• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عثمانی وزیر برکنار شده قرارداد 20 میلیون دلاری امضا کرد

عثمانی وزیر برکنار شده قرارداد 20 میلیون دلاری امضا کرد

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب که روز گذشته توسط رئیس جمهور غنی برکنار شده بود، امروز با حضور در دفتر کارش چندین قرارداد را امضا کرد که ارزش آنها به 20 میلیون دلار می‌رسید.

عبدالله عبدالله با برکناری آقای عثمانی مخالفت کرده و گفته که پس از بازگشت آقای غنی از چین در این مورد تصمیم گرفته خواهد شد.

 وزارت انرژی و آب در صفحه رسمی فیسبوک خود امروز نوشته که آقای عثمانی "ساخت یک پروژه بزرگ تامین برق آفتابی را با ظرفیت 5.5 میگاوات در ولایت دایکندی در مرکز افغانستان با یک شرکت خصوصی امضا کرده است".

همچنین، در مراسم امروز قرارداد پروژه بزرگ آبی حوزه "پنج آمو" در ولایت‌های تخار، بدخشان، قندوز، بغلان و بامیان نیز توسط آقای عثمانی امضا شده که ارزش این قرارداده‌ها براساس اعلام این وزارت بیشتر از 20 میلیون دالر است.

رابطه آقای غنی و علی احمد عثمانی از چند ماه قبل تاکنون تیره شده بود. این خبر زمانی رسانه‌ای شد که آقای عثمانی در آغاز کار پروژه انتقال گاز ترکمنستان از افغانستان به پاکستان و هند (تاپی) در ولایت هرات حضور نداشت.

چند روز قبل نیز او در مراسم افتتاح چند طرح برق‌رسانی در ولایت بلخ، اشرف غنی را همراهی نکرد.

براساس توافقنامه سیاسی که منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد، هردو طرف سهم "برابرگونه" در تعیین اعضای کابینه دارند و در این توافقنامه آمده که عزل و نصب مقامات عالی‌رتبه دولت با توافق دو طرف صورت می‌گیرد.

اما اشرف غنی بدون توجه به این توافقنامه، در گذشته در مورد عزل و نصب مقامات دولت به صلاحیت‌هایش در قانون اساسی تاکید داشته است.

  پربازدید ترین