• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس جمهور فرمان تغییر اعضای رهبری کمیسیون حقوق بشر را صادر کرد

رییس جمهور فرمان تغییر اعضای رهبری کمیسیون حقوق بشر را صادر کرد

مدارکی نشان می دهد که رئیس جمهور غنی در تازه‌ترین حکم‌اش، خواستار تغییر و جایگزینی افراد جدید در رهبری کمیسیون مستقل حقوق بشر شده است.

در بخشی از این حکم آمده است که به تأسی از مادۀ 58 قانون اساسی و تطبیق بهتر مادۀ 11 قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و با رعایت قطعنامۀ شماره 134 مورخ 20 دسامبر 1993 مجمع عمومی سازمان ملل متحد، حکمی 9 ماده‌یی در خصوص «تشخیص و تعیین اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان» صادر شده است.

همچنین در فقرۀ اول مادۀ نخست این حکم آمده است که برای تسهیل روند تعیین اعضا از طریق فرآیندی شفاف و فراگیر، گروه کاری هفت نفری متشکل از نمایندگان نهادهای جامعۀ مدنی و نهادهای مدافع حقوق بشر ایجاد می‌شود تا اعضای جدید این کمیسیون را برگزینند.

در مادۀ دوم، بحث رعایت اصل کثرت‌گرایی، علاوه بر رعایت مدارک تقنینی و با درنظرداشت ترکیب قومی، جنسیتی، زبانی، سمتی و فعالیت درخواست‌کنندگان در بخش حقوق بشر باید مدنظر گرفته شود.

در مادۀ سوم آمده است که کمیته‌یی به هدف بررسی فهرست داوطلبان، متشکل از قاضی‌القضات، به صفت رئیس کمیته، دادستان کل به عنوان عضو، و رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر به حیث عضو ـ البته در صورتی که رئیس برحال کمیسیون از متقاضیان باشد، در عوض وی، رییس کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی به حیث عضو انتخاب می‌شوند. این کمیته از میان تمام داوطلبان 27 تن را با درج ضعف‌ها و قوت‌های‌شان انتخاب کرده و به رئیس جمهور می‌فرستند تا آقای غنی از این میان، 9 تن را‌ که دست‌کم 4 تن‌شان زن و دو ثلث مجموع‌شان از حقوقدانان باشند، به عنوان اعضا (کمیشنران) کمیسیون مستقل حقوق بشر انتخاب می‌کند.

بلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر به سلام‌وطندار می‌گوید، کار اعضای فعلی این کمیسیون در ماه جوزای سال 1397 تمام می‌شود. به گفتۀ آقای صدیقی، تغییر و تبدیل و تعیین رهبری جدید کمیسیون مستقل حقوق بشر یک اصل است و آنان تلاش می‌کنند به زودترین فرصت افراد گزینش‌شده را به ارگ ریاست جمهوری معرفی کنند.

پیش از این گزارش‌های متعددی دربارۀ خویش‌خوری کمیسیون مستقل حقوق بشر زیر نام‌های «کمیسیون مستقل سیما سمر»، «کمیسیون حقوق جاغوری» و چندین عنوان دیگر به نشر رسیده بود. مدارکی که دو سال پیش در یک گزارش به نشر رسیده بود، نشان می‌داد که از میان 450 کارمند کمیسیون در سراسر  کشور، 280 تن آن هزاره‌های ولسوالی جاغوری، برادر، اقارب و خویشاوندان نزدیک خانم سیما سمر‌اند.

گفتنی است که خانم سیما سمر بیش از چهارده سال می‌شود که بر کرسی کمیسیون مستقل حقوق بشر تکیه زده و در قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز هیچ فقره‌یی که بر اساس آن دوره‌‌های ریاست در این کمیسیون را تنظیم و مشخص سازد، وجود ندارد.

  پربازدید ترین