• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پیشنهاد افتتاح سفارت فلسطین درکابل درآستانه روزقدس مطرح شد

 پیشنهاد افتتاح سفارت فلسطین درکابل درآستانه روزقدس مطرح شد

رهبر نهضت اسلامی افغانستان در مراسمی با عنوان ' فلسطین و افغانستان دو قربانی یک جنایت' خواستار گشایش سفارت فلسطین در افغانستان شد.
مولوی «محمد مختار مفلح» شامگاه یکشنبه اعلام کرد که حمایت از قدس بخشی از ارزش‌های اسلامی است و ما خواستار گشایش سفارت فلسطین در کابل هستیم.
وی در این مراسم حمایت و دفاع از قدس شریف را جزئی از ارزش های جهان اسلام فارغ از هر مذهبی دانست و آن را وظیفه تمام مسلمانان و آزادگان جهان خواند.
مفلح با اشاره به اوضاع بی ثبات و شکننده مشابه افغانستان و فلسطین گفت که برخی بر این باورند که باید به وضعیت کشور خود مان توجه کنیم و در مسایل کشورهای خارجی اگر چه یک کشور اسلامی یا فلسطین باشد مداخله نکنیم ، اما این ادعا بی اساس است و از عمق ارتباط این دو مشکل با هم غافل است.
وی چنین اندیشه هایی را ضربه محکم به اتحاد کشورهای اسلامی دانست و تأکید کرد که دفاع از حق مردم مظلوم فلسطین وظیفه ماست و باید مردم فلسطین را تنها نگذاریم.
مفلح گفت که منشاء نا آرامی‌های افغانستان و فلسطین از یک جا آب می‌خورد، کشورهای که به رهبری آمریکا بر مردم فلسطین تجاوز کرده اند در نابسمانی‌های افغانستان نیز دست دارند.
مولوی مفلح گفت که انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس که به منظور رسمیت بخشی این شهر به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی انجام شد اقدامی ظالمانه و تجاوزکارانه است و از ملت‌ها و دولت‌های مسلمان خواست علیه آمریکا اقدام کنند.
رهبر حزب نهضت اسلامی افغانستان خواستار لغو پیمان امنیتی افغانستان با آمریکا شد و از دولت خواست که سفارت آمریکا را در کابل تعطیل کند و به جای آن سفارت فلسطین را باز کند.
مولوی «عبدالرحمان رحمانی» نماینده استان بلخ در مجلس نمایندگان نیز در این جلسه خواستار لغو پیمان امنیتی افغانستان با آمریکا شد و آن کشور را ریشه تمام ناآرامی ها، قتل و کشتار در کشورهای جهان دانست.
وی برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را مقدمه ای برای تصرف حرمین شریف دانست و گفت که آل سعود با باج دهی از محل دارایی های مسلمانان زمینه تجاوز آمریکا علیه مسلمانان را فراهم کرده است.
رحمانی تصریح کرد که آل سعود پیمان مخفیانه با آمریکا بسته و به همین دلیل در برابر تجاوز آمریکا به قدس سکوت کرد و مسلمانان باید از داعیه قدس حمایت کند و این کار از تکالیف مسلمانان است.
مردم مسلمان افغانستان هر سال روز آخر جمعه ماه مبارک رمضان را که با نام روز قدس از سوی امام راحل تعیین شده است همصدا با مسلمانان جهان بزرگ داشته و با گردهمایی و تظاهرات حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام می کنند و برگزاری جلساتی مانند شب گذشته برای آمادگی و هماهنگی در روزهای قبل از آن متداول است.
انتظار می رود که امسال با توجه به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس ، مراسم روز قدس در افغانستان با ابراز انزجار بیشتری نسبت به آمریکا از سال های گذشته برگزار شود.

  پربازدید ترین