• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حضور کم رنگ زنان در روند ثبت نام های رأی دهنده گان در هلمند

 حضور کم رنگ زنان در روند ثبت نام های رأی دهنده گان در هلمند

آمارهای کمیسون مستقل انتخابات هلمند نشان می‌دهند که در کل تاکنون 27 هزار زن در این ولایت نام‎های شان را برای شرکت در انتخابات مجلس نماینده‎گان و شوراهای ولسوالی‎ها ثبت‎نام کرده‎اند.

از این میان تنها در ولسوالی گرشک ولایت هلمند چهار هزار زن برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده‎اند.

بربنیاد آمارهای تازۀ این کمیسیون که روز سه شنبه به نشر رسیدند، تا کنون 207 هزار و 886 تن در ولایت هلمند ثبت نام کرده اند که از این میان 27 هزار و 184 تن آنان زنان استند.  

هرچند ولسوالی گرشک بارها گواه حمله‎های طالبان بوده است اما این جا شماری اززنان ازخانه‎های شان بیرون آمده‎اند و می‎گویند که می‎خواهند برای انتخابات پارلمانی ثبت نام کنند.

خاتمه، باشنده گرشک، می‌گوید: «ما برای رأی دادن ثبت نام می‌کنیم تا در آینده یک نمایندۀ بسیار خوب داشته باشیم که بتواند به جامعه ما به خوبی خدمت کند.»

لیلا، باشنده گرشک، می‌گوید: «خواست من از زنان دیگر این است که به یک فرد مناسب رأی بدهند و در این روند ثبت نام کنند.»

در همین حال مقام‎های کمیسیون انتخابات در هلمند می‎گویند که پس از ولسوالی گرشک بیشتر زنان در ولسوالی نادعلی این ولایت ثبت نام کرده‎اند.

این مقام‎ها می‎افزایند که شماری از مرکزها به علت تهدیدهای امنیتی بسته استند اما این مقام‎ها آمار دقیقی از این مرکزها به دست نمی‎دهند.

احمدشاه صاحبزاده، رییس کمیسیون انتخابات هلمند، گفت: «اشتراک زنان در مجموع کم است. باید زنان به پیمانۀ وسیع در این روند اشتراک کنند. مشکل اصلی در این راستا ناامنی و جامعه سنتی است.»  

همزمان با این والی هلمند می‌گوید که با راه اندازی عملیات در شماری از ولسوالی‌های هلمند زمینه برای بازگشایی مرکز‌های ثبت نام‌ها فراهم خواهد شد.

یاسین خان، والی هلمند، گفت: «در بخش‌هایی که اکنون این روند ادامه دارد امنیت تأمین است. تا رسیدن انتخابات ممکن بخش های بیشتری پاکسازی شوند.» 

  پربازدید ترین