• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امیدواری شورای عالی صلح به آغاز گفتگوی مستقیم با طالبان

امیدواری شورای عالی صلح به آغاز گفتگوی مستقیم با طالبان

رییس شورای عالی صلح می‌گوید که دفاتر ولایتی این شورا در سه روز گذشته با طالبان گفتگو کرده و انتظار دارد، گفتگوهای مستقیم با این گروه آغاز شود.

محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح که صبح امروز یک‌شنبه(27 جوزا) در حضور اعضای این شورا در یک نشست خبری در کابل سخن می‌گفت، اعلام آتش‌بس اخیر در تاریخ کشور را بی‌پیشینه خواند و از رهبران طالبان خواست با توجه به تقاضای مردم، آتش بس را تمدید و مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کنند.

به گفته وی، دفترهای ولایتی این شورا در جریان سه روز گذشته با طالبان گفتگو کرده و انتظار دارد گفتگوهای مستقیم با این گروه آغاز شود.

رییس شورای عالی صلح تأکید دارد که چگونگی حضور نیروهای خارجی و نگرانی‌های کشورهای منطقه به گونه جدی با مخالفان مسلح دولت در گفتگوها مورد بحث قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که برخلاف میل و علاقه‌یی که طالبان در چند روز گذشته برای صلح نشان دادند، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به بی‌بی‌سی گفته که این گروه قصد تمدید آتش‌بس را ندارد. وی خاطرنشان کرده است: "افغانستان همچنان تحت اشغال است. آتش‌بس اعلام شده به 3 روز عید محدود می‌شود و ما قصد نداریم که آن‌را تمدید کنیم".

ولی روزنامه گاردین به نقل از یک فرمانده طالبان نگاشته که امروز یک‌شنبه برخی رهبران این گروه گفتگو خواهند کرد تا در مورد اعلام ادامه آتش بس حکومت، تصمیم بگیرند.

هم‌زمان با این تلاش‌ها، رییس‌جمهور ضمن تمدید آتش‌بس پس از روز چهارم عید فطر، از برخی برنامه‌های تشویقی برای ادامه آتش‌بس و آغاز مذاکرات صلح، چون آزادی طالبان از زندان‌های حکومت خبر داده است. در این راستا، روز جمعه 46 زندانی طالبان توسط دادستانی کل رها شدند.

اشرف غنی گفت: روند آزادسازی زندانیان طالبان در صورتی ادامه پیدا خواهد کرد که از جانب طالبان هم نسبت به آتش‌بس عکس‌العمل مثبت دیده شود.

کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح نیز می‌گوید که رهایی زندانیان دوطرف جزئی از برنامه‌های حکومت افغانستان است و این روند را سرعت خواهند داد.

از سوی دیگر، محمد اکرم خپلواک، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح از گام‌های صلح‌خواهانه طرف‌های درگیر و جوانان هلمندی حمایت کرد.

آقای خپلواک اعلام آتش بس اخیر را یک گام نیک برای اعتمادسازی در هر دو طرف خوانده، ابراز امیدواری کرد تا این آتش‌بس زمینه را برای گفتگوی رو در رو میان حکومت و تحریک طالبان به رهبری و حاکمیت افغانستان فراهم کند.

حبیبه سرابی، معاون شورای عالی صلح نیز با حمایت از تلاش‌های اخیر صلح خواهانه، گفت که زنان بار سنگین جنگ را متحمل می‌شوند که به نمایند‌گی از زنان، حمایت خود را از صلح اعلام داشته خواهان ادامه تلاش‌ها در راستای صلح است.

  پربازدید ترین