• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

طلایی ترین ساعت برای خواب

طلایی ترین ساعت برای خواب

اگر می‌خواهید خوابی منجر به حفظ تندرستی داشته باشید, باید ساعات طلایی خواب شب را از دست ندهید یعنی باید حدود ساعت 9 تا 10 شب به رختخواب بروید.

یک متخصص طب ایرانی گفت: در "ساعت طلایی خواب" علاوه بر اینکه بهترین زمان هضم غذاست, بیشترین میزان ترشح هورمون رشد نیز در همین ساعات طلایی خواب ترشح می‌شود و...

دکتر محمد عسکرفراشاه درباره خواب اظهار کرد: خواب یکی از بزرگترین نعمت‌های خداوند متعال است و خواب خوب می‌تواند در حفظ سلامتی فرد بسیار مؤثر باشد.

 وی افزود: بسیاری از بزرگان طب ایرانی معتقدند اگر می‌خواهید خوابی منجر به حفظ تندرستی داشته باشید, باید ساعات طلایی خواب شب را از دست ندهید یعنی باید حدود ساعت 9 تا 10 شب به رختخواب بروید و به‌جای آن برای انجام کارها و فعالیت‌هایتان قبل از طلوع آفتاب برخیزید.

این متخصص طب ایرانی ادامه داد: بهترین زمان خواب 9 تا 10 شب تا 5 تا 6 صبح است که بیشترین میزان ترشح هورمون‌ها و هضم غذاها در این زمان اتفاق می‌افتد و چنانچه فرد در ساعات مذکور خواب بوده باشد, بیشترین بهره را از خواب خود خواهد برد.

عسکرفراشاه خاطرنشان کرد: ساعت خواب صحیح آن‌قدر در سلامتی مؤثر است که برخی از اطبای طب ایرانی یکی از علل شیوع بیماری‌های التهابی در جوامع امروزی را ناشی از همین اختلال در ساعات خواب و دیر خوابیدن می‌دانند.

وی یادآوری کرد: همچنین معتقدند از عوامل مهم رشد کودکان (به‌خصوص رشد قدی کودکان) رعایت ساعت خواب منظم‌ست و به کودکانی که اختلال رشد دارند؛ اکیداً توصیه می‌شود ساعت 9 بخوابند.

این متخصص طب ایرانی تأکید کرد: چون در ساعت طلایی خواب علاوه بر اینکه بهترین زمان هضم غذاست, بیشترین میزان ترشح هورمون رشد نیز در همین ساعات طلایی خواب ترشح می‌شود چنانچه انسان در این زمان خواب باشد, بهترین بهره را از خواب خواهد برد.

عسکرفراشاه تصریح کرد: از حبوبات نفاخ به‌ویژه لوبیا و عدس در وعده شام پرهیز کنید، این غذاها باعث دیدن خواب‌های پریشان می‌شود همچنین محل خواب باید آرام و کم‌نور باشد، قبل از خواب از هیجان زیاد یا تماشای فیلم پرهیز کنید زیرا باعث اختلال در خواب می‌شود, در طول روز یا پیش از خواب از بستر خواب برای مطالعه تماشای تلویزیون و غیره استفاده نکنید.

وی ابراز کرد: برای داشتن خوابی خوب، دو تا سه ساعت قبل از خواب، شام خورده شود, از خوردن غذاهای سنگین و پرادویه پرهیز شود, مصرف شیربرنج، حریره بادام، نان و پنیر باعث بهبودی خواب می‌شود.

این متخصص طب ایرانی اضافه کرد: یکی از بهترین حالات خواب خوابیدن به پهلو و قرار دادن یک بالش میان زانوها است, بلندی بالش زیر سر نیز باید به‌گونه‌ای باشد که سر و گردن کاملاً در راستای ستون فقرات قرار گیرند.

  پربازدید ترین