• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پناهجویان می توانند خانواده خود را به آلمان دعوت کنند

پناهجویان می توانند خانواده خود را به آلمان دعوت کنند

الحاق اعضای خانواده پناهجویان دارای حفاظت فرعی (اقامت یک ساله) در آلمان، از ماه اگست امسال آغاز می‌شود. بر بنیاد پیشنویس قانون تازه وزارت داخله فدرال، ماهانه یک هزار تن اجازه ورود به آلمان را دریافت می‌کنند.

به گزارش صدای المان، اعضای پارلمان آلمان (بوندستاگ) روز پنجشنبه پیشنویس قانونی را که از سوی وزارت داخله فدرال در خصوص الحاق اعضای خانواده پناهجویان ارائه شده بود، دریافت کردند. در این پیشنویس آمده است که روند الحاق اعضای خانواده پناهجویانی که زیر چتر حفاظت فرعی (اقامت یک ساله) قرار دارند، سر از ماه اگست سال جاری بار دیگر آغاز خواهد شد. این مطلب به چند پرسش عمده مربوط به چگونگی این قانون پیشنهادی، پاسخ می‌دهد.

این قانون کدام موارد را تنظیم می‌کند؟
احزاب سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی با حزب سوسیال دموکرات توافق کرده اند که محدودیت الحاق اعضای خانواده پناهجویانی که از حفاظت فرعی برخوردار هستند، برداشته شود. این محدودیت از ماه مارچ سال 2016 تا اکنون ادامه دارد و قرار است سر از ماه اگست امسال رفع شود. بر بنیاد این قانون، در هر ماه برای حد اکثر یک هزار عضو نزدیک خانواده پناهجویان دارای حافظت فرعی اجازه ورود به آلمان داده خواهد شد. افزون بر آن، برای شماری از افراد نظر به دلایل بشردوستانه، آن هم در موارد استثنایی اجازه آمدن به آلمان داده خواهد شد.

کدام اعضای خانواده شامل این روند الحاق می‌شوند؟
در کل کسانی از این امر مستفید می‌شوند که هسته اصلی خانواده را تشکیل می‌دهند. شوهر، خانم و کودکانی که زیر سن قانونی قرار دارند، شامل این بخش می‌شوند. افراد زیرسن که در آلمان زندگی می‌کنند هم می‌توانند والدین خود را به این کشور دعوت کنند.

کدام شرایط برای الحاق اعضای خانواده لازم است؟
مرد و زنی که واجد شرایط دانسته می‌شوند، باید پیش از فرار از کشور مبداء شان، با هم ازدواج کرده باشند. این امر کسانی را که خطرآفرین تلقی شوند و فعالیت‌های تروریستی از سوی آنان محتمل باشد، شامل نمی‌شود. آن پناهجویانی که دوره اقامت‌شان به زودی به پایان می‌رسد هم نمی‌توانند از مزایای الحاق اعضای خانواده مستفید شوند. دورنمای ادغام موفق از جمله دانستن زبان آلمانی به عنوان یک شانس مثبت برای پناهجویان درنظر گرفته می‌شود.

چه تعداد افراد اجازه ورود به دست می‌آورند؟
تا پایان ماه مارچ سال جاری، حدود 206 هزار پناهجو که دارای حفاظت فرعی (اقامت یک ساله) بودند، در آلمان زندگی می‌کردند. در حال حاضر، از جمع همین افراد حدود 26 هزار درخواست الحاق خانواده در وزارت خارجه فدرال وجود دارد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهند که احتمالاٌ این گونه درخواست‌ها به 50 هزار تا 100 هزار مورد خواهد رسید.

روند انتخاب افراد چگونه انجام می‌یابد؟
در انتخاب حدود یک هزار تن در ماه، ملاحظات بشردوستانه در نظر گرفته می‌شوند. برای عملی نمودن این برنامه قرار است وزارت امور خارجه با شاخه‌های مربوط به وزارت امور داخله فدرال همکاری نماید. فهرست نهایی افراد واجد شرایط را دفاتر اداری فدرال که بخشی از وزارت داخله می‌باشند، آماده خواهند کرد.

دلایل منتقدین چیست؟
منتقدان این روند، از جمله اعضای حزب سبزها، چپ‌ها، بخشی از سوسیال دموکرات های آلمان، سازمان حامی پناهجویان (پرو ازول)، انجمن‌های اجتماعی و کلیساها به حقوق اساسی حفاظت از ازدواج و خانواده اشاره می‌کنند. آنان تأکید می‌کنند که پناهجویان نباید از حق الحاق اعضای نزدیک خانواده محروم گردند. به بیان آنان، با توجه به تعیین سقف یک هزار تن در ماه، رسیدگی به پرونده ده‌ها هزار تن دیگر، سال ها ادامه خواهد یافت. اما سیاستمداران حزب "بدیل برای آلمان" با الحاق اعضای خانواده به گونه کامل مخالفت دارند.

با این همه، قرار است اعضای پارلمان آلمان روی پیشنویس قانون مطرح شده از سوی وزارت داخله فدرال به گفت‌و‌گو بپردازند. حالا انتظار می‌رود که تصمیم نهایی را پارلمان آلمان و شورای فدرال پیش از تعطیلی‌های تابستان بگیرند تا سر از اول ماه اگست سال جاری این روند آغاز شود.

  پربازدید ترین