• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

استقبال سازمان ملل از تمدید آتش بس پس از عید سعید فطر از سوی حکومت

استقبال سازمان ملل از تمدید آتش بس پس از عید سعید فطر از سوی حکومت

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا «یوناما» در خبرنامۀ شام شنبه، از رعایت آتش‌بس از سوی دولت افغانستان و طالبان، استقبال کرد.

خبرنامه می‌افزاید: «یوناما از تصمیم رییس‌جمهور غنی قدر دانی می‌کند که به صدای مردم افغانستان برای تمدید آتش‌بس پاسخ داد. یوناما از طالبان می‌خواهد که برای خواهش افغانها برای پایان جنگ، پاسخ مثبت بدهند.»

 تدامیچی یاماموتو، نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان و رییس یوناما در این خبرنامه می‌گوید: «تمدید آتش‌بس از سوی دولت فرصتی روشنی را برای راه حل از طریق مذاکره برای این درگیری فراهم می‌کند. این فرصت را نمیتوان از دست داد.»

او افزود: «من بارها اعلام کرده‌ام که حل اختالفات از طریق مذاکره ممکن است. حال من اعتقاد دارم که می‌تواند قریب‌الوقوع باشد. من خواستار گام‌های اساسی برای آغاز مذاکرات مستقیم بین دولت افغانستان و طالبان هستم تا رنج مردم افغانستان پایان یابد.»

در خبرنامه آمده که پیشنهاد صلح دولت افغانستان، که توسط جامعۀ بین‌المللی پشتیبانی شده‌است، می‌تواند هر موضوع را مورد بحث قرار دهد.

یاماموتو اضافه کرد: «من از تمام کشورهای ذیدخل از جمله کشورهای منطقه دعوت می‌کنم تا از این آغاز جدید صلح حمایت کنند. سازمان ملل متحد به همبستگی با مردم افغانستان ادامه خواهد.»

شام شنبه، رییس‌جمهور غنی در یک سخنرانی تلویویزیونی اعلام کرد که آتش‌بس موقت حکومت با طالبان از روز چهارم عید فطر تمدید می‌شود.

رییس‌جمهور گفت که آتش‌بس موقت حکوت با طالبان با استقبال گرم مردم روبه‌رو شده‌است و از همین رو، او به نیروهای امنیتی دستور تمدید آتش‌بس یک هفته‌یی را داده‌است.

آقای غنی دربارۀ مدت آتش‌بس تمدید شده چیزی نگفت.

رییس جمهور گفت که گزارش امنیتی روز گذشته را مطالعه کرده و دریافته‌است که در سراسر کشور آرامی است.

به گفتۀ او فرضیه‌های بسیاری از سیاسیون و تحلیل‌گران دربارۀ شکننده‌گی آتش‌بس غلط ثابت شدند و دیگر جنگ در کشور از رهگذر سیاسی و دینی هیچ توجهی ندارد.

رییس‌جمهور همچنان گفت که برای استقبال از آتش‌بس با طالبان، چهل وشش طالب زندانی رها شده‌است و اگر رهبری طالبان نیز واکنش مثبت نشان دهد، زندانیان بیشتر این گروه از زندان‌های کشور رها خواهند شد.

این در حالی‌ست که آتش‌بس کنونی حکومت به روز پنجم عید و آتش‌بس طالبان به روز سوم عید پایان می‌یابند.

  پربازدید ترین