی، بزرگترین سرمایه انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی در ایران چشم‌اندازی از توسعه علم، فناوری، تمدن‌سازی براساس اصول اسلامی و پیشرفت حوزه‌های فرهنگی و سایر بخش‌ها را به همراه داشته که این همه بیداری مردم کشور را در پی داشته است ضمن آنکه تقویت منابع انسانی، به بزرگترین سرمایه کشور تبدیل شده است.

قادر ملک‌اف گفت: در زمینه پیشرفت‌های پزشکی باید به این نکته نیز اشاره کنم که بسیاری از افراد متدین هم مسلمان و هم مسیحی به واکسن‌هایی که از سوی غرب و آمریکا می‌آید، اعتماد ندارند و بسیار خوب خواهد بود که اگر اینگونه اقلام دارویی از کشوری همچون ایران تأمین شود.

قادر ملک‌اف ادامه داد: این مسئله در حالی است که غرب و آمریکا با حمایت از باصطلاح طرح‌های مربوط به پیاده‌سازی دموکراسی در کشورهای خاورمیانه و خاورنزدیک، به دنبال ایجاد بی‌ثباتی گسترده در این مناطق هستند.

اسلام‌شناس قرقیز ادامه داد: از سوی دیگر، درک عمیق امام خمینی(ره) از اسلام و احساس مسئولیت ایشان هم در مقابل مردم خود و هم در برابر همه امت اسلامی، پایه‌گذار سیستم اسلام سیاسی در دوران معاصر شد و در این خصوص امام خمینی(ره) تجدیدکننده دوران نامیده می‌شود.

امام خمینی(ره)، تجدیدگر اسلام در دوران معاصر
به گفته وی، همانطور که پیامبر اکرم اسلام(ص) فرمودند: پس از ایشان پیامبر دیگری مبعوث نخواهد شد اما خداوند در هر عصری افرادی را برای تجدید این دین الهی خواهد فرستاد و امام خمینی(ره) یکی از رهبرانی بود که نه تنها تجدیدکننده اسلام بلکه ارائه‌دهنده مدلی برای ایجاد حکومتی مدرن و امروزی براساس اسلام بود که پس از گذشت 36 سال همچنان به مسیر پیشرفت خود در حوزه‌های مختلف ادامه می‌دهد.

ملک‌اف ابراز داشت: در این زمینه امام خمینی(ره) تجدیدکننده اسلام واقعی بود ضمن آنکه باب اجتهاد براساس قرآن و سنت در این دین الهی برای علما و دانشمندان اسلامی باز است و نظرات امام خمینی(ره) از این منظر با دیدگاه بسیاری از اندیشمندان و متفکران اهل سنت نیز بسیار نزدیک است.

رئیس مرکز تحلیلی «دین، حقوق و سیاست» افزود: شخصیت و اندیشه‌های امام خمینی(ره) و اهدافی که وی مطرح ساخت، دارای ماهیت اسلامی بود که نه تنها برای مردم کشور خود بلکه برای همه امت اسلامی و حتی نه فقط برای مسلمانان بلکه برای همه محرومین و مظلومین عالم خیرخواهانه بود.

کارشناس قرقیز خاطرنشان کرد: ایشان همواره از مردم ستمدیده و مظلوم حمایت می‌کرد حتی در آمریکای لاتین و دیگر کشورها که شاید مسلمان هم محسوب نشوند زیرا قرآن نه تنها مسئولیت حمایت از مسلمانان بلکه پشتیبانی از همه مظلومین و برقراری عدالت جهانی را به عنوان وظیفه مطرح می‌کند.

شخصیت امام خمینی(ره)، میراثی ارزشمند برای تاریخ و تمدن اسلامی
به گفته ملک‌اف، امام خمینی(ره) و شخصیت ایشان میراثی نه تنها برای مردم ایران بلکه برای تمدن اسلامی و تاریخ جهانی اسلامی و همچنین برای تاریخ مشترک انسانی محسوب می‌شود که به عنوان رهبر، اساسی را برای بیداری اسلامی و حکومت اسلامی بنیانگذاری کرد.

به باور این اندیشمند اسلامی، حکومت ایران که براساس اسلام پایه‌ریزی شده است، به طور کامل سیاست خارجی مستقلی را دنبال می‌کند و در راستای حمایت از منافع محرومین جهان چه مسلمان و چه غیرمسلمان می‌باشد که در این زمینه ما شاهد حمایت جمهوری اسلامی ایران از مظلومین حتی در آمریکای جنوبی و کشورهایی مانند برزیل، آرجانتین و سایر کشورها هستیم و این مسئله ثمرات زیادی را برای تاریخ اسلامی و تمدن مشترک بشری به ارمغان آورده است.

قادر ملک‌اف اظهار داشت: ما در حال حاضر شاهد هستیم که تاریخ در حال تکرار شدن است که در این رابطه روسیه در راستای مقابله با سیستم تک‌قطبی در جهان خواه ناخواه با فشارهای سنگینی مواجه خواهد شد و هم‌پیمانان این کشور نیز با سیاست‌های ناعادلانه جهانی که از آمریکا سرچشمه می‌گیرد،  مخالف هستند.

ضرورت فعال ساختن ظرفیت‌های معنوی در مقابل تلاش‌های دشمنان
به گفته وی، ایران، روسیه و دیگر کشورهای منطقه و سایر نقاط جهان که در راستای مقابله با این سیستم حرکت می‌کنند، به تدریج به متحدان یکدیگر در این زمینه تبدیل شده زیرا کانون مشکلات آنها یکی است هرچند که از نگاه رویکردها و سیستم، این کشورها با یکدیگر تفاوت زیادی دارند.

کارشناس قرقیز خاطرنشان کرد: در این رابطه ایران می‌تواند به روسیه و دیگر کشورها تجربیات خود را در خصوص پیشرفت‌های بدست آمده در پرتو خوداتکایی و علیرغم تحریم‌های شدید، منتقل کند و نشان دهد که تحریم‌ها می‌توانند به عاملی برای بسیج عمومی در داخل کشور جهت تقویت توان کشور تبدیل شوند.

به عقیده ملک‌اف، تجربه ایران در فعال ساختن ظرفیت‌های معنوی بسیار ارزشمند است زیرا بسیج مردمی را بدون پایه ایدئولوژیکی در بلندمدت نمی‌توان حفظ کرد چراکه آمریکا و غرب با هرگونه همگرایی میان کشورهای منطقه مخالفت می‌کنند و در این راستا از لابی‌ها و طرفداران خود در درون این کشورها بهره می‌گیرند.

به نظر قادر ملک‌اف، آمریکا نیز در سراشیبی افول قدرت قرار گرفته است زیرا اکثریت مردم عادی در بسیاری از کشورها به سیاست‌های خارجی واشنگتن معترض هستند و کاخ سفید را در پس‌زمینه همه بحران‌های جاری در جهان می‌بینند.

  پربازدید ترین