• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تلاش آمریکا برضد فلسطینیان محکوم به شکست است

تلاش آمریکا برضد فلسطینیان محکوم به شکست است

دبیرکل اجرایی ساف گفت: آمریکا گمان می کند با سوء استفاده از تحولات منطقه ای می تواند خواسته های خود را بر ما دیکته کند در حالی که هرگز موفق به چنین کاری نمی شود.

دبیرکل اجرایی سازمان ساف با اشاره به اینکه همه کشورها و سازمان های بین المللی و منطقه ای از مواضع بر حق فلسطینیان حمایت می کنند، گفت: آمریکا گمان می کند با سوء استفاده از تحولات منطقه ای می تواند خواسته های خود را بر ما دیکته کند در حالی که هرگز موفق به چنین کاری نمی شود.

صائب عریقات دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره در خصوص سخنان بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس که خواستار برگزاری نشستی در لندن با حضور وزرای خارجه کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه، عربستان، مصر و اردن و بدون حضور گروه های فلسطینی شده تا خطوط قرمزی را برای بازگرداندن فلسطینی ها پای میز مذاکره وضع کنند، گفت: من در خصوص این نشست هیچ اطلاعی ندارم و سه روز پیش با وزیر مشاور در امور خارجی دولت انگلیس دیدار کردم و با وجود اینکه به وضوح درباره بسیاری از مسائل بحث و تبادل نظر کردیم وی در این خصوص به چیزی اشاره نکرد. من معتقدم سفر جرد کوشنر و جیسون گرینبلات به منطقه با این هدف انجام می شود که چنین وانمود کنند طرحی برای برقراری صلح در دست دارند در حالی که اطلاع ندارند آنها عملا طرح خود را با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر اجرایی کردند و در همین چارچوب کنست اسرائیل نیز قوانینی برای تحمیل قوانین اسرائیلی بر شهرک ها، گسترش کنترل امنیتی بر سرزمین های فلسطینی و آبهای منطقه ای و گذرگاه های بین المللی تصویب کرده است. جیسون گرینبلات اخیرا در سخنانی آشکارا اعلام کرد " اینکه فلسطینی ها مرتب تکرار می کنند قدس پایتخت اسرائیل نیست توهم و سرابی بیش نیست و آنها باید لحن سخنان خود را تغییر دهند و از تکرار خواسته های بیست ساله خود مبنی بر اینکه قدس پایتخت فلسطین است، آوارگان فلسطینی باید بازگردند و کشوری بر اساس مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی تشکیل شود دست بردارند؛ این سخنان و خواسته ها با تحولات کنونی سازگاری ندارد ".

به نظر دولت آمریکا سخنی که با تحولات کنونی سازگاری دارد این است که ملت فلسطین تسلیم شود و بپذیرد مسأله سیاسی فلسطین به یک مسأله صرفا انسانی تبدیل و بر نوار غزه متمرکز شود، البته نه به خاطر دلسوزی برای نوار غزه و نجات دادن آن چرا که آنان خود با کاهش هفتاد درصدی کمک های خود به سازمان آنروا باعث ویرانی نوار غزه شده اند، بلکه خواسته آمریکا و اسرائیل این است که طرح ملی فلسطین را نابود کنند. از این رو در لندن و واشنگتن و هر مکان دیگری نشست و دیدار برگزار می کنند و ما نیز در مقابل، آنگونه که رئیس محمود عباس و کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش و کمیته مرکزی فتح اعلام کردند با صدای بلند اعلام می کنیم دولت آمریکا به ریاست ترامپ دیگر میانجی و شریک در روند صلح نیست و شایستگی آن را از دست داده است.

عریقات در خصوص جایگزین آمریکا در روند صلح گفت: انگلیس عضوی از اتحادیه اروپا است و اتحادیه اروپا به اجماع چه در شورای امنیت چه در بیانیه ها و موضع گیری های خود پایبند تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی هستند. همچنین همه کشورهای عربی، اتحادیه آفریقا، کشورهای جنبش عدم تعهد، سازمان همکاری اسلامی نیز دارای چنین موضعی هستند. آمریکا اکنون تلاش می کند مواضع کشورها را در راستای اعمال فشار بر طرف فلسطینی متحد کند. موضع ما واضح و مشخص است و به قوانین بین المللی استناد می کند و بیستم فوریه سال 2018 از سوی رئیس عباس در شورای امنیت اعلام شد. موضع و دیدگاه ما در مورد صلح بر اساس محقق شدن استقلال کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی بر اساس مرزهای 1967 و حل نهایی همه مسائل از جمله موضوع آوارگان و اسرا استوار است.

رئیس کمیته اجرایی ساف در خصوص ساز و کار های موجود برای مقابله با معامله قرن و وتوی آمریکا علیه منافع فلسطین در شورای امنیت گفت: ما با استناد به قوانین بین المللی به مقاومت و پایداری در سرزمین خود ادامه می دهیم و در طول سه هفته گذشته دستاوردهای سیاسی خوبی کسب کرده ایم. فلسطین و کشورهای عربی و همه آزادگان جهان در مجمع عمومی سازمان ملل پیروزی بزرگی کسب کردند و قطعنامه حمایت بین المللی از ملت فلسطین را با وجود همه مخالفت های نیکی هیلی و دنی دانون تصویب کردند. این قطعنامه بی نهایت با اهمیت است و تأیید می کند اسرائیل اشغالگر است و ملتی که تحت این اشغالگری قرار دارد نیازمند حمایت است. اکنون انتظار می رود دفتر دبیر کل سازمان ملل در طول شصت روز پس از تصویب این قطعنامه ساز و کارهایی را برای اجرای حمایت بین المللی تصویب کند. همچنین قطعنامه ای نیز در شورای حقوق بشر تصویب شد که بر اساس آن کمیته حقیقت یاب برای تحقیق در خصوص جنایت های اسرائیل در نوار غزه در تظاهرات بزرگ بازگشت تشکیل می شود. ما به تلاش های خود برای دریافت عضویت کامل در سازمان ملل و مقابله با تصمیم آمریکا در خصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل ادامه می دهیم. همه کشورهای عربی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشورهای آفریقایی، جنبش عدم تعهد، سازمان همکاری اسلامی، کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب با این اقدامات ما موافق هستند. آمریکا گمان می کند با سوء استفاده از تحولات منطقه و وجود اختلاف در میان کشورهای عربی می تواند خواسته های خود را به جای اجرای واقعی مذاکره بر ما دیکته کند در حالی که این تلاش ها به شکست منجر خواهد شد و هرگز محقق نخواهد شد. به نظر ما آمریکا دیگر میانجی و شریک در روند صلح نیست و نمی تواند بخشی از راه حل باشد بلکه دولت آمریکا با اقدامات خود به بخشی از مشکل تبدیل شده است.

  پربازدید ترین